5/5 امتیاز از (2 رای )

یکی از سبک های محبوب برای طراحی نمای ساختمان، استفاده از سبک رومی است. استفاده از نمای رومی امروزه در ایران بسیار افزایش یافته است. زیرا یک سبک زیبا و پر طرفدار است و با استفاده از اجزای پیچیده و سنگ های خاص، شکوه و عظمت را به نمای ساختمان اضافه می کند. در نمای رومی از مصالح مختلف مانند سنگ های مرمر و تراورتن استفاد می شود. در این مقاله قصد داریم درمورد مصالح نمای رومی و نکات مهمی که حین استفاده از آن ها برای ساخت نما باید توجه داشته باشید، نام ببریم.

 مصالح مورد استفاده در نمای رومی

از مهم ترین مصالح ساختمانی که در ساخت نمای رومی به کار برده می شود، سنگ ها هستند. محبوب ترین سنگ هایی که در اجرای نمای رومی به کار برده می شوند، شامل سنگ های تراورتن، گرانیت، آهک و مرمر می شوند. البته همان طور که می دانید، ساخت کل نما با سنگ های گران قیمتی از جمله گرانیت و مرمر، بسیار گران است. به همین دلیل برای کاهش هزینه ها می توان در کنار سنگ از مصالحی مانند سیمان و سرامیک و یا مصالح پیش ساخته شده مانند پلی استایرن و جی اف آرسی استفاده کرد.

سنگ در نمای رومی

مصالح نمای رومی

سنگ یکی از مهم ترین مصالح در ساخت نمای روم است.

مهم ترین و اصلی ترین مصالح نمای رومی سنگ ها هستند. همان طور که می دانید، نمای رومی نماد تجمل گرایی و شکوه است و هیچ کدام از انواع مصالح ساختمانی به اندازه سنگ در اضافه کردن شکوه به نمای ساختمان موفق عمل نمی کنند. البته نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر هزینه بالای سنگ، ریزه کاری ها و نصب سنگ به نمای ساختمان هزینه های بیشتری را به همراه خواهد داشت.

نکات مهم در استفاده از سنگ برای اجرای نمای رومی

هنگام استفاده از مصالح نمای رومی مانند سنگ باید به نکات مهمی توجه کنید تا ساخت نما به بهترین شکل اجرا شود. اولین نکته ای که باید به آن دقت داشت، تمیز کردن سنگ است. همیشه مقداری گرد و غبار روی سنگ هست که مانع از چسبندگی آن به نما می شود؛ به خصوص اگر سنگ به تازگی برش خورده باشد. در نتیجه قبل از استفاده از سنگ ها به خوبی آن ها را تمیز کنید.

نکته بعدی که برای استفاده از مصالح نمای رومی باید به آن اشاره کنیم، استفاده از دوغاب رقیق برای نصب سنگ ها است. هر چه دوغاب رقیق تر باشد، خاصیت نفوذ پذیری بالا تری دارد که باعث می شود سنگ بهتر به نما بچسبد.

اگر قصد دارید از سنگ های تراورتن استفاده کنید، حتما باید از ملات ماسه سیمان مناسب بهره ببرید. زیرا سنگ های تراورتن متخلخل هستند و سیمان و ماسه راحت تر به آن نفوذ می کنند. همچنین استفاده از اسکوپ را نباید فراموش کنید. اسکوپ یکی از مهم ترین وسایلی است که در ساخت نمای ساختمان به ویژه نمای رومی مورد استفاده قرار می گیرد. اسکوپ به افزایش طول عمر نما کمک شایانی می کند.

 آخرین نکته ای که هنگام استفاده از سنگ به عنوان مصالح نمای رومی باید به آن توجه کنید، عایق کردن نما در برابر نفوذ آب و رطوبت است. شیب پنجره و قرنیز ها باید به نحوی باشد که آب و رطوبت درون آن ها نفوذ نکند. با این کار از فرسایش سنگ ها جلوگیری و به افزایش طول عمر نما رومی کمک می کنید.

سنگ تراورتن برای نمای رومی

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در ساخت نما کاربرد زیادی دارد.

سنگ تراورتن، یکی از رایج ترین و بهترین سنگ هایی است که به عنوان یکی از مصالح نمای رومی به کار برده می شود. سنگ های تراورتن برای ساخت نمای رومی بسیار محبوب هستند؛ زیرا مقاومت و کیفیت بالایی دارند و تغییرات آب و هوایی روی آن ها تاثیر نمی گذارد. علاوه بر این موارد، سنگ تراورتن به وفور در بازار یافت می شود و قیمت کمتری نسبت به سنگ گرانیت و مرمر دارد. همچنین نصب آن بسیار ساده تر است؛ زیرا چسبندگی و سازگاری بیشتری با مصالح دیگر دارد. از دیگر ویژگی های مثبت سنگ های تراورتن می توان به فرم پذیری بالای آن اشاره کرد.

سیمان در نمای رومی

مصالح نمای رومی قیمت بالایی دارند. به همین دلیل اگر قصد دارید هزینه ساخت و ساز نما را کاهش دهید، می توانید در کنار سنگ از مصالحی مانند سیمان استفاده کنید. زیرا هم قیمت مقرون به صرفه تری دارد و هم ساخت آن ساده تر است. در صورتی که کاربرد سیمان در نما به درستی صورت گیرد، تفاوت خود با سنگ را نشان نخواهد داد و به همان اندازه نمایانگر شکوه و عظمت نمای رومی است.

فقط باید دقت داشته باشید که ساخت نمای رومی با سیمان کار چندان آسانی نیست. سطحی که سیمان روی آن قرار می گیرد باید کاملا صاف و تراز باشد و سیمان نیز به درستی و بدون هیچگونه سطح تخلخلی اجرا شود.

سرامیک در نمای رومی

سرامیک

سرامیک در کاهش هزینه ها موثر است.

یکی دیگر از مصالح نمای رومی که می توانید برای کاهش هزینه های ساخت و ساز استفاده کنید، سرامیک است. سرامیک را می توان با دو روش با ملات و خشک روی نما به کار برد. در صورتی که قصد داشته باشید با ملات از سرامیک استفاده کنید، حتما باید از ملاتی با ماسه شسته شده استفاده کنید تا در گذر زمان خاصیت چسبندگی خود را از دست ندهد.

پلی استایرن

پلی استایرن نوعی پلیمر است که برای ساخت نما به کار برده می شود. پلی استایرن قابلیت چسبندگی بالایی دارد و به عنوان یکی از مصالح ساختمانی برای ساخت نمای رومی به کار برده می شود. از مزایای پلی استایرن ها می توان به قیمت مناسب، تنوع رنگ زیاد، وزن کم، عایق حرارت و رطوبت و امکان رنگ آمیزی آن ها بعد از ساخت اشاره کرد.

جمع بندی

در هر سبک از نما از مصالح مخصوص استفاده می شود. یکی از سبک های محبوب ساخت نما در چند وقت اخیر، سبک نمای رومی است. در سبک نمای رومی بیشتر از سنگ هایی مانند مرمر و گرانیت و تراورتن استفاده می شود. اما برای کاهش هزینه های ساخت، می توان از موادی مانند سرامیک و سیمان نیز استفاده کرد. در این نوشته مصالح مناسب ساخت این نما را مورد بررسی قرار دادیم.