ساخت ساختمان های دو طبقه برای بهره وری حداکثری از زمین، به خصوص زمین های کوچک راهکاری بسیار ایده آل است. برای ساخت ساختمان های دو طبقه، روش های مختلفی در دسترس است. اما یکی از مهم ترین مواردی که در میزان ارزش یک ساختمان دو طبقه نقش دارد، تراس است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در ساختمان های تراس دار زندگی کنند؛ به خصوص اگر قرار است که ساختمان در مناطق شهری ساخته شود. در این مقاله قصد داریم درمورد نکات مهم مرتبط با ساخت نمای دو طبقه تراس دار بیشتر توضیح دهیم و ایده های جالبی را برای ساخت این تراس ها بیان کنیم.

نکات مهم در ساخت نمای دو طبقه تراس دار

نمای دو طبقه تراس دار

در طراحی تراس باید به مسائلی مثل طراحی، ساختار و بودجه توجه کرد.

در ساخت ساختمان های دو طبقه تراس دار باید به نکات مهم زیادی توجه کنید. برخی از این نکات مهم عبارتند از:

  • طرح

طرح و نمای کلی ساختمان را می توان از مهم ترین بخش های ساخت یک ساختمان دو طبقه تراس دار دانست. برای مثال شکل و سبک نرده ای که قرار است برای تراس استفاده شود باید از قبل تعیین شده باشد. علاوه بر این شکل تراس باید به خوبی مشخص شود. طراح می تواند شکل های کلاسیک مربع یا مستطیل را برای تراس در نظر بگیرد. می توان از اشکال منحصر به فرد برای تراس مانند ذوزنقه نیز استفاده کرد. البته شکل تراس به طور کلی به سبک طراحی خانه بستگی دارد.

بعد از انتخاب شکل و طراحی تراس با توجه به طراحی خانه، می توانید اجزای سازنده تراس را مشخص کنید. برای مثال می توانید شیشه یا میله های عمودی یا حتی طرح های پنل مدولار را برای تراس انتخاب کنید. در آخرین مرحله از طراحی نمای دو طبقه تراس دار باید رنگ نرده ها و دک به کار رفته در کف تراس را تعیین کنید.

  • ساختار تراس

 ساختار تراس نیز اهمیت زیادی دارد. شما می توانید مشخص کنید تراس ساختمان بخشی از نمای داخلی ساختمان باشد و فضای مخصوص برای آن در نظر گرفته شود یا به صورت برآمده در خارج از نمای ساختمان قرار بگیرد. بسته به سبکی که برای محل قرار گیری تراس انتخاب می کنید، باید ملاحظاتی را در نما در نظر بگیرید.

هنگام طراحی نما دو طبقه تراس دار باید به این موضوع توجه داشته باشید که طراحی های پیچیده زمان نصب تراس را افزایش می دهند. همچنین طراحی های پیچیده موجب هدر رفتن منابع می شوند و احتمال خطا را بالا می برند.

ساختار تراس

ساختار تراس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  • ایمنی

ایمنی بخش مهمی از ساخت ساختمان های تراس دار است. باید مطمئن شوید مصالحی که در ساخت تراس به کار برده می شوند، استاندارد های ایمنی لازم را دارند. طبق استاندارد ها انواع مصالح و سیستم هایی که در تراس ساختمان به کار برده می شوند، باید با استفاده از مواد غیر قابل احتراق با درجه A1 ساخته شوند.

  • حریم خصوصی

در زمان طراحی نمای دو طبقه تراس دار باید به حریم خصوصی توجه ویژه ای شود. هرچند تراس در فضای باز طراحی می شود، باید حریم خصوصی ساکنان خانه را حفظ کند. راه های زیادی برای حفظ حریم خصوصی در تراس هست. برای مثال برخی از نرده های پانل مدولار در زیبایی و حفظ حریم خصوصی تراس نقش مهمی دارند.

  • هزینه

هنگام طراحی تراس باید به هزینه ها نیز توجه کنید. قبل از طراحی حتما درمورد میزان بودجه ای که در اختیار دارید با طراح خود صحبت کنید تا بتواند متناسب با آن، نمای دو طبقه تراس دار را به بهترین شکل طراحی کند.

  • ضد آب بودن

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک تراس باید داشته باشد، قابلیت ضد آب بودن است. همان طور که می دانید تراس یک ساختمان بیشتر از قسمت های دیگر آن در معرض آب باران و برف قرار می گیرد. به همین دلیل طراحی نما باید به نحوی انجام شود که آب باران و برف حداقل تاثیر منفی را روی تراس بگذارد.

  • متریال

متریالی که برای ساخت نمای دو طبقه تراس دار به کار می برید، در جای خود بسیار حائز اهمیت است. در سال های اخیر استفاده از نرده های فلزی – شیشه ای برای نصب تراس شیشه ای بسیار محبوب شده است. اما شما می توانید بسته به نوع نما و سلیقه خود، از مصالح دیگر مانند چوب نیز استفاده کنید.

ایده های جالب برای طراحی تراس در نمای ساختمان های دو طبقه

ایده های جالب

در طراحی تراس می توانید از ایده های خلاقانه کمک بگیرید.

  • تراس کوچک

در صورتی که نیاز زیادی به تراس ندارید؛ اما تمایل دارید در خانه خود تراس داشته باشید تا بتوانید با آن به نمای بیرون دسترسی پیدا کنید، می توانید یک تراس کوچک در ساختمان قرار دهید که با سنگ تراشی و یک ریل فرفورژه محکم محافظت شده است.

  • تراس نیم دایره

تراس نیم دایره یکی از بهترین، زیبا ترین و رایج ترین مدل ها برای طراحی نمای دو طبقه تراس دار است. تراس های با طراحی نیم دایره ای معمولا جلوی در ورودی خانه قرار می گیرند و عملکردی مشابه با یک سقف و سایه بان جلوی در ورودی دارند.

  • تراس ساده

اگر می خواهید تراسی داشته باشید که کمتر خودنمایی کند و بیشتر بر سادگی متمرکز باشد، می توانید تراس را در نقطه ای از نمای ساختمان قرار دهید که بیشترین نور طبیعی را به خود جذب می کند. همچنین می توانید کمی فضای بیشتری را به تراس اختصاص دهید تا به یک مکان ایده آل برای پرورش دادن گیاهان آپارتمانی تبدیل شود.

  • تراس بزرگ

برای طراحی تراس بزرگ تر در نمای دو طبقه تراس دار می توانید تراس را به نحوی طراحی کنید که در نمای ساختمان زیاد جلب توجه نکند. تراس های بزرگ می توانند به یک اتاق با فضای باز در ساختمان تبدیل شوند.

جمع بندی

امروزه بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در ساختمان های تراس دار زندگی کنند. به خصوص اگر ساختمان قرار است در چندین طبقه و در مناطق شهری ساخته شود. تراس ها می توانند فضای باز را برای ساختمان های چند طبقه به ارمغان بیاورند و زندگی را در آن لذت بخش تر کنند. در این مقاله نکات مهمی را درمورد طراحی نمای دو طبقه تراس دار نام بردیم و توضیح دادیم.