لطفا امتیاز بدهید

ساخت سازه فلزی پیچ و مهره، یکی از جدید ترین و رایج ترین روش هایی است که برای ساخت سازه های فلزی به کار برده می شود. برای تکمیل این نوع سازه ها، باید در انتخاب نوع اتصالات و همچنین کیفیت ساخت آن ها دقت نمود. استفاده از سازه های فلزی پیچ و مهره مزایای بسیار زیادی دارد؛ اما در کنار این مزایا دارای برخی معایب نیز هست. در این مقاله قصد داریم درمورد سازه فلزی پیچ و مهره و نکاتی که لازم است در رابطه با آن ها بدانید، توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سازه ها و نیازمندی های ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

سازه فلزی پیچ و مهره چیست؟

برای اتصال سازه های فلزی به یکدیگر می توان از دو روش جوشی یا پیچ و مهره ای استفاده کرد. در اتصال پیچ و مهره ای تمامی جوش کاری های لازم از قبل درون کارخانه انجام شده است. به همین دلیل در این شیوه اتصال سازه فلزی به یکدیگر، نیازی به جوشکاری در محل نیست.

به دلیل ارتقا سطح استاندارد های ساختمان سازی در کشور در سال های اخیر، بیشتر از سازه فلزی پیچ و مهره استفاده می شود.

ساختار اتصالات پیچ

سازه پیچ و مهره

پیچ ها شامل بدنه پیچ، سر، مهره و واشر تخت هستند.

در سازه های فلزی پیچ و مهره، پیچ ها دارای چهار قسمت اصلی هستند که شامل بدنه پیچ، سر، مهره و واشر تخت می شود. هر کدام از این قسمت ها اندازه مخصوص خود را دارند.

  • بدنه پیچ

بدنه پیچ به شکل استوانه ای و از فولاد ساخته می شود. قطر این پیچ ها معمولا 48 میلی متر است.

  • سر پیچ

سر پیچ ها نیز معمولا به شکل شش ضلعی و یا با گوشه های پخ ساخته می شوند. قطر دایره سر پیچ نیز معمولا با حرف S و یکی از اعداد زوج 12/14/16/18 و… نمایش داده می شود.

  • مهره پیچ

درباره سازه فلزی پیچ و مهره خوب است بدانید که مهره پیچ نیز معمولا شش ضلعی ساخته می شود و وسط آن به اندازه قطر بدنه پیچ سوراخ است.

  • واشر تخت پیچ

واشر تخت پیچ قسمتی از پیچ است که به منظور توزیع یکنواخت فشار مهره بر روی سطح سازه فلزی ساخته می شود و شکل دایره ای دارد.

انواع پیچ و مهره های اتصال در سازه های فلزی

انواع پیچ

پیچ و مهره های اتصال در سازه های فلزی انواع مختلفی دارند.

  • پیچ سخت و پیچ معمولی

این نوع از پیچ ها از فولاد کربنی با آهنگری و مهر زنی ساخته می شوند. برای ساخت سازه فلزی پیچ و مهره باید بدانید که قطر بدنه پیچ معمولا دو تا سه میلی متر از قطر سوراخ بدنه کوچک تر است.

این نوع پیچ ها معمولا با روش پانچ متصل می شوند. در روش پانچ نیز سطح سوراخ ها صاف نخواهد بود و فولاد اطراف سوراخ پیچ حدود 2 تا 3 میلی متر به دلیل تغییرات آب و هوایی ممکن است تغییر کند. به همین دلیل پیچ ها به خوبی با دیواره سوراخ تماس داشته نخواهند داشت.

برای ساخت سازه فلزی پیچ و مهره، این نوع از پیچ ها چون قیمت پایینی دارند و به دلیل تولید انبوه در دسترس عموم هستند، طرفداران زیادی دارند؛ اما کیفیت آن ها به اندازه دیگر پیچ ها بالا نیست. همچنین تغییر شکل آن ها نیز امکان پذیر است. به همین دلیل در ساخت سازه هایی که حساسیت بالایی دارند، نباید از آن ها استفاده کرد. این نوع پیچ ها بهتر است که تنها در زمان مونتاژ یا زمانی که قطعات قرار است در معرض کشش و تغییرات قرار بگیرند استفاده شوند.

  • پیچ دقیق

در ساخت سازه فلزی پیچ و مهره یکی دیگر از پیچ هایی که به کار برده می شود، پیچ های دقیق هستند. پیچ های دقیق از کربن یا فولاد کم آلیاژ به روش تراشکاری که دقت بالایی دارد، ساخته می شوند. ضریب خطای ساخت پیچ ها نیز بیشتر از 0.3 میلی متر نیست؛ زیرا هر قسمت از پیچ باید به صورت مکانیکی ماشین کاری شود.

خود پیچ های دقیق دارای دو مدل هستند. اولین مدل، مدل هایی هستند که بدون فاصله در سوراخ ها نصب می شوند و مدل دوم نیز مدل هایی هستند که در سوراخ هایی با فاصله مشخص نصب می گردند. در ساخت سازه فلزی پیچ و مهره، مدل اول به طور خاص فاقد قسمت رزوه است.

به لطف شکاف کوچک بین بدنه و سوراخ پیچ، این نوع پیچ ها ظرفیت تحمل بار بالایی دارند، اتصال بسیار محکمی را ارائه می دهند و میزان تغییر شکل نسبت به حالت اولیه اولیه پیچ به دلایل مختلف مانند سرما و گرما بسیار کم است.

مزایای سازه فلزی پیچ و مهره ای

مزایای سازه فلزی

سازه های فلزی پیچ و مهره به دلیل تولید در کارخانه، کیفیت بیشتری دارند.

استفاده از اتصالات و پیچ و مهره در سازه مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از مهم ترین مزایای این نوع اتصالات عبارت اند از:

  • اجرای بسیار سریع تر نسبت به اتصال به روش جوشکاری
  • قابلیت جداسازی اتصالات و استفاده از آن ها در بخش های دیگر
  • نیاز نداشتن به مهارت و تخصص خاصی برای اتصال
  • نصب کم سر و صدا تر
  • نبود محدودیت در تعداد اتصال
  • هزینه کمتر نسبت به روش جوشکاری
  • شکل صنعتی بهتر
  • درصد اطمینان بالا

علاوه بر موارد بالا، سازه های فلزی پیچ و مهره به دلیل تولید در کارخانه، کیفیت بیشتری دارند و با سرعت بیشتری نیز نصب می شوند. همچنین پیچ و مهره ها استحکام بیشتری در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله از خود نشان می دهند.

معایب سازه فلزی پیچ و مهره

ساخت سازه فلزی پیچ و مهره به خودی خود عیب خاصی ندارد؛ اما مهم ترین مشکلاتی که ممکن است با آن ها رو به رو شوید عبارت اند از:

  • اجرا نشدن به صورت اصولی و مناسب در صورت اجرای نادرست.
  • ممکن است که موقعیت و محل سوراخ ها غلط باشد و بر هم منطبق نشوند.
  • استفاده از وسایل و تجهیزات نامناسب و بی کیفیت، مقاومت کلی سازه را پایین خواهد آورد.

جمع بندی

به طور کلی برای اتصال سازه های فلزی به یکدیگر، دو روش جوشکاری و استفاده از پیچ و مهره به کار می رود. در سال های اخیر به لطف ارتقا سطح استاندارد های ساختمان سازی در کشور، بیشتر از سازه فلزی پیچ و مهره استفاده می شود؛ زیرا هم ایمنی بیشتری دارد و هم نصب آن راحت تر است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این نوع اتصالات و نکاتی که لازم است درمورد آن ها بدانید توضیح دادیم.