4/5 امتیاز از (3 رای )

همه بچه ها رویای داشتن یک خانه درختی را دارند. علاوه بر کودکان، بزرگسالان هم از وقت گذراندن در خانه های درختی لذت می برند؛ اما طراحی خانه درختی و اجرای آن کار ساده ای نیست و نیاز به نقشه و برنامه ریزی دقیق دارد. در مقاله پیش رو قصد داریم شما را به صورت گام به گام راهنمایی کنیم، تا بتوانید به راحتی خانه درختی خود را بسازید. بنابراین اگر پروژه بعدی شما ساخت این خانه زیبا و جذاب است، تا انتهای مقاله همراه ما باشید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هنر معماری به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

7 نکته برای طراحی خانه درختی

برای طراحی جالب ترین خانه درختی در حیاط منزل خود باید موارد مختلفی را مد نظر قرار دهید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

انتخاب محل مناسب برای ساخت خانه درختی

اولین قدم، پیدا کردن یک درخت محکم و مناسب برای شروع پروژه طراحی خانه درختی است. این درخت باید بتواند وزن خانه مورد نظر شما را تحمل کند. در حالت ایده‌آل، به یک درخت محکم و پیر که قطر شاخه های آن مناسب باشد احتیاج دارید. اگر چوب درخت شما نرم است باید شاخه های قطوری داشته باشد تا بتواند بار اضافی را تحمل کند. درخت های مناسب برای اجرای پروژه خانه درختی افرا، بلوط، صنوبر، راش و شوکران هستند.

طراحی خانه درختی

محاسبه نسبی وزن خانه درختی

قدم مهم بعدی در طراحی خانه درختی محاسبه تقریبی وزن آن است. علیرغم نقشه های خیالی که ممکن است برای خانه درختی خود در ذهن داشته باشید، نیاز به چند طرح ساختاری و قابل اجرا دارید که باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • سکوی خانه درختی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا خطری بچه ها را تهدید نکند.
  • سکو باید به اندازه کافی مهاربندی شود و حفاظ مناسبی داشته باشد.
  • بیشتر بار خانه درختی باید بر روی پایه درخت قرار بگیرد. اگر آن را فقط در یک طرف قرار دهید، امنیت چندانی نخواهد داشت.
  • اگر در حال برنامه ریزی برای طراحی خانه درختی بزرگ و سنگینی هستید، سعی کنید به جای یک درخت، از چند درخت نزدیک به هم استفاده کنید.
  • اگر در منطقه ای زندگی می کنید که باد های شدیدی دارد، سعی کنید خانه درختی را در یک سوم پایین درخت بسازید تا در اثر طوفان خراب نشود.
  • اگر قرار است خانه درختی خود را بر روی یک تنه بسازید، سعی کنید تمام سطح پلتفرم اصلی را حفظ نمایید. می توانید برای این کار از ستون های نگهدارنده نیز کمک بگیرید.

محدود نکردن رشد درختان

هنگام طراحی خانه درختی سعی کنید در اطراف درخت فضایی برای رشد آن قرار دهید؛ به خصوص اطراف شاخه ها و تنه هایی که قرار است وارد خانه شوند. بهتر است از هر چیزی مانند تسمه، سیم، طناب و… که موجب منقبض شدن تنه و شاخه ها می شود استفاده نکنید و کمی فضا برای رشد آن ها درنظر بگیرید. برای اتصال قسمت های مختلف می توانید پیچ های بزرگ و بسیار بلند را انتخاب کنید تا هم آزادی عمل بیشتری داشته باشید و هم به درخت فضای مناسبی برای رشد بدهید.

رشد درختان

تراز کردن کف خانه درختی

مرحله چهارم در طراحی خانه درختی درنظر گرفتن یک طبقه ثابت و تراز کردن کف آن است. برای این منظور باید طوری برنامه ریزی کنید که خانه در مرکز تنه قرار بگیرد و اجازه دهید وزن آن در چندین شاخه پخش شود. بعد از ساخت طبقه هموار و ثابت، می توانید شروع به ساخت سقف و دیوار ها کنید. در این قسمت می توانید با خیال راحت از شاخه ها استفاده کنید به طوری که دیوار ها را به طور یکنواخت در سراسر شاخه ها قرار گیرند.

ساخت بخش های مختلف روی زمین

حال که طراحی خانه درختی شما تقریبا تکمیل شده است، زمان آن رسیده است تا بخش های مختلف آن را بر روی زمین بسازید و سپس آن ها را جایگذاری کنید. در واقع ایمن ترین راه برای ساخت خانه درختی، ساخت قسمت های مختلف بر روی زمین و نصب آن ها است؛ اما اگر درخت شما شاخه هایی دارد که باید قسمتی از ساختار خانه باشند، احتمالا مجبور هستید روی درخت کار کنید. در صورت استفاده از خانه های درختی پیش ساخته فقط کافی است آن ها را روی درخت مونتاژ کنید.

استفاده کردن از بست های مناسب

مطمئن شوید که برای اتصال قسمت های مختلف خانه درختی خود از  بست های مناسبی استفاده کرده اید که قابلیت پشتیبانی و انعطاف پذیری بالایی دارند. توجه به این موضوع در مناطق بادخیز اهمیت بیشتری دارد. به هر حال شما نمی خواهید مانعی در مسیر باد ایجاد کنید. بهترین انتخاب برای طراحی خانه درختی شما در این مناطق، استفاده از براکت های شناور مخصوص است. هرچند این براکت ها کمی گران هستند و ممکن است برای نصب به ابزار تخصصی نیاز داشته باشند؛ اما نسبت به سایر پیچ ها وزن بیشتری را تحمل می کنند و فضای رشد مناسبی برای درخت در نظر می گیرند. علاوه بر این تا حد ممکن از آسیب غیر ضروری به درخت جلوگیری کنید و در استفاده از اتصال دهنده ها زیاده روی نکنید. پیچ و مهره های تاخیری گزینه های ایده آلی برای ساخت خانه درختی هستند. سعی کنید به جای سوار کردن مستقیم خانه بر روی درخت مورد نظر، آن را روی بست ها سوار کنید تا درخت برای رشد فضای کافی داشته باشد.

بست های مناسب

استفاده از لوازم جانبی جالب در طراحی خانه درختی

برای طراحی زیباتر خانه درختی خود می توانید از لوازم جانبی خاصی استفاده کنید تا آن را به مکانی ویژه برای بازی و سرگرمی کودکان خود تبدیل نمایید.

از جمله این لوازم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرسره آتشین
  • قرقره و سطل بازی
  • چراغ ها و فانوس های خورشیدی
  • نیمکت ها و میز های کوچک و تاشو
  • اسباب بازی پرتاب کننده توپ یا سیب زمینی

جمع بندی

بیشتر بچه ها هرشب رویای داشتن یک خانه درختی را می بینند؛ اما این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر ساخت و طراحی خانه درختی خود را با دقت بالایی انجام دهید، باز هم ممکن است به درختی که برای این کار انتخاب کرده اید، آسیب برسانید. به هر حال افزایش وزن درخت، خاک را فشرده تر می کند و ممکن است به ریشه ها آسیب برساند. علاوه بر این اضافه کردن وزن به شاخه ها و ایجاد سوراخ های زیاد در درخت می تواند باعث نابودی آن شود. بنابراین اگر به درخت خود علاقه خاصی دارید، سلامت آن را به خطر نیندازید؛ اما به هرحال داشتن یک خانه درختی آرزوی هر کودکی است و می تواند او را  ساعت ها سرگرم کند.