5/5 امتیاز از (1 رای )

فونداسیون هر خانه ای می تواند به شکل های مختلفی اجرا شود. در فونداسیون ها به منظور ایجاد استحکام و دوام بیشتر از مصالح مختلف و با کیفیتی استفاده می کنند. البته در میان انواع مصالح، بتن به دلیل مقرون به صرفه تر بودن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. بتن هم مقاومت بالایی دارد و هم ظاهر نا مناسبش قابل مشاهده نخواهد بود. برای این که با فونداسیون بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم این نوشته را تا انتها مطالعه نمایید. در این مقاله درمورد فونداسیون ساختمان بنایی و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید، توضیح داده شده است.

در سایت خانه معمار انواع ساختمان بنایی در متراژ ها و طرح های گوناگون در دسترس اند. شما می توانید با مراجعه به آن با انواع سازه های بنایی و ویژگی های آن ها آشنا شوید.

انواع فونداسیون ساختمان بنایی

فونداسیون ساختمان بنایی

  • فونداسیون نواری

فونداسیون نواری از سنگ تراشی آجری یا بلوک در زیر دیوار های باربر ساخته می شود. این نوع فونداسیون بیشتر برای ساختمان هایی مناسب است که کیفیت مصالح و خاکی که قرار است بر آن بنا شوند، کیفیت خوب و قابل قبول داشته باشند. در این نوع، قسمت پایین فونداسیون به میزان قابل توجهی عریض است و عرض آن به صورت تدریجی تا یک سطح مشخص کمتر می شود.

ساختار این نوع فونداسیون به نحوی است که موجب توزیع یکنواخت مساحت می شود و از ایجاد ترک یا آسیب های دیگر به خانه پیشگیری می کند. در این نوع فونداسیون ساختمان بنایی، خاکی که استفاده می شود باید رسی یا سیلت باشد. همچنین تمامی درز ها باید با ملات پر شوند؛ در غیر این صورت آب به آن نفوذ می کند و باعث نرم شدن مواد رسی می شود. نرم شدن مواد رسی نیز برابر با نشست قابل توجه فونداسیون خواهد بود. اگر ظرفیت باربری خاک زیر پی ضعیف باشد، معمولا توصیه می کنند که تا حد امکان از بتن زیر پایه فونداسیون با ضخامت 100 تا 225 میلی متر استفاده کنید.

  • فونداسیون سنگی

فونداسیون ساختمان بنایی سنگی همان طور که از نامش نیز پیداست با استفاده از سنگ های با کیفیت و مستحکم ساخته می شود. این نوع فونداسیون را با آجر نیز می توان ایجاد کرد. در فونداسیون سنگی پایین ‌ترین قسمت پایه‌ های جدا از هم بسیار عریض ‌تر از دیوار بالای آن که بار را تحمل می ‌کند است. این قسمت عریض ‌تر برای توزیع بار بر ناحیه ای بزرگ و بهبود ثبات ساختمان فراهم شده است. پایه ‌های سنگی عمدتا در ساخت و ساز ساختمان ‌های مسکونی که زیرزمین دارند استفاده می‌ شوند. میزان بار های وارد شده طراحی و چیدمان پایه ‌های جدا از هم سنگی را تعیین می کنند. پایه در پایین بسیار عریض است و عرض آن به تدریج کاهش می ‌یابد تا به یک سطح خاص برسد. مانند فونداسیون نواری، یک لایه بتن با ضخامت 100 تا 225 میلی ‌متر مناسب است که در صورت مناسب نبودن قدرت خاک، زیر پایه قرار داده شود.

فونداسیون ساختمان

  • فونداسیون پلکانی

نوع بعدی فونداسیون نوع پلکانی است. فونداسیون پلکانی بیشتر برای زمین های شیب دار استفاده می شود؛ زیرا نوار های عمودی آن به نحوی قرار می گیرد که از لغزش پایه فونداسیون به دلیل نیروی افقی جلوگیری شود. به عنوان یک نوع فونداسیون ساختمان بنایی نوار های عمودی باعث می شوند که پایه بنیادی تحمل افقی داشته باشد و تحمل فونداسیون بالا تر برود. البته نکته مهم درمورد این نوع فونداسیون این است که برای نصب پایه های آن به خصوص برای بنا های سنگی باید دقت زیادی داشت.

  • فونداسیون طاق معکوس

فونداسیون طاق معکوس درست مانند نام خود، یک طاق معکوس دارد که از آجر یا سنگ بنایی ساخته می شود و روی آن دیوار یا ستون قرار می گیرد. البته در بین انواع فونداسیون ساختمان بنایی شیوه طاق معکوس کمتر مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا امروزه با بتن مسلح جایگزین شده است.

در گذشته فونداسیون طاق معکوس بیشتر برای ساخت ساختمان های چند طبقه مورد استفاده قرار می گرفت و تنها برای زمین های نرم مناسب بود. البته این مورد را نیز باید در نظر داشت که ساخت یک طاق معکوس با مقاومت بالا نیاز به تلاش زیاد و متخصص با تجربه و ماهر دارد و هر کسی از پس آن بر نمی آید.

حقیقت هایی درباره فونداسیون ساختمان بنایی

فونداسیون بنایی

  • ایجاد پایه ای قوی برای سازه

اولین و مهم ترین مزیت فونداسیون ساختمان بنایی برای یک سازه ایجاد پایه بنایی قوی است. خانه ها باید مستقیما روی خاک ساخته شوند و مصالح روی سطح مناسبی قرار بگیرند. اگر در محلی که قصد دارید سازه ای بنا کنید خاک به طور طبیعی نرم است یا مشکلات دیگری دارد، نیاز به یک فونداسیون قوی دارید؛ وگرنه کل سازه نشست خواهد کرد.

پس از این که مکان مناسبی برای ساخت سازه ساختمان خود انتخاب کردید، مهندسان به طور استراتژیک مشخص می کنند که فونداسیون و پایه های آن کجا باید باشند. قرار گیری و طراحی فونداسیون، درست به اندازه دیگر قسمت های ساخت سازه برای داشتن ساختمانی مستحکم مهم است. به همین دلیل است که تکنیک های بسیار مختلفی برای ساخت فونداسیون ساختمان بنایی وجود دارد.

  • انتخاب مکانی کم خطر برای فونداسیون

همان طور که خانه روی سطح مناسبی ساخته می شود، برای ایجاد فونداسیون نیز مکان مناسبی را باید انتخاب کرد که حداقل خطر را داشته باشد. ساخت فونداسیون روی سطح نامناسب می تواند باعث خراب شدن آن و از بین رفتن بنا شود. برای مثال ساخت فونداسیون و خانه روی خاک های بسیار نرم که ممکن است ریزش داشته باشند، کار درستی نیست.

به همین دلیل است که فونداسیون ها روی سطوح محکمی مانند سنگ بستر قرار می گیرند. در نتیجه آماده سازی بستر ساختمان نیز بسیار حائز اهمیت است. مهندسان در صورت لزوم، طرح، عرض و عمق فونداسیون ساختمان بنایی را با توجه به نیاز های مکان، نقشه سازه و دیگر عوامل تاثیر گذار تغییر می دهند.

جمع بندی

فونداسیون یا پی ساختمان بخشی از سازه است که برای تحمل بار های آن و توزیع بار ها روی زمین ساخته می شود. فونداسیون ساختمان از مواد بسیار قوی مختلف مانند فولاد، آجر، سنگ و دیگر مصالحی که از نظر مهندس ناظر می تواند برای ساخت ساختمان مناسب باشد، ساخته می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با فونداسیون ساختمان بنایی درمورد مدل های مختلف فونداسیون و نکات مرتبط با آن مطالبی را جمع آوری کرده ایم.