لطفا امتیاز بدهید

یکی از مراحل خانه طراحی پلان آن است. یک پلان خوب باید طرح بندی خوب و یکپارچگی گرافیکی خوبی داشته باشد تا خواندن آن نیز آسان شود. علاوه بر این موارد، در طراحی پلان باید اندازه ها مناسب باشند و اتاق ها در جای درستی قرار گرفته باشند. در طراحی پلان باید سعی کرد که تا حد امکان راهرو ها را به حداقل رساند و فضای ذخیره سازی مناسبی در خانه ایجاد کرد. برای اینکه بیشتر با این موضوع آشنا شوید، ادامه این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله درمورد طراحی پلان و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید و حاصل سال ها تجربه مجموعه خانه معمار است، توضیح داده ایم.

طراحی پلان خانه چیست؟

طراحی پلان خانه

پلان خانه در واقع یک طراحی دو بعدی است که طرح اولیه یک خانه را در مقیاس نمای هوایی نشان می دهد. این طراحی جای اتاق ها و به طور کلی قسمت های مهم خانه را مشخص می کند. همچنین پلان خانه نشان می دهد که عناصر طراحی شده مختلف چگونه در یک فضا به نظر برسند. همچنین در این نقشه می توان هرگونه مشکلی را پیش از ساخت خانه پیدا کرد. در واقع طراحی پلان خانه مرحله ای قبل از طراحی نقشه واقعی برای ساختمان است.

هدف از طراحی پلان خانه چیست؟

طراحی پلان خانه

مهم ترین دلایلی که باعث می شود طراحی یک پلان پیش از شروع یک پروژه ضروری باشد، عبارتند از:

  • نمایش مفاهیم و قسمت های مهم خانه

پلان خانه نقشه های معماری ای هستند که به شما دید بسیار خوبی از خطوط ابعاد، اندازه گیری ها و روابط فضایی بین اشیا و وسایل خانه می دهند. پلان خانه به مهندس کمک زیادی می کند تا دید فیزیکی بهتری از خانه پیش از شروع پروژه و نقشه اصلی آن داشته باشد.

  • برنامه ریزی آسان تر

طرح های پلان طبقه به شما این امکان را می دهند که ببینید در فضایی که دارید چه چیزی می توانید قرار دهید. اگر هر کاری می کنید اما هنوز هم طراحی پلان اصلی خانه به درستی انجام نمی شود، احتمالا پلان اولیه خانه شما مشکلاتی دارد که می توانید به کمک آن، مشکلات را برطرف کنید.

  • صرفه جویی در هزینه ها

یک پلان خانه حتی می تواند در هزینه های شما نیز صرفه جویی کند؛ زیرا طراحی پلان خانه کمک می کند تا ایده مناسبی از طراحی خانه داشته باشید. همین نیز کمک می کند تا در استخدام کارگر و خرید مصالح هم در وقت و هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید. هر چه جزئیات بیشتری در برنامه شما وجود داشته باشد، فرآیند ساخت و ساز نیز راحت تر خواهد بود.

  • کمک به تصور بهتر پیش از ساخت خانه

اگر یک مشاور املاک هستید یا می خواهید خانه خریداری کنید، وجود پلان خانه برای شما ضروری است؛ زیرا به شما کمک زیادی خواهد کرد تا تصور بهتری از فضای داخل خانه و چیزی که قرار است به آن تبدیل شود داشته باشید.

پلان خانه باید شامل چه مواردی باشد؟

پلان خانه باید شامل چه مواردی باشد؟

فرقی نمی کند که طراحی پلان خانه به چه صورت انجام می شود. هر پلان خانه ای مشخصات اولیه و ثابتی دارد که حتما باید وجود داشته باشند و جایگاه و اندازه آن ها مشخص شود. این موارد عبارتند از:

  • فضای زندگی و کار شما

یک پلان خانه باید مکان و چیدمان اتاق خواب ها، راهرو ها، حمام، آشپزخانه، گاراژ و زیر زمین را به طور کامل نشان دهد تا بدانید خانه شما به چه شکل خواهد بود.

  • چیدمان خانه

در طراحی پلان خانه باید چیدمان خانه کامل مشخص شود. یک پلان خانه باید چیدمان همه اتاق ها در هر قسمت از خانه را نشان دهد. یک پلان باید نشان دهد آشپزخانه در کجا قرار دارد یا اینکه راهرو ها و راه پله ها چگونه اتاق های جداگانه را به یکدیگر متصل می کنند.

  • در و پنجره

شاید بی اهمیت به نظر برسد اما جایگاه و اندازه در و پنجره باید به طور کامل و دقیق در پلان خانه مشخص شده باشد؛ زیرا جایگاه در و پنجره است که به شما نشان می دهد مبلمان پذیرایی اصلی خانه و دیگر وسایلی که مد نظر دارید در کجا قرار بگیرند. همچنین ارتفاع و عرض پنجره های شما نیز باید به طور کامل در طراحی پلان خانه مشخص شود.

  • ویژگی های اتاق ها

در پلان باید ویژگی های اتاق نیز مشخص شود. شما باید بدانید که برای قرار دادن وسایل داخلی مانند اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی چقدر فضا دارید. همچنین اگر قرار است بعد از ساخت خانه تجهیزاتی مانند شومینه در اتاق نصب شوند باید از قبل در پلان خانه مشخص شده باشند. در واقع یک پلان باید نحوه استفاده از فضای هر اتاق و وسایلی که قرار است در آن قرار بگیرد را به تصویر بکشد.

محبوب ترین شیوه های طراحی پلان

محبوب ترین شیوه های طراحی پلان خانه

بسته به نوع خانه ای که می سازید یا قصد بازسازی آن را دارید، چند شیوه برای طراحی پلان خانه وجود دارد. رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می شود:

  • سبک مزرعه

پلان هایی که به سبک مزرعه طراحی می شوند، مخصوص خانه های یک طبقه هستند. در این نوع پلان اتاق خواب ها معمولا در یک طرف خانه قرار می گیرند و از فضا های عمومی مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه و اتاق غذاخوری جدا هستند.

  • سبک کیپ کد (Cape cod)

سبک کیپ کد شبیه به سبک مزرعه است؛ اما برای طراحی پلان خانه های یک و نیم طبقه به کار می رود. نیم طبقه بالای خانه طبقه کامل محسوب نمی شود؛ زیرا دیوار های کوتاه تری دارد و فضای کمتری نسبت به طبقه اصلی خانه دارد.

  • دو طبقه

برای طراحی پلان خانه های دو طبقه از سبکی به همین نام استفاده می شود. در این سبک، بیشتر اتاق خواب ها در طبقه دوم قرار می گیرند و طبقه اول بیشتر به فضای نشیمن اختصاص دارد.

نتیجه گیری

پلان خانه بخش مهمی از طراحی خانه است؛ زیرا یک پلان خوب به شما کمک می کند دید بهتری از خانه داشته باشید و بهتر بتوانید نقشه اصلی خانه را طراحی کنید. پلان ها مشخص می کنند که فضای داخلی خانه قرار است به چه شکل باشد و هر چیزی قرار است در کجا قرار بگیرد. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد طراحی پلان خانه و نکاتی که لازم است درمورد آن بدانید توضیح دادیم.