5/5 امتیاز از (1 رای )

در سال های اخیر با توجه به درک بهتر ارزش طبیعت، محوطه سازی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است. تعیین درست محل قرار گیری فضا های مختلف، طراحی فضای سبز مناسب، نورپردازی صحیح و ایجاد یک فضای کارآمد و دلنشین همه بخشی از این فرآیند هستند. هرچه فضایی که در اختیار دارید بزرگ تر باشد، دستتان در محوطه سازی باز تر است. این علاوه بر این که مزایایی را برای طراح فراهم می کند، سختی هایی نیز دارد. در این مقاله به بررسی چند ایده برای محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری می پردازیم تا به شما در این روند کمک کنیم. شما همچنین می توانید با مراجعه به سایت خانه معمار ایده ها و نمونه های بیشتری را برای طراحی نقشه ویلا مشاهده کنید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

کلید اصلی در محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری

محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری

فضای بیرونی باغ ویلا قرار است مکان آرامش بخشی باشد که امکان استراحت و تفریح را برای افراد فراهم می کند. پس مهم ترین نکته در محوطه سازی این است که راحتی افراد و حفظ تعادل میان عناصر طبیعی و  مصنوعی را در نظر بگیرید. طراحی محوطه نباید به گونه ای انجام شود که فقط زیبا یا فقط کاربردی باشد، بلکه باید هر دو را در کنار هم قرار دهد و بتواند انتظارات  و نیاز افراد را برآورده کند.

منطقه بندی موضوعی محوطه

در محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری فضایی که در اختیار دارید گسترده است. پس به راحتی می توانید فضای بیرونی را قسمت بندی و کاربری هر بخش را مشخص کنید. این قسمت های مختلف می توانند به فضا هایی مثل استراحتگاه، محل بازی و منطقه باربیکیو تبدیل شوند. برای جدا سازی هر فضا می توانید از کفپوش های جداگانه ای مثل چمن، کاشی، سنگ ساده، سنگ طبیعی و سنگ فرش استفاده کنید یا با فضای سبز هر محدوده را از محدوده دیگر جدا کنید.

چند ایده برای محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری

محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری

  • هدف سازه و سبک زندگی

یک باغ ویلا معمولا با هدف ایجاد فضایی برای استراحت ساخته می شود؛ اما ممکن است سازنده اهداف دیگری نیز از ساخت آن داشته باشد. باید به تمامی این اهداف توجه کنید و تا حد ممکن فضا هایی برای هر هدفدر نظر بگیرید. همچنین توجه به اقلیم و سبک زندگی رایج در آن منطقه نیز می تواند در انتخاب عناصر به شما کمک کند.

  • ایجاد استراحتگاه در باغ

باغ ها باید در عین این که راحتی فضای داخل خانه را تداعی می کنند، محلی برای استراحت و تفریح باشند. به همین دلیل ایجاد یک فضای خاص برای استراحت در باغ یک ایده مناسب است. برای این کار می توانید از نصب سایبان های مختلف یا انواع آلاچیق کمک بگیرید. کفپوش های این منطقه باید راحتی کافی را داشته باشند پس بهتر است سنگ فرش این قسمت را از چوب با کیفیت یا سنگ های طبیعی انتخاب کنید.

  • فضای غذاخوری رو باز

در نظر گرفتن یک فضای مشخص به عنوان یک غذاخوری رو باز درخشش باغ را بیشتر خواهد کرد. اکثر مردم ترجیح می دهند در محیطی آرام و به دور از شلوغی غذا بخورند. پس باید درطراحی خود این موضوع را لحاظ کنید.

  • توجه کافی به طراحی فضای سبز

یک باغ ویلا بدون فضای سبز هویت ناقصی دارد. به همین دلیل فضای سبز نقشی کلیدی در محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری ایفا می کند. ممکن است برخی از نمونه های محوطه سازی جدید شما را متقاعد کرده باشند که استفاده از فضای سبز دیگر به اندازه قبل جذاب نیست؛ اما اگر طراحی به درستی انجام شود، علاوه بر زیبایی به تهویه هوای باغ نیز کمک خواهد کرد. اگر نمی خواهید از سبک های کلاسیک قدیمی پیروی کنید، می توانید با به کار بردن گیاهان و بوته های کمیاب که کمتر در طراحی فضای سبز رایج هستند، تمایز ویژه ای ایجاد کنید. نکته مهم این است که شیوه طراحی فضای سبز باید با سبک کلی ساختمان اصلی همخوانی داشته باشد. مثلا اگر ساختمان به سبک کلاسیک طراحی شده است، طراحی فضای سبز نباید به سبک مدرن انجام شود.

  • استفاده موثر از آب

آب یکی از عنصر بسیار مهم در طراحی محوطه است. ساخت استخر در باغ می تواند علاوه بر زیبایی بصری با افزودن یک مکان تفریحی به فضا، شما را در محوطه سازی یاری کند. این که این استخر به چه شکل طراحی و پیاده سازی شود به سلیقه سازنده و همخوانی اش با دیگر فضا ها بستگی دارد؛ اما به طور کلی استخر های طبیعی یا استخر های مردابی می توانند انتخاب خوبی برای شما باشند. برای محوطه دور استخر نیز می توانید با کمک گرفتن از چمن یا انواع شن یک فضای طبیعی ایجاد کنید.

نقشه باغ ویلا 2000 متری

  • نورپردازی مناسب

همه محوطه ها به نورپردازی درست و اصولی نیاز دارند تا در شب نیز کارآیی خود را حفظ کنند. علاوه بر این نورپردازی کمک می کند تا زیبایی و جزییات طراحی بهتر مشخص شود و حتی می تواند به تنهایی به عنوان یکی از عوامل موثر در زیبایی بصری بنا شناخته شود. به همین دلیل نورپردازی مناسب باغ ویلا بسیار اهمیت دارد. این کار باید به گونه ای انجام شود که دو عملکرد اساسی را برآورده کند. یعنی چراغ ها و لامپ های به کار برده شده کمترین گرمای ممکن را تولید کنند و در معرض عوامل محیطی مخرب مثل آب و رطوبت قرار نگیرند. برای انتخاب لامپ ها و نوع اتصالات باید عواملی مثل نور طبیعی شب، آب و هوا و طراحی کلی فضا را در نظر بگیرید. در اکثر موارد لامپ های ال ای دی برای نورپردازی فضای باز انتخاب مناسب تری هستند؛ چرا که در عین تولید نور کافی انرژی کمتری مصرف می کنند.

جمع بندی

محوطه سازی یکی از مراحل مهم در طراحی نقشه باغ ویلا است. در این مرحله باید درباره مسائل مختلفی مثل فضای سبز باغ، نورپردازی آن و محل قرار گیری هر المان تصمیم گیری شود. این کار نیاز به بررسی بودجه، نیاز ها و امکانات در دسترس دارد و اگر درست و به خوبی انجام نشود، ممکن است نتیجه نهایی ساخت را زیر سوال ببرد. در این مقاله به بررسی چند ایده و نکته مهم در محوطه سازی نقشه باغ ویلا 2000 متری پرداختیم تا به شما در انجام این مرحله سخت اما جذاب کمک کنیم.