3.2/5 امتیاز از (22 رای )

نما یکی از مهم ترین مراحل ساخت یک سازه است؛ زیرا اولین چیزی که از یک سازه توجه بیننده را به خود جلب می کند، نمای آن است. برای طراحی نمای ساختمان از جمله ساختمان های دو طبقه، سبک های بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام ویژگی های متفاوت خود را دارند و از الگو های خاصی برای شکل دادن به نما استفاده می کنند. یکی از نما هایی که امروزه محبوبیت استفاده از آن به ویژه در خانه های دو طبقه افزایش یافته است، نمای رومی است. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد نمای رومی ساختمان دو طبقه توضیح دهیم.

سختی های طراحی ساختمان های دو طبقه

نمای رومی

هزینه ساخت ساختمان دو طبقه بیشتر است.

ساختن خانه های دو طبقه نیاز به هزینه بیشتری دارد. همچنین هزینه های مربوط به فوندانسیون نسبت به ساختمان های یک طبقه بسیار بیشتر است؛ زیرا پایه باید وزن بسیار بیشتری را نسبت به یک ساختمان یک طبقه تحمل کند.

علاوه بر این موارد، ساختمان های دو طبقه نیاز به راه پله دارند. ساختن راه پله نه تنها هزینه بیشتری را می طلبد، بلکه کار را برای ساخت و ساز های بعدی سخت تر می کند. طراحی نمای رومی ساختمان دو طبقه کار چندان آسانی نیست و باید توسط متخصصان با تجربه انجام شود.

خانه های دو طبقه به تقویت اضافی کف نیاز دارند. در غیر این صورت، ساختمان ایمن نخواهد بود. همچنین طراحی سیستم های ارتباطی منشعب در ساختمان های دو طبقه سخت تر است. چیدمان ساختمان های دو طبقه از نظر اتاق ها و دیگر قسمت ها باید با دقت انجام شود؛ به خصوص اگر قرار است افراد مسن و بچه های کوچک در خانه زندگی کنند.

اهمیت نما در ساختمان های دو طبقه

ساختن نما از جمله نمای رومی ساختمان دو طبقه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فرقی نمی کند که شما از چه سبک نمایی استفاده می کنید. در هر صورت، نما نشان دهنده سبک ساخت خانه شما خواهد بود.

زمانی که برای ساخت یک خانه تصمیم می گیرید، آخرین مرحله معمولا ساخت نما است که باید برای آن وقت و دقت زیادی بگذارید. برای ساختن نمای خانه باید به موارد زیادی توجه شود؛ برای مثال نوع نما و جذب نور توسط نما از جمله عوامل مهمی است که باید در ساخت نمای رومی ساختمان دو طبقه به آن ها توجه داشت.

نمایی که برای ساختن خانه خود انتخاب می کنید، باید با دکوراسیون و چیدمان داخلی خانه شما سازگار باشد. هماهنگی بین نمای بیرونی و داخلی خانه حس منسجم بودن ساختمان را می دهد و می تواند به بهبود نمای خانه کمک زیادی کند.

نمای رومی چیست؟

نمای ساختمان دو طبقه

نمای رومی در ایران از محبوبیت زیادی برخوردار است.

همان طور که اشاره کردیم، یکی از محبوب ترین سبک ها برای ساخت نما در ایران، در حال حاضر نمای رومی است. نمای رومی همان طور که از نام آن نیز پیدا است، سبکی از نما است که از سبک معماری خاص و کلاسیک روم و یونان باستان الهام گرفته شده است.

سبک نمای رومی ساختمان دو طبقه و دیگر سازه های رومی که در ایران استفاده می شود، تماما رومی نیست؛ زیرا بعد از ورود این سبک از نما و گذر زمان، المان هایی از ایران باستان نیز به آن افزوده شده است که باعث شده نمای رومی ایران، کمی متفاوت تر از نما های رومی در سراسر دنیا باشد.

برخی از افراد نمای رومی را یک سبک جداگانه نمی دانند و آن را نوعی سبک کلاسیک می دانند. اما وجود یک سری المان های شاخص در نمای رومی ساختمان دو طبقه باعث می شود که تفاوت هایی با نمای کلاسیک داشته باشد.

در ساختمان هایی با نمای رومی از معماری هایی با طراحی پیچیده و مصالح ساختمانی گران قیمت مانند سنگ های طبیعی مرمر، گرانیت و تراورتن استفاده می شود. چنین المان هایی باعث می شود تا ساختمان بسیار لوکس و زیبا به نظر برسد.

منشا نمای رومی

نمای رومی را می توان یکی از قدیمی ترین سبک های ساخت نما در دنیا دانست؛ زیرا ریشه این سبک از طراحی به معماری روم باستان بر می گردد. بعد از آن، استفاده از نمای رومی در قرون پنجم تا هشتم میلادی دوباره محبوب شد. در قرن 9 میلادی با به قدرت رسیدن روم و سلطه آن بر اروپا، سبک معماری رومی در اروپا بسیار فراگیر شد. با نگاه به بسیاری از قصر ها و کلیسا های اروپا می توان تاثیر سبک معماری رومی را در آن ها مشاهده کرد.

چرا استفاده از نمای رومی در ایران محبوب شده است؟

نمای ساختمان

مصالح نمای رومی مقرون به صرفه است.

یکی از سوالات رایجی که وجود دارد، این است که چرا نمای رومی تا این اندازه در ایران محبوب شده است. مهم ترین دلیلی که باعث محبوبیت نمای رومی در ایران شده است، مقرون به صرفه تر بودن قیمت مصالح آن است.

در ساخت نمای رومی ساختمان دو طبقه معمولا از مواد و مصالح سنگی مانند مرمر و تراورتن استفاده می شود. قیمت این مصالح ساختمانی در سراسر دنیا چندان ارزان نیست؛ اما به دلیل وجود منابع فراوان سنگ های مرمر و تراورتن و استخراج فراوان آن ها، دسترسی به آن ها با قیمت بسیار کمتر از قیمت معمول جهانی در ایران امکان پذیر است.

ویژگی های اصلی نمای رومی

مهم ترین ویژگی هایی که باعث می شود نمای رومی با دیگر نما ها تفاوت داشته باشد، عبارتند از:

  • استفاده زیاد از ستون های کوچک و بزرگ در طراحی
  • توجه ویژه به سر ستون ها که در بخش های مختلف ساخت خانه به کار برده می شوند.
  • استفاده فراوان از اشکال هندسی
  • قرینه بودن طراحی در نما
  • استفاده زیاد از رنگ های روشن به خصوص سفید برای بخشیدن جلوه ای پر عظمت به ساختمان

جمع بندی

برای ساختن نمای یک ساختمان دو طبقه با چالش های زیادی مواجه خواهید شد. یکی از چالش هایی که با آن رو به رو خواهید بود، انتخاب سبک مناسب برای طراحی نمای ساختمان است. در حال حاضر، یکی از سبک های بسیار محبوب برای ساختن نما، استفاده از نمای رومی ساختمان دو طبقه است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نمای رومی و ویژگی های آن توضیح دادیم.