لطفا امتیاز بدهید

نما یکی از مهم ترین قسمت های سازه است؛ زیرا اولین و بیرونی ترین قسمت ساختمان نمای آن است و نظر افراد درباره ساختمان ابتدا بر اساس نما ایجاد می شود. برای ساخت نما باید به نکات بسیار مختلفی دقت کرد. یکی از مواردی که معمولا در طراحی نمای ساختمان نادیده گرفته می شود، پیچ و رول پلاک است. در حالی که پیچ و رول پلاک نما برای دستیابی به تاسیسات ایمن و همچنین ساختمان های با دوام بسیار حائز اهمیت هستند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد پیچ و رول پلاک نما بیشتر صحبت کنیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

پیچ و رول پلاک نما چیست؟

پیچ و رول پلاک نما

اتصال نمای ساختمان به زیر سازی یا لایه زیرین آن بسیار مهم است.

پیچ ‌های نما، همان طور که از نامشان پیداست، به طور خاص برای اتصال نمای ساختمان به زیر سازی یا لایه زیرین آن طراحی شده ‌اند. این پیچ ‌ها فرا تر از یک نوع پیچ معمولی هستند؛ آن ها بست‌ های مخصوصی هستند که نصب ایمن و قابل اعتماد نما را تضمین می ‌کنند. پیچ‌ های نما در اندازه‌ ها و جنس‌ های مختلف موجود هستند که به شما این امکان را می ‌دهد تا پیچ مناسب را برای نیاز های خاص پروژه خود انتخاب کنید. این پیچ ‌ها به طور کلی به دلیل استحکام و طول عمر فوق‌ العاده شان شناخته می ‌شوند.

استفاده های رایج

پیچ و رول پلاک نما به ویژه برای اتصال امن و قابل اعتماد مصالح روکش ساختمان، مانند چوب، فلز یا صفحات عایق به سازه زیرین آن ها مناسب هستند. این پیچ‌ ها به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که در سخت ‌ترین شرایط آب و هوایی نیز مقاومت بالایی داشته باشند. جنس آن ‌ها عموما از فولاد ضد زنگ است که مقاومت فوق ‌العاده‌ ای در برابر خوردگی و سایش دارد. علاوه بر این، پیچ‌ های نما قابلیت انعطاف‌ پذیری در برابر انبساط و انقباض حرارتی را نیز دارا هستند و این امر باعث حفظ پایداری مصالح روکش نما حتی در تغییرات دما می ‌شود.

نصب آسان پیچ و رول پلاک نما

نصب آسان

با استفاده از پیچ و رول پلاک نما، ساخت پروژه های ساختمانی بسیار ساده است.

یکی از مهم ترین مزایای پیچ و رول پلاک نما قابلیت نصب آن ها است. پیچ و رول های پلاک نما دارای نوک های مخصوصی هستند که نیاز به سوراخ کاری اولیه را برطرف می کنند. این ویژگی باعث می شود تا ساخت پروژه های ساختمانی بسیار ساده تر باشد و به میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی شود.

پیچ و رول پلاک برای نما های سنگی

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از پیچ و رول پلاک نما جلوگیری از ریزش نما های سنگی است. پیچ و رول پلاک ها می توانند از ریزش نما های سنگی جلوگیری کنند. این باعث ایمنی بیشتری برای ساکنین ساختمان، عابرین پیاده، ماشین ها و دیگر افرادی که در نزدیکی ساختمان تردد دارند، می شود.

نشانه های ریزش نما سنگ چیست؟

یکی از مهم ترین نشانه هایی که به شما درمورد احتمال زیاد ریزش سنگ های نما هشدار می دهد ریزش سنگ های بسیار ریز است. قبل از ریزش سنگ های اصلی نما معمولا نما مقداری از سنگ های ریز خود را از دست دهد. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از پیچ و رول پلاک نما است که نصب آن ها حتی بدون نیاز به داربست و با استفاده از طناب نیز امکان پذیر است. این مرحله قسمتی مهم از حفظ ایمنی ساختمان و نمای آن است.

نکات مهم در نصب پیچ و رول پلاک نما

نکات مهم

نکات نصب باید با دقت رعایت شوند.

قبل از این که برای نصب پیچ و رول پلاک های نما اقدام کنید، حتما به نکات زیر به طور دقیق توجه داشته باشید:

پیچ مناسب:

  • از پیچ‌ های چهار طرفه استفاده کنید. پیچ‌ های دو لبه به درستی بسته نمی‌ شوند و باعث ایجاد فاصله‌ ای برای تنفس سنگ می‌ شوند که خود می ‌تواند مشکل ‌ساز شود و به ریزش نما منجر گردد.
  • طول پیچ باید ۶ سانتی ‌متر باشد. پیچ ‌های ۵ سانتی‌ متری قدرت کافی برای نگه‌ داشتن سنگ را ندارند و از نظر استحکام مناسب نیستند. از طرف دیگر، استفاده از پیچ ‌های بزرگ ‌تر از ۶ سانتی متر نیازمند سوراخکاری عمیق‌ تر است که خطر آسیب به سنگ و عواقب بعدی را افزایش می ‌دهد.
  • بهترین انتخاب برای پیچ و رول پلاک نما، پیچ ‌های تایوانی گالوانیزه (پوشش روی) چهار طرفه با ابعاد ۵ در ۶۰ میلی ‌متر است.

مته مناسب:

  • برای سوراخکاری نما از مته ۷ در ۱۱ استفاده کنید. این مته دارای طول ۱۱ و قطر ۷ میلی ‌متر است.
  • طول ۱۱ میلی ‌متری مته، عمق سوراخکاری ۶ سانتی‌ متر را فراهم می ‌کند. استفاده از مته ‌های بلند تر احتمال خطای انسانی را افزایش می ‌دهد و ممکن است باعث سوراخکاری بیش از حد مجاز شود. برای تقویت سنگ نما توصیه می‌شود از مته ۷ در ۱۱ سانتی ‌متر استفاده کنید.
  • از مته چینی برای سوراخکاری سنگ نما استفاده نکنید. این نوع مته می ‌تواند باعث ایجاد ترک‌ های ریز در سنگ شود که بعد از چند سال منجر به باز شدن ترک ‌ها و سقوط سنگ نما می ‌گردد. پس استفاده از آن به هیچ وجه امن نیست.

پوشاندن پیچ‌ ها با بتونه:

  • پس از نصب پیچ و رول پلاک نما، برای جلوگیری از نفوذ آب باران و رطوبت به پشت سنگ و ترک‌ خوردگی ناشی از یخ‌ زدگی، حتما از بتونه ضد آب برای پوشاندن کامل پیچ ‌ها استفاده کنید. این کار علاوه بر جلوگیری از ریزش سنگ، ظاهر نما را نیز بدون آسیب نگه می ‌دارد.

جمع بندی

امروزه اکثر ساختمان ها در ایران از نمای سنگی استفاده می کنند. نما های سنگی به دلیل مقاومت بسیار بالا و زیبایی خود محبوب هستند و استفاده از آن ها نیز هر روزه افزایش می یابد؛ اما یکی از مشکلاتی که نما های سنگی دارند، این است که اگر به صورت اصولی اجرا نشوند، خطر ریزش خواهند داشت که این ریسک بسیار زیادی را برای عابران پیاده و ماشین ها ایجاد می کند. بهترین راه برای رفع مشکل ریزش نما سنگی، استفاده از پیچ و رول پلاک نما است که برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد آن ها توضیح دادیم.