آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

هر پروژه ساخت‌وسازی که شروع می‌شود، نیاز به برآوردهایی درباره آن وجود دارد. برآوردها هم به محیط و اکوسیستم ساخت می‌پردازند و هم طراحی و هزینه‌ها. در خصوص مواد و مصالح، همیشه این سوال مطرح است که چه مواد و مصالحی و با چه حجم و قیمتی در پروژه به کار گرفته خواهد شد. میلگرد هم یکی از مصالح مهم ساخت‌وساز است که محاسبه مقدار موردنیاز آن و بررسی قیمت و کیفیتش اهمیت زیادی دارد. در این متن می‌خواهیم درباره محاسبه میلگرد موردنیاز ساختمان یک طبقه بگوییم.

کاربرد میلگردها در بخش‌های مختلف ساختمان چیست؟

کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی بسیار زیاد است. بنابراین، باید پیش از شروع هر پروژه از حجم و میزان آن اطلاعاتی به دست بیاورید. بتن‌ها در ساختمان در برابر نیروی کششی قوای زیادی ندارند. میلگردها بار این ضعف را به دوش می‌کشند و وظیفه تقویت قوای بتن در مقابل نیروی کششی را عهده‌دار می‌شوند. میلگردها یا اصطلاحا آرماتورها در مقابل نیروهای کششی می‌ایستند و مقاومت سازه‌ها را بالا می‌برند.

فرایندی که طی آن، بتن‌ها به میلگرد مجهز می‌شوند، آرماتوربندی می‌گویند. در آرماتوربندی‌ها انواع میلگرد به کار می‌رود: میلگرد ساده و میلگرد آجدار.

 برای همین در هر پروژه، لازم است بدانید که قیمت میلگرد ساده چقدر است؟ در هر بخش از سازه‌تان چقدر میلگرد مصرف خواهد شد؟ اگر بناست که ساختمانی کم‌ارتفاع بسازید، محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان یک طبقه چقدر خواهد بود و… .

در ادامه درباره مقدار میلگرد در هر بخش از قسمت‌های مختلف ساختمان خواهیم گفت.

کاربرد میلگردها در بخش‌های مختلف ساختمان چیست؟

متره و برآورد مصالح ساختمانی

متره و برآورد از واژه‌های مهم و آشنا در صنعت ساخت‌وساز برشمرده می‌شوند. به فرایند اندازه‌گیری مصالحی که در پروژه استفاده می‌شود، «متره» می‌گویند. قیمت‌گذاری مصالح هم «برآورد» خوانده می‌شود.

میلگرد برای فونداسیون

حجم زیادی از میلگردی که در سازه‌ها استفاده می‌شود، مخصوص بخش فونداسیون کار است. فونداسیون یا همان پِی بناست که وزن ساختمان را تحمل می‌کند. میلگردهای طولی و عرضی در این بخش قرار می‌گیرند و گاهی هم نیاز به استفاده از میلگردهای تقویتی به میان می‌آید. اما شیوه محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان یک طبقه برای بخش فونداسیون چیست؟ برای اندازه‌گیری میلگردهای این بخش باید مقدار میلگردهای طولی، عرضی و تقویتی را به دست بیاورید. محاسبه وزن میلگردها با در نظرگرفتن کاور میلگرد و خم آن ممکن می‌شود. کاور میلگرد به فاصله‌ای گفته می‌شود که میلگرد از سطح بتن قرار می‌گیرد.

خم میلگرد هم خم‌شدگی سر میلگرد است که برای بهبود گیرش میلگرد به بتن انجام می‌شود.

  • میلگردهای طولی این‌طور محاسبه می‌شوند: طول مقطع+(طول خم × ۲) –(طول کاور ×۲)
  • میلگردهای عرضی این‌طور محاسبه می‌شوند: عرض مقطع+(طول خم × ۲) –(طول کاور ×۲)
  • میلگردهای تقویتی این‌طور محاسبه می‌شوند: طول میلگرد × (تعداد + وزن واحد طول میلگرد)

میلگرد برای فونداسیون

میلگرد برای اسکلت

ساختمان‌ها با اسکلت‌های فلزی یا بتنی ساخته می‌شوند. بنابراین، براساس اینکه نوع اسکلت چیست، مقدار میلگرد هم متفاوت خواهد بود. با این‌حال، مقدار حدودی میلگرد لازم برای انواع اسکلت به شرح زیر است:

  • برای اسکلت فولادی، حدود ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم بر مترمربع میلگرد نیاز است.
  • برای اسکلت فولادی با قاب خمشی، حدود ۶۵ تا ۹۰کیلوگرم بر مترمربع میلگرد نیاز است.

میلگرد برای ستون

برای محاسبه میلگرد مورد نیاز ساختمان یک طبقه، باید میلگردهای ستون را هم حساب کنید. البته این موضوع یعنی محاسبه میلگردها تاحد زیادی وابسته به نوع اسکلت و سقف است. اگر از دال بتنی توپر استفاده شود، در هر مترمربع برای ساخت ستون، حدود ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم میلگرد نیاز خواهد بود. هر مترمربع از ستون اسکلت بتنی، مقدار میلگرد کمتری می‌خواهد؛ یعنی حدود ۱۲ تا ۱۸کیلوگرم کاهش وزن از میلگرد را خواهد داشت.

میلگرد برای سقف

میزان میلگردی که در سقف به کار گرفته می‌شود، چقدر است؟ نوع سقف هم در تعیین میزان میلگرد موردنیاز در این بخش از ساختمان اثر دارد. مقدار میلگرد لازم برای سقف به این شرح است:

  • میلگرد برای سقف کامپوزیتی: ۸ تا ۱۲ کیلوگرم در هر مترمربع
  • میلگرد برای تیرچه بلوک: ۵ تا ۷ کیلوگرم در هر مترمربع
  • میلگرد برای سقف دال بتنی توپر: ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم در هر مترمربع

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه چگونه است؟

فرقی نمی‌کند که ساختمانتان دارای چه ارتفاع و چند طبقه باشد. برای محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه باید از فرمول زیر کمک بگیرید:

Wt={(W1 + W2)} * A + W3

Wt: وزن کل میلگرد ساختمان

W1: وزن کل میلگرد در اسکلت

W2: وزن کل میلگرد در سقف

W3: وزن کل میلگرد در فونداسیون

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه چگونه است؟
محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه چگونه است؟

هزینه میلگرد مورد نیاز برای هر ساختمان چقدر است؟

از فرمولی که در بخش پیش مطرح شد، امکان به دست آوردن و محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه یا چندطبقه فراهم می‌شود. با ضرب مقدار میلگرد موردنیاز برای ساختمان در قیمت واحد میلگرد، می‌توانید از هزینه کلی باخبر شوید. این را هم در نظر داشته باشید که بازار قیمت‌های مقاطع فولادی و فلزات بسیار پرنوسان است. برای آگاهی از قیمت میلگرد استیل، میلگرد ساده یا انواع مختلف مصالح ساختمانی نیاز به مراجعه به منابع و مراجع معتبر در این حوزه وجود دارد. در بازاری که قیمت‌ها مدام بالاوپایین می‌شود و امکان متضررشدن از نقطه‌نظر هزینه‌ها زیاد است، پیگیری قیمت‌ها و تأمین مصالح موردنیاز از مراجع قابل‌اعتماد و خوش‌نام امری ضروری برای دست‌اندرکاران و ذینفعان ساختمان‌سازی خواهد بود. شناخت مجموعه‌های تامین و استعلام قیمت خبره در پیش‌برد بهتر پروژه‌ها راهگشاست.

در آخر

برآورد طرح، مکان و قیمت‌ها در پروژه‌های ساختمانی لازم است. برآورد اندازه و قیمت مصالح و مواد مختلف هم از واجبات به شمار می‌رود. میلگرد که نقش پررنگی در جای‌جای هر سازه دارد، با برآوردهایی که در متن اشاره شد، محاسبه می‌شود. برای استعلام‌گرفتن قیمت انواع میلگرد مثلا آگاهی از قیمت میلگرد آجدار یا انواع دیگر هم می‌توان روی مراجع معتبری مانند شرکت خوش‌نام آیرومارت(پیشرو صنعت نفت آسیا) حساب کرد. این مرجع هم در تامین و بازرگانی مقاطع فلزی مختلف فعال است و هم در اطلاع‌رسانی درباره قیمت‌ها.

برای کسب اطلاعات درباره قیمت انواع میلگرد هم روی آیرومارت حساب کنید. برای اینکه به نشانی اینترنتی www.iromart.com مراجعه کنید و یا کانال آیرومارت را در تلگرام جستجو کنید. این را هم به یاد داشته باشید که آیرومارت علاوه بر فروش و تامین مقاطع فولادی مختلف در حوزه ارائه خدماتی از جمله برش، خمکاری و جوشکاری مقاطع هم فعالیت دارد. کارشناسان حرفه‌ای این مجموعه می‌توانند درباره پروژه‌های مختلف ساخت و خرید مصالح گوناگون به شما مشاوره‌های تخصصی ارائه کنند. برای دریافت مشورت و راهنمایی با کارشناسان، با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *