آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

چوب یکی از متریال‌های بسیار کاربردی و محبوب است که کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. کاربرد گسترده و طرفداران بسیار زیاد آن باعث شده تا افراد زیادی از آن برای دکوراسیون داخلی فضا‌های مختلف استفاده کنند. علاوه بر آن چوب تنوع بسیار گسترده‌ای داشته و با هر سلیقه و نیازی می‌توانید چوب مناسب را پیدا کنید. از میان تنوع بالای چوب‌های موجود، برخی از آن‌ها ویژگی‌های مناسب‌تری برای دکوراسیون داخلی دارند. به این منظور در ادامه به معرفی بهترین چوب‌ها برای دکوراسیون داخلی می‌پردازیم.

چوب‌های طبیعی و مصنوعی

قبل از معرفی چوب‌های مفید برای دکوراسیون به این توجه داشته باشید که همواره از چوب طبیعی برای این منظور استفاده نمی‌شود. چوب‌های مصنوعی نیز به روش‌های مختلفی در کارخانه‌ها و با کمک تکنولوژی‌های مختلف استفاده می‌شود. این چوب‌ها نیز کاربرد زیادی در طراحی دکوراسیون داخلی دارند.

چوب‌های مصنوعی مانند نئوپان و‌ ام دی اف تنوع بالایی دارند و برای کاربرد‌های مختلفی در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند. قبل از انتخاب نوع چوب می‌توانید ابتدا طبیعی یا مصنوعی بودن آن را انتخاب کرده تا انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید.

  • چوب بلوط

یکی از بهترین و زیباترین چوب‌های مورد استفاده برای دکوراسیون داخلی، چوب درخت بلوط است. از این چوب طبیعی برای ساخت انواع مختلفی از میز و صندلی‌ها، مبلمان، وسایل چوبی تزئینی و … استفاده می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این چوب می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن در مقابل ضربه نیز اشاره کرد. به همین دلیل در ساخت و پوشش دیوار‌ها نیز از چوب بلوط استفاده می‌شود.

چوب بلوط نوعی از چوب است که دکوراسیون داخلی محیط موردنظر شما را به فضایی مدرن تبدیل می‌کند. از یک طرف حال و هوای فضای سنتی به کمک چوب و از طرفی فضای مدرنی که به کمک آن ایجاد می‌شود، تلفیقی از سبک‌های مدرن و سنتی را به همراه آورده و دکوراسیون داخلی موردنظر شما را جذاب می‌کند.

  • چوب توسکا

چوب دیگری که برای دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسکا است. از آنجایی که چوب توسکا انعطاف‌پذیری بالایی دارد، برای موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود. از این چوب نیز برای صنعت مبلمان و میز و صندلی، کابینت‌سازی و … استفاده می‌شود.

نکته مهم درباره استفاده از این چوب این است که قیمت آن کمتر از بسیاری از چوب‌های موجود در بازار است. به همین دلیل افرادی که قصد دارند با هزینه کمتر، دکوراسیون زیبایی با چوب داشته باشند، می‌توانند از چوب توسکا استفاده کنند. این چوب بسیار مقاوم است و رنگ‌پذیری خوبی نیز دارد. از دیگر ویژگی‌های آن این است که به راحتی می‌توان آن را سنباده کشی کرد.

  • چوب سرو

چوب درخت سرو با توجه به محیط‌های مختلفی که در آن کاشته می‌شود، رنگ‌های مختلفی به خود می‌گیرد. از این رو یکی از چوب‌های مناسب و شگفت‌انگیز برای طراحی داخلی به شمار می‌رود. معمولاً چوب درخت سرو در دو رنگ قرمز و قوه‌ای وجود دارد که می‌تواند حس شادابی و طراوت را در خانه شما ایجاد کند.

اگر به دنبال ایجاد تغییر اساسی در دکوراسیون داخلی منزل خود هستید، حتماً از چوب سرو استفاده کنید. علاوه بر کاربرد‌های مختلف برای ساخت کلبه‌های چوبی، نرده، ملزومات مختلف در دکوراسیون داخلی و حتی ساخت آلات موسیقی نیز استفاده می‌شود.

  • چوب صنوبر

معمولاً طراحی دکوراسیون داخلی مخصوصا نصب دیوار‌ها به کمک تخته‌های چوبی، با مشکلات و چالش‌های مختلفی همراه است. یکی از این مشکلات ایجاد حباب در زمان تولید است که می‌تواند استفاده از چوب را دشوار کند. یکی از بهترین و مناسب‌ترین چوب‌ها برای طراحی داخلی، صنوبر است که در زمان تولید دچار حباب نمی‌شود.

مهم‌ترین کاربرد چوب صنوبر در کفپوش خانه، دیوار‌ها و سقف، ساخت کابینت آشپزخانه، نمای کلی ساختمان و حاشیه دیوار‌ها است. معمولاً از چوب صنوبر برای ساخت مبلمان و میز صندلی استفاده نمی‌شود.

  • چوب گردو

چوب گردو از چوب‌های سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف در سراسر کشور است. به همین دلیل است که برای ساخت وسایل چوبی و استفاده در دکوراسیون در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف استفاده می‌شود. چوبی بسیار پر مصرف با مقاومت بسیار بالا است که در کنار ویژگی‌های گفته شده با قیمت مناسبی نیز عرضه می‌شود. انواع مختلفی از کفپوش‌ها، مبلمان، سقف و دیوار، کابینت و … به کمک این چوب کاربردی و مقاوم ساخته می‌شوند.

  • چوب ساج

چوب ساج از چوب‌های گران قیمت است که معمولاً در دکوراسیون‌های گران و تجملاتی استفاده می‌شود. درخت ساج تنها در کشور فیلیپین یافت شده و به عنوان یکی از چوب‌های وارداتی در بازار ایران شناخته می‌شود. اگر قصد دارید دکوراسیون داخلی مجلل و باشکوهی داشته باشید، حتماً از چوب ساج استفاده کنید.

این چوب نیز مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و از آن برای ساخت مبلمان، در و پنجره و … استفاده می‌شود. چوب ساج دارای ویژگی بسیار جذابی است که می‌توان آن را طی فرآیند‌های مختلف به رنگ طوسی و نقره‌ای تغییر داد. اگر به این رنگ‌ها علاقه دارید می‌توانید از چوب ساج استفاده کنید.

  • چوب گیلاس

چوب گیلاس یا Cherry Wood نوع دیگری از چوب‌های مقاوم است که دارای بافتی به هم فشرده بوده و می‌توانید برای ساخت انواع وسایل تزئینی و چوبی موجود در منزل از آن استفاده کنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب گیلاس می‌توان به مقاومت بالای آن در مقابل انقباض و تاب خوردگی اشاره کرد. رنگ آن نیز متمایل به قرمز است. البته زمانی که این چوب را در معرض نور خورشید قرار دهید، به رنگ قرمز در می‌آید.

  • چوب زبان گنجشک

یکی از چوب‌های با دانسیته بالا که بسیار سخت و مقاوم است، چوب زبان گنجشک است. این چوب در مقابل عواملی مانند باران، برف، حرارت، سرما، گرما، نور خورشید، حشرات و … بسیار مقاوم است. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان از آن برای ساخت هر نوع وسیله چوبی و دکوراسیون داخلی استفاده نمود. از چوب زبان گنجشک در سونا، فضا‌های بیرون ساختمان مانند آلاچیق‌ها و هر نوع وسیله چوبی بیرون از ساختمان نیز استفاده می‌شود.

  • چوب ماهون

چوب ماهون که معمولاً به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به قرمز دیده می‌شود، نوع دیگری از چوب است که برای دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. از این چوب برای تولید محصولات مختلفی مانند مبلمان، تجهیزات دکوراسیون داخلی، روکش، قاب‌سازی و … استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مهم آن خاصیت جلاپذیری است که تنها با یک مرحله روغن به جلای کافی می‌رسد.

منبع: گروه شرکت‌های پرسال

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *