آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

معماری مدرن یا سنتی؛ کدام یک در سال 1402 دلنشین تر است؟

سوال معماری مدرن یا سنتی یکی از مهمترین موضوعاتی است که همه افرادی که قصد انجام آن را دارند با آن روبرو خواهند شد. برای حل این چالش و سوال بهتر است که در ابتدا با معنا و مفهوم کلی معماری مدرن و سنتی آشنا شویم.

هر کدام از این معماری‌ها ویژگی‌ها و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که شما برای انتخاب هر کدام باید با این ویژگی‌ها و خصوصیات به طور کامل آشنا شوید. اینکه معماری مدرن یا سنتی را برای منزل و ساختمان خود انتخاب کنید به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد در ادامه تفاوت‌های عمده این دو نوع معماری را با هم بررسی خواهیم کرد.

معماری مدرن چگونه است؟

شاید با خودتان فکر کنید که در سال 1402 بهتر است که به فکر اجرای یک معماری مدرن برای ساختمان و منزل خود باشید.

در اولین مرحله بهتر است که با معماری مدرن آشنا شده و ویژگی‌ها و خصوصیات آن را بدانیم. معمولاً معماری مدرن برخلاف معماری سنتی بسیار ساده و مینیمال‌تر است. این معماری سعی  می‌کند که از تجملات و پیچیدگی‌ها و تزئینات زیاد بپرهیزد.

همچنین متریال استفاده شده در معماری مدرن با معماری سنتی متفاوت است که در ادامه آن‌ها را با جزئیات زیاد بررسی خواهیم کرد. معماری مدرن از حدود قرن نوزدهم میلادی شکل گرفت.

در معماری مدرن ضرورتی در مورد حفظ قرینگی و تقارن وجود ندارد. اتفاقا در بسیاری از شاخه‌های آن تلاش می‌شود تا از یک بی‌نظمی پیروی شود. در معماری مدرن تلاش می‌شود با حذف تجملات و تزئینات زیاد معماری مورد نظر کاربردی‌تر و آسان‌تر باشد. معمولاً در این نوع از معماری تلاش می‌شود با ایجاد خطوط مختلف و خطای دید برای افراد به وجود آید تا فضای داخلی و بیرونی ساختمان بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر بیاید.

در واقع امروزه خانه‌ها و ساختمان‌هایی با معماری مدرن به شکلی طراحی می‌شوند که بتوانند بیشترین بازدهی را از فضا دریافت کنند. این نوع معماری می‌تواند در مورد نورگیری فضا، نداشتن فضای پرت، در دسترس بودن و … باشد.

معماری سنتی چیست؟

منظور از معماری سنتی استفاده از المان‌ها و فاکتورهای قدیمی باشکوه همراه با تزیینات زیاد است. معمولاً ساختمان‌هایی که از این معماری سنتی استفاده می‌کنند بسیار باشکوه و مجلل هستند و تجملات در آن‌ها به وفور دیده می‌شود. در معماری سنتی تلاش می‌شود تا از مصالح قدیمی و کهن استفاده شود.

توجه به جزئیات و ظرافت یکی از ویژگی‌های منحصر به فردی معماری‌های سنتی است. در معماری سنتی توجه بیشتر به فضای داخلی منزل بوده در این نوع از معماری یعنی همان معماری سنتی تلاش می‌شده است که از مصالح در دسترس استفاده شود. در معماری سنتی در نوع ایده آل آن معمولاً در هر ساختمانی اتاق‌های مختلفی برای هر فصل سال طراحی و ساخته می‌شوند.

اتاق‌هایی که در فصل زمستان بسیار گرم و در فصل تابستان بسیار خنک هستند. معمولاً این خانه‌ها و ساختمان‌ها دارای حیاط بوده‌اند به همین دلیل در معماری سنتی حیاط را قلب خانه در نظر می‌گیرند.

تفاوت معماری مدرن با سنتی

بعد از این که با معنا و مفهوم معماری مدرن و معماری سنتی آشنا شدید حالا نوبت به آن رسیده است که تفاوت معماری مدرن و سنتی را با هم بررسی کنیم.

1- سازگاری با محیط زیست

در گذشته و در معماری سنتی تلاش می‌شد تا ساختمان‌ها و منازل به شکلی ساخته شوند که بیشترین سازگاری را با محیط زیست داشته باشند. مثلاً خانه‌ها به شکلی طراحی می‌شدند که بتوانند بیشتری دریافت نور را داشته باشند به همین دلیل معمولا در ساختمان‌های قدیمی و سنتی در طول روز نیازی به استفاده از نورهای مصنوعی نیست.

در صورتی که در معماری مدرن و ساختمان‌هایی که از معماری مدرن استفاده می‌کنند معمولاً از ابتدای روز باید از نورهای مصنوعی مختلف برای روشن کردن فضا استفاده شود.

2- هزینه و بودجه مالی

یکی دیگر از موضوعات مهم در مورد بودجه و هزینه معماری سنتی و مدرن است. همانطور که در بالا نیز در مورد آن صحبت کردیم در معماری سنتی معمولاً تلاش می‌شود از مصالح ساختمانی در دسترس و ارزان‌قیمت استفاده شود. این در حالی است که معمولاً برای انجام معماری مدرن از مصالح و متریال ای که خاص ویژه و مدرن باشند.

استفاده می‌شود. از طرفی استفاده از این مصالح و متریال معمولاً نیاز به استفاده از انواع ابزار آلات و تجهیزات مدرن و صنعتی دارد که استفاده از آن‌ها نیز هزینه‌بر است. به همین دلیل هزینه و بودجه معماری مدرن بسیار بیشتر از هزینه و بودجه معماری سنتی است. پس اگر با محدودیت بودجه و هزینه روبرو هستید بهتر است که توجه بیشتری به معماری سنتی داشته باشید.

البته استفاده از هرکدام از این نوع معماری‌ها می‌تواند موضوعات دیگری را نیز در بر بگیرد. مثلاً شما می‌توانید که از انواع معماری مدرن استفاده کنید اما تلاش کنید تا مصالح و متریال ارزان‌تر برای خود پیدا کنید. مثلاً برای خرید آجر سفال می‌توانید به مجموعه‌ها و فروشگاه‌های  معتبری که در این حوزه وجود دارند مراجعه کرده و استعلام قیمت را انجام بدهید و در نهایت مناسب‌ترین آن را خریداری کنید.

3- ظاهر نما و ساختمان

در ظاهر و نما ساختمان تفاوت‌های بسیار زیادی در مورد معماری سنتی و معماری مدرن وجود دارد. در معماری سنتی و قدیمی فضای هر ساختمان و منزل بسیار بزرگ بوده است و معمولاً دست اجرا کننده معماری بسیار باز بوده تا بتواند هر طرح و ایده‌ای را بر روی آن پیاده‌سازی کند. معمولا در ظاهر و نمای ساختمان‌های سنتی تجملات و تزیینات همراه با ظرافت بسیار زیادی وجود دارد، به همین دلیل این ساختمان‌ها معمولاً بسیار باشکوه و مجلل هستند.

در بسیاری از موارد نیز از خطوط افقی و گستره‌های افقی در نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. اما در مورد ظاهر و نمای ساختمان‌های مدرن معمولاً به این دلیل که فضا به اندازه کافی بزرگ نیست تلاش می‌شود به صورت مینیمال و ساده این طراحی انجام شود و معمولاً در ظاهر و نمای معماری‌های مدرن از خطوط عمودی استفاده می‌شود و خبری از زرق و برق و تجملات و تزئینات زیاد نیست.

4- مصالح و متریال ساختمانی

یکی دیگر از تفاوت‌های عمده در معماری سنتی و معماری مدرن در مورد مصالح و متریال ساختمانی است. معمولاً در معماری‌های سنتی از مصالح و متریالی که در دسترس و معمولا ارزان قیمت هستند استفاده می‌شود. کاربردی‌ترین و مهم‌ترین مصالح و متریالی که در معماری سنتی از آن استفاده می‌شود بلوک، سنگ، آجر، گل و … است.

اما در معماری‌های مدرن و جدید معمولاً از دیگر مصالح ساختمانی که معمولاً از جنس فلز، شیشه، بتن، چوب و … هستند استفاده می‌شود. البته آجر نیز یکی دیگر از مصالحی است که در معماری مدرن نیز از آن استفاده می‌شود. اما نوع جانوری که در معماری سنتی و معماری مدرن استفاده می‌شود با هم متفاوت است.

معمولاً در معماری مدرن از انواع آجر نسوز و زیرمجموعه‌های آن استفاده می‌شود به همین دلیل معمولا هزینه و قیمت وسایل‌هایی که در معماری مدرن استفاده می‌شود بیشتر و گران‌تر از مصالح و موادی است که از که در معماری سنتی از آن استفاده می‌شود. البته واضح است که قیمت و هزینه هر متریالی با دیگری متفاوت است مثلا واضح است که قیمت آجر لفتون با آجر نسوز متفاوت است پس بهتر است که قبل از اقدام به خرید مصالح و متریال در مورد آن‌ها استعلام قیمت انجام بدهید.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم شما را با تفاوت‌های عمده معماری مدرن با سنتی آشنا کنیم. قبل از اینکه بخواهید هر کدام از این انواع معماری را برای خود انتخاب کنید بهتر است که با ویژگی‌ها و خصوصیات مربوط به آن آشنا شوید. مثلاً ممکن است که شما زیرمجموعه‌های معماری مدرن را بپسندید اما با محدودیت بودجه و هزینه روبرو باشید پس این به این معناست که شما نمی‌توانید از انواع معماری مدرن برای ساختمان خود استفاده کنید.

بهتر است که یا بودجه و هزینه خود را افزایش بدهید و یا نوع دیگری از انواع معماری سنتی را برای خود انتخاب کنید. البته امروزه معماران می‌توانند یک تلفیق بسیار مناسب و جذاب از معماری مدرن و سنتی را نیز برای شما طراحی و پیاده سازی کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که قبل از انتخاب نوع معماری ساختمان خود حتما با یک متخصص و معمار با سابقه یا یک مجموعه معتبر و قابل اعتماد مشورت کرده و سپس در جهت پیاده سازی معماری مورد نظر خود اقدام کنید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *