آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

جوشکاری لوله گاز، فرایندی تخصصی، حساس و نیازمند تجربه است که هیچ‌گونه خطا و اشتباهی در انجام آن مورد قبول قرار نمی‌گیرد! کوچک‌ترین اشتباه در انجام این فرایند می‌تواند عواقب بسیار شدیدی به همراه داشته باشد و حتی جان افراد را به خطر بیندازد. از این رو، جوشکاری لوله گاز، امروزه دارای استانداردهای خاصی شده است و در اجرای آن باید به این استانداردها دقت کرد.

با توجه به همه موارد مذکور، در ادامه این نوشته قصد داریم به صورت کامل به بررسی 5 نکته اجرایی مهم در جوش لوله گاز بپردازیم؛ تا انتها با ما همراه باشید.

دلایل حساس بودن فرایند جوشکاری

بدون شک از خطرات نشت گاز آگاه هستید و می‌دانید که خطرات زیادی جان افراد ساکن یک ساختمان را به شدت تهدید می‌کنند. این خطرات از خفگی در اثر گاز تا انفجار و مسمومیت و چندین مشکل دیگر را شامل می‌شوند. در این بین شاید فکر کنید که تنها تست لوله کشی گاز در مراحل اجرایی کفایت می‌کند اما ابدا این‌گونه نیست! بخش بسیار مهمی از فرایند گاز کشی، جوش لوله گاز است که باید با کیفیت و ظرافتی بالا انجام شود. یک جوش بی‌کیفیت بر روی لوله‌ها، شاید در مراحل اولیه بتواند به درستی فعالیت کند و حتی از تست‌های نشتی گاز هم سر بلند بیرون بیاید (البته چنین شرایطی بسیار نادر است)؛ اما در ادامه فعالیت سازه بدون شک دچار آسیب شده و تخریب خواهد شد. از طرفی لوله کشی اصولی گاز می‌تواند تا حدود زیادی سیستم گازی سازه را بهینه کرده و باعث صرفه جویی در مصرف گاز شود.

یک جوش لوله گاز بی‌کیفیت، معمولا ناشی از بی‌تجربگی یا اهمال کاری جوشکار است. جوشکاری لوله گاز فرایندی کاملا مجزا از سایر انواع جوشکاری است و هر جوشکاری، صلاحیت انجام این کار را ندارد؛ بنابراین در انتخاب نیروی متخصص هم باید حساسیت زیادی به خرج دهید. همچنین لازم به ذکر است که جوشکاری غیراصولی می‌تواند ضرر مالی زیادی را برای کارفرما به همراه داشته باشد! لوله‌هایی با جوش غیراستاندارد به احتمال بالا در تست نشتی و مقاومت رد می‌شوند و کارفرما موظف است تا از لوله‌های جدید استفاده کند. اگر نگاهی به لیست قیمت لوله گالوانیزه و انواع لوله‌های گازی بیندازید، بیشتر حساسیت جوشکاری را حس خواهید کرد!

نکات مهم برای جوش لوله گاز

حساسیت جوش لوله گاز ایجاب می‌کند که نکاتی ثابت و اساسی برای اجرای این فرایند وجود داشته باشند! البته لازم به ذکر است که استانداردهای فنی مهمی نیز برای اجرای جوشکاری وجود دارند و نکاتی که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، تقریبا همین استانداردها اما به زبان ساده هستند.

استفاده از تجهیزات و وسایل مورد نیاز

یکی از نکاتی که در اجرای جوش لوله گاز باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از تجهیزات مناسب است! این موضوع از دستگاه جوش و الکترودها گرفته تا تجهیزات ایمنی مانند کلاه و دستکش را شامل می‌شوند. تجهیزات فنی جوشکاری به صورت مستقیم بر روی کیفیت جوش‌ها تاثیرگذار هستند و به همین واسطه باید از تجهیزاتی سالم و استاندارد استفاده کرد!

بحث ایمنی، بحث دیگری است که در جوشکاری گاز سازه مطرح می‌شود. این بحث کلیشه‌ای شاید برای شما جذابیتی نداشته باشد اما حداقل اگر تازه کار هستید، توصیه می‌شود که حتما با تجهیزات ایمنی کامل شروع به جوشکاری کنید تا خطری سلامتی شما را تهدید نکند.

بررسی لوله‌ها قبل از جوشکاری

اگر از بهترین تجهیزات استفاده کنید و در جوشکاری هم متخصص‌ترین فرد دنیا باشید، اما لوله از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و یا آسیب‌هایی به لوله وارد باشند، جوشکاری به هیچ وجه نتیجه خوبی نخواهد داشت. ازاین‌رو توصیه می‌شود پیش از شروع، لوله‌ای که می‌خواهید روی آن کار کنید را کاملا بررسی کرده و از عدم وجود هرگونه آسیب بر روی آن اطمینان حاصل کنید. همچنین توصیه می‌شود که مواردی مانند قطر لوله و ورق آن‌ها کاملا مورد بررسی قرار بگیرند؛ این کارها شاید قدری وقت‌گیر باشد اما به هر جهت بخشی از وظایف جوشکار هستند و حتما باید انجام شوند.

تنظیم پارامترهای جوشکاری

فرایندهای جوشکاری دارای پارامترهای مختلفی هستند و متاسفانه هیچ استاندارد خاصی برای تنظیم این پارامترها وجود ندارد. دقیقا اینجاست که تجربه اهمیت خود را مشخص می‌کند! جوشکاری باید با ولتاژ، جریان، نوع الکترود و سرعت حرکت لوله مناسب صورت گیرد تا خروجی را بتوان یک جوش با کیفیت در نظر گرفت. البته لازم به ذکر است که اعداد و ارقام درست معمولا خود را در حین کار نشان می‌دهند اما بهتر است به جای آزمون و خطا، تجربه را به کار گرفت.

این پارامتر‌ها معمولا بر اساس جنس و قطر لوله و همچنین شرایط کار تنظیم می‌شوند. چراکه همانگونه که قیمت لوله مانسمان رده 40 با قیمت لوله گالوانیزه متفاوت است، شرایط جوشکاری آنها نیز با هم تفاوت دارد و این تفاوت را هر کسی نمی‌تواند حس کند.

 پوشش دادن به نقاط حساس

یک‌سری نقاط وجود دارند که در فرایند جوشکاری ممکن است تخریب شوند. ازاین‌رو باید قبل از اجرای جوش لوله گاز، با استفاده از سپر تمام نقاط حساس را پوشش داد.

کنترل کیفیت جوش بعد از انجام جوشکاری

کمتر پیش می‌آید که در تست عملکرد لوله کشی گاز، به بحث جوش توجه خاصی شود. بنابراین جوشکار موظف است بعد از اعمال جوشکاری، کیفیت جوش‌ها را کاملا بررسی کند. در بررسی عملکرد جوش‌های اعمال شده، باید توجه شود که جوش‌های سرد وجود نداشته باشند، نقطه‌ای بدون اتصال نمانده باشد و ابعاد جوش‌ها بیش از اندازه بزرگ یا کوچک نباشد.

برخی از روش‌های رایج برای تست جوش لوله گاز عبارت‌اند از آزمایش مایع نافذ، رادیوگرافی و آزمایش فشار.

نکات فرعی و ایمنی

در سطرهای پیشین به بررسی نکات مهم و بنیادی پرداختیم اما در این بین برخی نکات دیگر هم وجود دارند که باید به آنها توجه شود. این نکات به شرح زیر هستند:

  • کل محیط را از مواد آتش‌زا خالی کنید.
  • ابزار مورد استفاده خود را حتما قبل از استفاده تست کنید.
  • در هنگام جوشکاری لوله گاز، در فاصله مناسبی قرار داشته باشید.
  • سطح لوله‌هایی که قرار است به یکدیگر وصل شوند را از مواد زائد پاک کنید.

رعایت این موارد باعث می‌شود تا علاوه بر بهتر شدن نتیجه کار، آسیبی متوجه سلامتی شما نباشد.

جمع بندی

نکات مهم درباره جوش لوله گاز بسیار زیاد هستند. از طرفی این نکات اغلب تجربی هستند و ابدا در یک نوشته نمی‌گنجند. با این وجود، ما در این نوشته کوشیدیم تا مهم‌ترین و حساس‌ترین نکات را با شما در میان بگذاریم و امیدواریم که موارد مذکور برای شما مفید بوده باشند. به هر جهت، مجددا توصیه می‌شود برای این کار حتما از نیروی متخصص با تجربه استفاده کرده و کار را به هر جوشکاری نسپارید.

همانطور که در سطر‌های پیشین اشاره شد، علاوه بر کیفیت جوش، کیفیت لوله گاز هم در عملکرد مناسب لوله‌کشی‌ها اهمیت دارد. بنابراین، بدیهی است که باید لوله‌های مورد استفاده برای خود را از ارائه‌دهندگان معتبر تهیه کنید. پیشنهاد ما برای شما مجموعه آیرومارت، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان آهن آلات ساختمانی و صنعتی کشور است. تمامی محصولات آیرومارت از بهترین تولیدکنندگان تامین می‌شود و کیفیت محصولات این فروشگاه در سطح بالایی قرار دارد. برای خرید و بررسی قیمت محصولات مختلف، از قیمت لوله گازی گرفته تا هر آهن آلات ساختمانی دیگری می‌توانید به سایت این شرکت به آدرس iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره 02145306 تماس حاصل کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *