آژانس خلاقیت خانه معمار
آژانس خلاقیت خانه معمار

ایران جزو کشورهای برتر در زمینه تولید محصولات فولادی محسوب می‌شود که علاوه بر تامین نیاز داخلی، در برخی از فراورده‌ها نیز به مرحله صادرات رسیده است. ورق سیاه از جمله مهم‌ترین محصولات فولادی است که بسیاری از کارخانجات صنعت فولاد کشور برای تامین نیازی صنایع مختلف، با ظرفیت بسیار بالا به تولید این محصول می‌پردازند. این نوع ورق که در گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود، بسیار پر مصرف است و به عنوان متریال اصلی، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما مهم‌ترین کاربردهای ورق سیاه چیست و بیشتر در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در ادامه، این موضوع را بررسی و به 5 کاربرد بسیار مهم ورق سیاه در صنایع اشاره کرده‌ایم.

آشنایی با ورق سیاه و مهم‌ترین تولیدکنندگان این محصول در ایران

ورق سیاه که به آن ورق گرم نیز گفته می‌شود، در فرایند نورد گرم و با دمای بیش از 930 درجه سانتی‌گراد تولید می‌شود. این محصول برخلاف ورق روغنی یا گالوانیزه، ظاهری مات و سیاه دارد و به همین دلیل به آن ورق سیاه معروف می‌گویند. برای تولید ورق سیاه از عنصرهای مختلفی استفاده می‌شود که آهن و کربن بیشترین سهم دارند. با تغییر درصد عنصرهای تشکیل‌دهنده از جمله کربن، ورق‌ سیاه با گریدهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. به عنوان مثال، ورق st37 و st52 از جمله پرکاربردترین گریدهای این فرآورده‌های فولادی به شمار می‌روند که در پارامتر سختی و انعطاف‌پذیری با یکدیگر متفاوت هستند. ورق st37 در مقایسه با st52 درصد کربن کمتری دارد؛ در نتیجه، مقاومت و استحکام کمتری دارد و در مقابل، از انعطاف‌پذیری و قابلیت جوش پذیری بالایی بهره می‌برد.

ورق‌های سیاه با ضخامت‌های مختلفی از 1 تا 100 میلی‌متر تولید و در بازار به فروش می‌رسند. ورق‌هایی با ضخامت کمتر از 15 میلی‌متر را به صورت رول شده و ورق‌های ضخیم‌تر را به صورت شیت‌های با طول 6 یا 12 متری روانه بازار می‌کنند. مجموعه‌های زیادی در ایران به تولید ورق سیاه می‌پردازند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ورق سیاه کاویان، اکسین و فولاد مبارکه اصفهان اشاره کرد. کارخانه‌های قطعات فولادی تهران، فولاد خرم آباد و مجتمع فولاد گیلان نیز از دیگر تولید کنندگان این محصول در کشورمان به شمار می‌روند.

5 کاربرد مهم ورق سیاه

همانطور که اشاره کردیم، ورق سیاه یکی از پرکاربردترین محصولات صنعت فولاد است که صنایع مختلفی مورد استفاده فرار می‌گیرد. در ادامه، به 5 کاربرد بسیار مهم ورق سیاه در صنایع اشاره می‌کنیم.

تولید محصولات فولادی

ورق سیاه در صنعت فولادسازی به عنوان متریال اصلی برای ساخت محصولات فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع، ورق‌های روغنی، گالوانیزه و مقاطع فولادی مانند تیرآهن، میلگرد و … را با استفاده از گریدهای مختلف ورق سیاه تولید می‌کنند. از این رو، قیمت ورق آهن به طور مستقیم می‌تواند روی نرخ لحظه‌ای محصولات فولادی تاثیرگذار باشد و باعث نوسان قیمت‌ها شود.

صنعت ساختمان

یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین متریال‌ها برای ساختمان‌سازی و ساخت و ساز مواردی مانند سوله‌ها، ورق گرم است. قابلیت‌هایی همچون استحکام و مقاومت کششی بسیار بالا در کنار قابلیت جوش پذیری باعث شده تا به طور گسترده‌ای از این محصول فولادی در ساختمان‌سازی استفاده شود. افزون بر این، ورق st37 دارای انعطاف‌پذیری بسیار خوبی است و به همین دلیل برای ساخت و طراحی سازه‌های منحنی‌دار نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

صنایع پتروشیمی

در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز نیز ورق سیاه کاربرد فراوانی دارد و برای موارد مختلفی از آن استفاده می‌شود. معمولا جنس بدنه‌ تانکرها، مخازن تحت فشار و مخازن حمل و نگهداری محموله‌های نفتی و گازی از ورق سیاه است. علاوه بر این موارد، لوله‌های انتقال نفت و گاز که باید مقاومت بسیار خوبی در برابر نیروهای فشاری و کششی داشته باشند را با استفاده از ورق گرم تولید می‌کنند. به طور کلی، یکی از مهم‌ترین متریال‌ها برای ایجاد زیرساخت مناسب در پتروشیمی‌ها، ورق سیاه است.

تجهیزات دریایی

ورق سیاه به عنوان یکی از محصولات فولادی پرکاربرد در ایجاد زیرساخت مناسب به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص مکانیکی ورق گرم مانند دوام و ماندگاری بالا و مقاومت نسبتا خوب باعث شده تا از این متریال برای ایجاد زیرساخت مناسب و توسعه‌ی ناوگان دریایی مورد استفاده قرار گیرد. معمولا برای ساخت بدنه کشتی‌ها، قایق‌ها و تعمیر موارد آسیب دیده از این نوع ورق استفاده می‌کنند. علاوه بر این، موتور و پیشران کشتی‌ها را نیز با این ورق می‌سازند.

صنعت کشاورزی

در صنعت کشاورزی نیز به شکل بسیار گسترده‌ای از ورق گرم استفاده می‌کنند؛ معمولا ماشین‌آلات، تجهیزات کشاورزی و ادوات زراعی را با گریدهای مختلفی از ورق سیاه می‌سازند. همچنین، از این محصول برای ساخت سوله‌ها و انبارهای کشاورزی نیز استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

ورق سیاه که گاهی به اشتباه به آن ورق آهن می‌گویند، از جمله پرکاربردترین و پر مصرف‌‎ترین متریال‌ها در صنایع مختلف است. در صنعت تولید محصولات فولادی، پتروشیمی، ساختمان‌سازی، تجهیزات دریایی و کشاورزی از این نوع ورق که معمولا به دو صورت رول یا شیت با طول‌های محدود در بازار به فروش می‌رسد، استفاده می‌شود. از این رو، بسیاری به دنبال اطلاع دقیق از قیمت ورق گرم و خرید آن هستند تا برای کارهای خود از آن استفاده کنند.

تسفا که نخستین تعاونی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی در کشور به حساب می‌آید، قیمت ورق سیاه را به طور لحظه‌ای بروزرسانی می‌کند و امکان خرید و ثبت سفارش این فرآورده فولادی را برای مشتریان خود فراهم کرده است. تسفا در ارسال بار به هر نقطه جغرافیایی از کشور محدودیتی ندارد و به راحتی می‌توانید محصولات خود را از این شرکت بازرگانی خریداری کنید. برای اطلاعات و راهنمایی بیشتر، کافیست با شماره‌ی 54663000-021 تماس بگیرید تا کارشناسان این شرکت بازرگانی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *