4/5 امتیاز از (1 رای )

رنگ ها تنها برای زیبایی بیشتر نیستند. رنگ ها می توانند روی واکنش انسان ها از لحاظ فیزیکی، ذهنی و روانی تاثیر بگذارند. به همین دلیل است که انتخاب رنگ های مناسب در ساختمان سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. رنگی که برای ساخت ساختمان و نمای آن انتخاب می کنید، نه تنها روی ظاهر، بلکه روی احساسی که شما و دیگران از خانه شما دریافت خواهید کرد نیز تاثیر خواهد گذاشت. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر با رنگ ها در ساختمان سازی، درمورد رنگ نمای ساختمان توضیح دهیم. شما می توانید برای مشاهده ایده های بیشتر در زمینه طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

تاثیر رنگ ها در نمای ساختمان

رنگ ها تاثیر زیادی نه تنها در ظاهر ساختمان، بلکه در انطباق ساختمان با محیط محلی آن دارند. پس باید به درستی انتخاب شوند. رنگ ها توانایی تحریک یا آرام کردن مغز انسان را دارند. به همین دلیل رنگی که در ساخت ساختمان خود به کار می برید، می تواند روی کیفیت زندگی شما در داخل خانه تاثیر زیادی بگذارد. علاوه بر این مواد رنگ ها می توانند ادراک حسی شما را تغییر دهند و بر توهم فضا تاثیر بگذارند. برای مثال با انتخاب رنگ های تند، فضای خانه شما کوچک تر و دنج تر به نظر خواهد رسید. در حالی که رنگ هایی که سبک تر مانند رنگ خاکستری می تواند توهم فضای بزرگ تر را در ذهن شما ایجاد کند و برای ساختن خانه در زمین های محدود مناسب اند.

ویژگی رنگ های مختلف

رنگ نمای ساختمان

قبل از انتخاب رنگ نمای ساختمان باید با ویژگی های هر رنگ به خوبی آشنا شوید. ویژگی برخی از رایج ترین رنگ هایی در رنگ آمیزی نمای ساختمان به کار می روند عبارت اند از:

  • قرمز

رنگ قرمز پویا ترین و هیجان انگیز ترین رنگی است که می توان برای نمای ساختمان به کار برد. اگر می خواهید توجهات را به سمت خانه خود جلب کنید، رنگ قرمز بهترین انتخاب است. به همین دلیل است که از این رنگ بیشتر برای طراحی فست فودی ها و فضا های تفریحی استفاده می کنند؛ زیرا توجه شما را ناخودآگاه جلب می کند. البته توجه داشته باشید که در استفاده از رنگ قرمز باید احتیاط زیادی داشته باشید. استفاده بیش از حد از رنگ قرمز می تواند باعث انتقال حس بد و پرخاشگرانه به بیننده شود.

همچنین نکته دیگری که درمورد رنگ قرمز باید بدانید، این است که رنگ قرمز باعث یک واکنش بیولوژیکی در بدن می شود که در نتیجه آن شما ساختمان را نزدیک تر از آنچه که هست تصور می کنید. علاوه بر این رنگ قرمز می تواند ضربان قلب افراد را به میزان زیادی افزایش دهد.

  • نارنجی

برای رنگ نمای ساختمان روی نارنجی نیز می توانید حساب باز کنید. نارنجی هم مانند قرمز برای جلب توجه مناسب است و تقریبا همان ویژگی های رنگ قرمز را دارد اما کمی ملایم تر. رنگ نارنجی رنگ پر جنب و جوشی محسوب می شود و به همین دلیل استفاده از رنگ نارنجی در مکان های دوستانه و خلاقانه مثل طراحی کافه ها رایج تر است.

رنگ ساختمان

  • زرد

رنگ زرد نماد شادی است. به عنوان رنگ نمای ساختمان ، رنگ زرد نیز می تواند انتخاب خوبی باشد. به خصوص اگر مکان قرار است جایی مانند مدارس یا مهد کودک باشد؛ زیرا رنگ زرد الهام بخش شادی است. رنگ زرد در سال 2021 به عنوان رنگ سال انتخاب شد. علاوه بر این موارد رنگ زرد نشان دهنده استحکام و قدرت نیز هست که باعث ایجاد حس مثبت و بالا رفتن انرژی در افراد می شود.

  • آبی

رنگ آبی را می توان به نوعی متضاد رنگ قرمز دانست. رنگ آبی، رنگی آرام است. اگر به دنبال یک رنگ آرامش بخش هستید، استفاده از رنگ آبی را به عنوان رنگ نمای ساختمان به شدت پیشنهاد می کنیم. رنگ آبی می تواند فشار خون و ضربان قلب افراد را کاهش دهد. به همین دلیل استفاده از این رنگ در مکان هایی که راحتی و امنیت در آن ها اهمیت زیادی دارد، رایج تر است. رنگ آبی بیشتر در فضا ها و مجتمع های تجاری و دفاتر استفاده می شود. از این رنگ هم می توان برای نمای بیرونی ساختمان و هم برای طراحی داخلی آن استفاده کرد. علاوه بر این نور آبی نیز می تواند تولید ملاتونین در بدن را کاهش دهد که به افزایش هوشیاری بدن کمک می کند.

  • سبز

به عنوان رنگ نمای ساختمان ، رنگ سبز نیز ویژگی های مشابهی مانند رنگ آبی دارد. رنگ سبز نشان دهنده سرزندگی است و در عین حال رنگی آرام و آرامش بخش است. این رنگ نشان دهنده رفاه و پایداری است. در محیط هایی که گیاهان کمی وجود دارد، استفاده از رنگ سبز می تواند ایده خوبی باشد. دقیقا بر خلاف رنگ قرمز، رنگ سبز آرامش بخش ترین رنگ ممکن برای چشم ها است. به همین دلیل نگاه کردن در طولانی مدت به رنگ سبز چشم را اذیت نخواهد کرد.

رنگ نمای ساختمان3

  • سفید

رنگ سفید به دلیل توانایی بالایی که در ایجاد ساختاری تمیز، واضح و ساده دارد، بسیار محبوب است. اگر قصد دارید از رنگ سفید به عنوان رنگ نمای ساختمان استفاده کنید، می توانید سایه های متخلف آن را بررسی کنید و طیف مختلفی از آن ها را به کار بگیرید. استفاده از رنگ سفید در معماری مدرن و به خصوص سبک مینیمالیسم بسیار محبوب است. این رنگ به عنوان یک بوم خالی عمل می کند که باعث دیده شدن و برجسته تر به نظر رسیدن دیگر عناصر ساخت و ساز می شود. در صورتی که به درستی از رنگ سفید استفاده نکنید، نمای خانه شما بی انرژی و بی روح به نظر خواهد رسید. به همین دلیل در استفاده از آن نهایت دقت را داشته باشید.

  • قهوه ای

رنگ قهوه ویژگی های مشابهی با رنگ سبز دارد؛ زیرا به طور ذاتی با طبیعت مرتبط است و نمایانگر زمین، گل و خاک است. رنگ قهوه ای به دلیل شباهتی که با چوب دارد، می تواند به نما خانه شما حس ثبات و امنیت را القا کند.

  • مشکی

رنگ مشکی می تواند به نما خانه شما زیبایی ببخشد. البته به شرطی که به درستی از آن استفاده شود؛ به این دلیل که رنگ مشکی به طور کلی نشان دهنده مرگ، غم و اندوه است. پس بسیار مهم است که در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

جمع بندی

رنگ ها تنها برای زیبایی نیستند. رنگ ها می توانند بر روان شما تاثیر بگذارند. به همین دلیل رنگی که برای نما ساختمان خود انتخاب می کنید، می تواند تاثیر بسیار زیادی روی حسی که از خانه می گیرید، بگذارد. برای آشنایی بیشتر سعی کردیم در این مقاله ویژگی های مهم رنگ هایی را که معمولا به عنوان رنگ نمای ساختمان انتخاب می شوند، نام ببریم تا بتوانید بهترین رنگ را برای نما ساختمان خود انتخاب کنید.