لطفا امتیاز بدهید

تلاش برای ساختن یک خانه جدید می تواند کاری سخت و دلهره آور اما با ارزش باشد. ساخت و طراحی یک ساختمان قطعا چالش های زیادی دارد؛ ولی یکی از چالش هایی که اکثر طراحان ساختمان با آن رو به رو خواهند شد، ساخت و طراحی خانه و ساختمان در زمین های محدود است. ساخت ساختمان هایی با امکانات مناسب و با طراحی مطلوب در زمین های محدود نیز ممکن است. به شرطی که در طراحی ساختمان به برخی نکات توجه داشته باشید. در این مقاله قصد داریم نکاتی را که در طراحی ساختمان در زمین های محدود باید به آن ها توجه شود، نام ببریم. شما می توانید برای مشاهده ایده های بیشتر در زمینه طراحی نقشه ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

مهم ترین نکات برای طراحی ساختمان در زمین های محدود

  • یک برنامه مشخص داشته باشید.

خانه هایی که در زمین های محدود ساخته شده اند ولی مشکلی از بابت فضا ندارند، تصادفی ساخته نشده اند. این دست از خانه ها به کمک یک برنامه ریزی دقیق و طراحی خلاقانه ساخته می شوند. برای این که بتوانید بهترین استفاده را از زمین کوچک ببرید، باید مطالعه دقیقی در مورد فضا داشته باشید که در دنیای طراحی و معماری به آن برنامه معماری نیز می گویند.

  • ایجاد فضا های چند منظوره

برای طراحی ساختمان در زمین های محدود باید خلاقیت داشته باشید تا بتوانید حداکثر استفاده را از فضا ببرید. اولین و بهترین راهکار ایجاد فضا های چند منظوره در خانه است. ممکن است در طراحی ساختمان اتاق هایی را طراحی کنید که برای چند کاربری مختلف استفاده شوند. برای مثال می توانید به نوعی اتاق مطالعه خانه را با صندلی های آشپزخانه ترکیب کنید.

یا مثلا می توانید در طراحی دکوراسیون آشپزخانه برای آزاد کردن کمی فضا در آن صندلی های آشپزخانه را خارج از آن قرار دهید. این کار کمی دشوار است؛ اما باعث صرفه جویی در مصرف فضا خواهد شد.

طراحی ساختمان در زمین های محدود

همچنین برای طراحی ساختمان در زمین های محدود می توانید خانه را طوری طراحی کنید که مبلمان خانه جای مخصوصی داشته باشد تا فضای کمتری برای آن ها اشغال شود. استفاده از تخت های دو طبقه نیز می تواند ایده خوبی برای صرفه جویی در فضا باشد.

برای این که به بهترین شکل ممکن از فضا استفاده کنید، در طراحی حمام نیز باید دقت زیادی داشته باشید. استفاده از دوش های بارانی و وان های با عمق بیشتر اما کوچک تر می تواند ایده خوبی باشد. همچنین برای آشپزخانه نیز لازم نیست حتما سینک های بزرگ را به کار ببرید. می توانید از سینک های کوچک تر اما کاربردی استفاده کنید. توجه به چنین نکات کوچکی در طراحی ساختمان در زمین های محدود کمک زیادی به شما خواهد کرد.

 فضا های چند منظوره

  • نور طبیعی را وارد خانه کنید.

اگر قصد دارید ساختمانی را در فضای محدود طراحی کنید، حتما باید کار نورپردازی داخلی آن را به نحوی انجام دهید که نور طبیعی زیادی وارد خانه شود؛ زیرا نور طبیعی می تواند توهم فضای بزرگ تر را ایجاد کند که در باز تر به نظر رسیدن خانه خیلی کمک می کند. برای طراحی ساختمان در زمین های محدود و وارد کردن نور طبیعی به داخل خانه راهکار های بسیار زیادی وجود دارد. شما می توانید دیوار های شیشه ای بزرگ را که از کف تا سقف طول دارند، انتخاب کنید. استفاده از در های آکاردئونی نیز می تواند ایده بسیار خوبی باشد.

البته وارد کردن نور طبیعی به داخل خانه اولین قدم است. برای ایجاد توهم فضای بزرگ تر به کمک نور طبیعی باید در انتخاب رنگ ها نیز دقت داشته باشید. استفاده از رنگ های روشن در کنار نور طبیعی می تواند بهترین ترکیب باشد.

  • از فضا های بلا استفاده حداکثر استفاده را ببرید.

یکی از راهکار ها برای طراحی ساختمان در زمین های محدود استفاده حداکثری از فضا های بلا استفاده است. خوب دقت کنید و ببینید کدام قسمت در طراحی خانه وجود دارد که بدون استفاده مانده است. برای این که بتوانید خانه خوبی طراحی کنید، باید هیچ جا بلااستفاده باقی نمانده باشد. برای مثال اگر خانه دارای راه پله است، می توانید با طراحی کشو ها و کمد های مختلف، قسمت زیرین راه پله را به یک فضای ذخیره سازی عالی تبدیل کنید.

  • از برنامه های طراحی استفاده کنید.

شاید ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما قبل از این که اتاق ها را طراحی کنید، می توانید از نرم افزار های طراحی سه بعدی  برای تجسم فضا کمک بگیرید. استفاده از برنامه های طراحی قبل از طراحی ساختمان در زمین های محدود ایده بسیار خوبی است. شما می توانید ساختمانی را که طراحی کرده اید، در یک برنامه طراحی پیاده سازی کنید و ببینید که چگونه به نظر می رسد. به کمک این نرم افزار ها بهتر می توانید متوجه شوید که کدام قسمت از طراحی شما مشکل دارد.

برنامه های طراحی

  • از پاسیو ها در فضای باز بهره ببرید.

یک راه دیگر برای طراحی ساختمان در زمین های محدود استفاده از پاسیو ها در فضای باز است. اگر ساختمانی که طراحی می کنید فضای بازی دارد، می توانید یک پاسیو در  آن ایجاد کنید. پاسیو ها برای لذت بردن از فضای باز عالی هستند و به راحتی با آجر، چوب و دیگر مصالح ساخته می شوند.

  • استفاده از فضای کوچک و کمد های بیشتر

برای این که فضای بیشتری را ذخیره کنید، حتما از مبلمان و تخت های کوچک تری در خانه استفاده کنید. همچنین قرار دادن کمد های بیشتر در مکان های درست در خانه می تواند فضای ذخیره سازی بیشتر و مناسب تری به شما بدهد. برای مثال با قرار دادن یک کمد بلند فرو رفته در دیوار حمام می توانید فضایی را برای نگهداری وسایل حمام ایجاد کنید.

جمع بندی

طراحی خانه در زمین های کوچک کار غیر ممکنی نیست. همیشه می توان در فضا های کوچک نیز خانه ها و ساختمان هایی ساخت که بهره وری حداکثری را از فضای خود دارند. البته برای طراحی این دست از ساختمان ها باید خلاقیت به خرج دهید. در این مقاله ما برخی از ایده هایی را که می توانید برای طراحی ساختمان در زمین های محدود از آن ها استفاده کنید نام بردیم.