لطفا امتیاز بدهید

امروزه تکنولوژی تقریبا به هر صنعتی که فکرش را کنید، اضافه شده و بر آن تاثیرات زیادی گذاشته است. یکی از صنعت هایی که به شدت تحت تاثیر تکنولوژی نانو قرار گرفته، صنعت ساختمان سازی است. امروزه استفاده از نانو تکنولوژی در ساخت مصالح ساختمانی مانند سنگ، سیمان، بتن و فولاد باعث شده است که آن ها بسیار قوی تر و با دوام تر شوند، خود را ترمیم کنند و نوعی تصفیه کننده محسوب شوند. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم درمورد نانو سنگ نما در ساختمان توضیح دهیم. شما می توانید برای استفاده از نمای سنگی در ساختمانتان وارد سایت خانه معمار شوید. در این سایت انواع نمای ساختمان قابل مشاهده اند و دید شما را برای انتخاب نمای مورد نظرتان باز می کنند.

نانو تکنولوژی چیست و چه تاثیری در ساختمان سازی گذاشته است؟

نانو تکنولوژی نوعی فناوری است که در صنایع مختلف به خصوص ساختمان سازی تاثیر بسیاری گذاشته است. این تکنولوژی در ساخت اجسامی که 100 نانومتر یا کمتر اند، استفاده می شود. امروزه نانو تکنولوژی در الکترونیک، پزشکی و ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. از این فناوری در ساختمان سازی برای بهبود دوام و عملکرد اجزای ساختمان، بازدهی بیشتر انرژی و ایمنی، تسهیل تعمیر و نگهداری و بهبود ظاهر ساختمان استفاده می کنند.

تاثیر نانو تکنولوژی بر کیفیت مصالح ساختمانی

نانو سنگ نما

نانو تکنولوژی بر خواص و عملکرد مصالح ساختمان تاثیر بسیاری دارد. برای مثال انواع مصالح ساختمانی نانو می توانند انرژی را در ساختمان حفظ کنند. طبق تحقیقات انجام شده کارشناسان، تکنولوژی نانو کیفیت زیست محیطی ساختمان را به میزان چشمگیری افزایش می دهد. برخی مصالح ساختمانی که در ساخت آن ها از نانو تکنولوژی استفاده شده است عبارت اند از:

  • بتن
  • چوب
  • شیشه
  • فولاد
  • سنگ های ساختمانی

استفاده از نانو سنگ نما و به طور کلی فناوری نانو در ساختمان سازی تاثیر زیادی بر نحوه ساخت ساختمان ها گذاشته است. برای مثال محصولات بتنی ای که با فناوری نانو ساخته شده اند، قوی تر و با دوام تر هستند و می توانند خود را ترمیم کنند. همچنین این بتن ها نسبت به بتن های معمولی مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند و تمیز کردنشان آسان تر است. بتن ها هوای داخل خانه را نیز می توانند تصفیه کنند.

این مزایا تا حدودی محبوبیت زیاد استفاده این فناوری را توجیه می کنند. علاوه بر کیفیت بالای ساختمان و در نتیجه زندگی راحت تر، استفاده از مصالح نانو مانند نانو سیلیس، فلزات نانو ساختار، نانو لوله های کربی، نانو الیاف کربنی و … در ساخت ساختمان به داشتن محیط زیست سالم تر کمک می کند. زیرا این تکنولوژی استفاده از کربن را تا حد زیادی کاهش می دهد.

انتظار می رود که در آینده با پیشرفت مواد نانو و تولید مصالح سبک وزن، مقاوم در برابر حرارت بالا و انعطاف پذیر، استفاده از مصالح ساختمانی نانو فراگیر شود. امروزه برخی از مصالح ساختمانی نانو که در برابر حرارت شدید مقاوم هستند، با پیشرفت هایی در این حوزه مانند تولید فوم ها و آئروژل های نانو، ساخته شده اند.

برای بررسی نمونه ای از کاربرد و استفاده از انواع مصالح ساختمانی نانو، به ویژه نانو سنگ نما ، می توانیم اداره راه و حمل و نقل دبی (RTA) را مثال بزنیم. در ژانویه 2020 این اداره به همراه آژانس راه آهن تصمیم گرفت ایستگاه نور بانک خود را به طور کامل با مواد نانو بسازد. استفاده از این مواد موجب شد تا هزینه های مربوط به پاک سازی ایستگاه تا 35 درصد کاهش یابد. همچنین این ایستگاه مقاومتی مثال زدنی در برابر خراشیدگی دارد و ویژگی های عایق حرارت بودن آن، دارای استاندارد های بالایی است.

مزایا و معایب نانو تکنولوژی در ساختمان سازی

مزایا و معایب

مزایا

  • کاهش هزینه های ساخت، نگهداری و مقاوم سازی ساختمان
  • ترمیم کردن خود و شکل پذیری بالا
  • افزایش هیدراتاسیون سیمان
  • ایجاد توانایی بالقوه برای فرایند واکنش های شیمیایی
  • مقاومت در برابر نفوذ آب

معایب

  • هزینه بالا
  • برخی از مواد نانو ممکن است به دلیل داشتن ذرات بسیار کوچک برای سلامتی خطرناک باشند.

نانو سنگ نما

نانو

استفاده از نانو سنگ نما در ساخت نما خانه ها امروزه بسیار رایج شده است. سنگ های نانو که برای ساخت نمای خانه به کار برده می شوند، یک پوشش سنگی ضد آب مبتنی بر الکل دارند که از فناوری نانو برای عملکرد بهتر آن ها استفاده شده است. این سنگ ها دارای ذرات و سیلان های آبگریزی هستند که اندازه شان تا سطح نانومتر کوچک شده است تا بتواند سطح سنگ را در سطح مولکولی و میکروسکوپی بپوشاند.

کوچک بودن پوشش روی سنگ باعث می شود که تمام منافذ سطحی سنگ پوشانده شود و نمای سنگ خاصیت ضد آب داشته باشد. نصب آسان، انعطاف پذیری در برابر شرایط نامساعد محیطی، حفظ رنگ اصلی سنگ و از همه مهم تر ضد آب بودن، نانو سنگ نما را تا این اندازه محبوب کرده است.

علاوه بر این موارد استفاده از پوشش نانو باعث می شود ساختمان علاوه بر آب، در برابر مواد شیمیایی، آلاینده های طبیعی و سایر عوامل مخرب، مقاومت بالایی داشته باشد. همچنین سنگ های نما با پوشش نانو ضد آب و گرد و غبار هستند که باعث می شود ظاهر ساختمان همواره تمیز به نظر برسد. اگر قصد ساخت ساختمان در مناطق مرطوب و با آب و هوای متغیر و باد های شدید دارید، توصیه می کنیم از سنگ های نانو برای ساخت نما بهره ببرید.

جمع بندی

مواد نانو امروزه بر تمامی صنعت ها تاثیر زیادی گذاشته اند. یکی از صنعت هایی که به شدت تحت تاثیر مواد نانو قرار گرفته است، صنعت ساختمان سازی است. استفاده از تکنولوژی نانو در ساخت مصالح ساختمان موجب شده است که این مصالح بتوانند خود را ترمیم و تمیز کنند، در برابر گرما و آب مقاوم باشند و انعطاف پذیری بالایی داشته باشند. البته ذرات ریز برخی از مواد نانو ممکن است برای سلامتی خطرآفرین باشند. همچنین این تکنولوژی هزینه بالایی دارد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد فناوری نانو، تاثیر نانو در ساختمان سازی و نانو سنگ نما مطالبی بیان کردیم. همچنین سعی کردیم مزایا و معایب استفاده از آن را نیز در مواردی مجزا بررسی کنیم.