لطفا امتیاز بدهید

 این روز ها همه جا صحبت از مسائل زیست محیطی و طبیعت است و همگی به دنبال راه حلی برای حفظ پایداری آن می گردند؛ اما مسئله ای که بیشتر مهم است و کسی به آن توجه نمی کند، این است که ما باید به دنبال رویکردی پایدار در ساختمان هایی که در آن ها زندگی می کنیم باشیم. صنعت ساخت و ساز همواره وابسته به منابع طبیعی بوده است و سنگ ها، فلز ها و دیگر عناصر همیشه در آن داشته اند؛ اما چاره ای دیگر نیست و متخصصان همواره به دنبال پایداری در ساخت و ساز هستند. ما در این مقاله به طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار می پردازیم تا به شما بگوییم که انجام این کار چگونه است و چرا انقدر اهمیت دارد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی نقشه ساختمان با رویکرد های مختلف به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار

برای شروع کارمان بگذارید ابتدا یک گزارش را با هم بررسی کنیم. طبق گزارشی که توسط سازمان محیط زیست ملل متحد در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است؛ می دانیم که مجتمع های مسکونی و همچنین در کل تمامی ساخت و ساز ها، ۳۵ درصد از انرژی جهانی، و همچنین بیش از ۴۰ درصد از انتشار گاز کربن دی اکسید را تشکیل می دهند. با توجه به انتشار چنین داده هایی و این مسئله که این اعداد هر روز در حال بیشتر شدن هستند؛ اینجا است که بحث طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد طراحی مسکن پایدار مطرح می شود. در واقع طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار، عملی است که باعث می شود ساختمان ها تاثیر بسیار کمتری را بر روی طبیعت و جهان هستی بگذارند، همچنین علاوه بر این، باعث می شود تا سلامت ساکنین مجتمع بیشتر شود.

طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار

در تمام صنایع دنیا، مهم است که حواسمان به طبیعت باشد و این مسئله فقط در طراحی ساختمان ها نیست. برای مثال صنعت نساجی همیشه باید حواسش را به طبیعت بدهد و تاثیرات زیست محیطی خود را بداند تا بتواند آن ها را کمتر کند. برای انجام این کار می تواند از انرژی های تجدید پذیر استفاده کند و یا، مواد خود را تبدیل به موادی قابل بازیافت کند. این گونه می تواند به طبیعت و سیاره زمین کمک کند تا رویکردی پایدار تر از همیشه داشته باشد.

معماران نیز در این سوی میدان در حال تلاش اند تا با طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار به این امر کمک کنند. آن ها با دقت به طراحی و انتخاب مصالح مورد نیاز می پردازند تا بتوانند میزان انرژی و منابع مصرفی خود را در طول زمان ساخت و ساز کاهش دهند. معماران با انجام برخی از کار ها می توانند علاوه بر تامین نیاز مشتری های خود، رویکردی پایدار را نیز به زمین هدیه دهند. بگذارید کمی بیشتر به بررسی مزایای طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار بپردازیم تا بیشتر آشنا شویم.

مزایای طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار

مزایای طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار

۱. حفاظت از محیط زیست

تا به اینجای مقاله، تمامی صحبت ما در رابطه با بهبود پایداری محیط زیست و جهان در ساخت و ساز بود و اکنون بدیهی است که این امر در لیست مزایای طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار، شماره یک باشد. طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار باعث می شود تا از اکوسیستم های مختلف و گوناگون محافظت شود و همچنین انتشار گاز کربن دی اکسید کاهش یابد و به تنوع زیستی اهمیت بیشتری بدهد. همه این ها در کنار هم باعث می شوند تا در آخر محیط زیست کمتر آسیب ببیند و تخریب شود. معماران باید انجام این کار را در صدر لیست اولویت های خود قرار دهند تا بتوانند این مزایا را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

راه هایی که برای رسیدن به این امر مهم وجود دارد بسیار اند. معماران می توانند فضای سبز بیشتری را در پروژه خود تعریف کنند تا باعث زیبایی بیشتر فضا و در کل سایت شود و همچنین، در ساخت و ساز می توانند از مصالحی استفاده کنند که ضرر کمتری برای محیط زیست دارند و رد پای کربن دی اکسید زیادی را بر جای نمی گذارند.

۲. کاهش ضایعات و همچنین مصرف کمتر انرژی

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار، استفاده کمتر از انرژی و محدود کردن آن است. برای مثال معماران می توانند از انرژی های تجدید پذیر مانند منابع خورشیدی، متمرکز سازی سیستم های آبدهی و بهبود تاسیسات ساختمانی از جمله سیستم گرمایشی در طراحی های خود استفاده کنند. تمامی این اقدامات با توجه به این موضوع صورت می گیرند که ما در دنیا منابع نامحدودی نداریم و باید حواسمان به این موضوع باشد. این کار باعث می شود که هم برای خودمان و هم برای طبیعت احترام بیشتری قائل شویم و به آینده کمک کنیم.

مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار

۳. بهبود سلامتی و امنیت ساکنان مجتمع مسکونی

انجام طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار می تواند در برخی از موارد باعث شادی و رفاه بیشتر ساکنان نیز شود. به نظر می رسد که مجتمع های مسکونی ای که با رویکردی پایدار طراحی شده اند، زندگی سالم تری را پیشنهاد و ترویج می دهند. ساکنان این سری از مجتمع های مسکونی، به طور معمول از کیفیت زندگی بهتری برخوردار می شوند؛ چرا که در طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار، همیشه بهبود سلامت کلی یک امر مهم بوده است و همین نشان داده است که بر روی خوشحالی ساکنان بسیار تاثیر گذار است.

جمع بندی

در آخر، اگر یک فرد معمولی هستید و به دنبال یک خانه می گردید و محیط زیست نیز برای شما اهمیت دارد؛ توصیه و پیشنهاد ما به شما این است که به سراغ مجتمع های مسکونی بروید که با رویکردی پایدار طراحی شده اند. بهتر است که یک بار بخرید و برای همیشه از تصمیمتان لذت ببرید. سرمایه گذاری روی یک مجتمع مسکونی که با موادی درجه یک و سازگار با محیط زیست ساخته شده است همیشه بسیار مورد تایید بوده است. طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار باعث می شود تا شما این اطمینان را داشته باشید که در روند تخریب محیط زیست، سهمی نداشته اید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و توانسته باشید مزایای طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد پایدار را بیشتر درک کنید.