بر اساس آمار و ارقامی که از متراژ خانه های ساخته شده در کشور استرالیا به دست رسیده است، می توان نتیجه گرفت که خانه ها و ویلا های کوچک تری برای فروش در این کشور در حال افزایش است. میانگین متراژ خانه های جدید و در حال ساخت نیز روز به روز کمتر می شود. اولین دلیل آن مربوط به مسائل زیست محیطی است. برای ساخت ویلا های کوچک انواع مصالح ساختمانی کمتری مصرف می شود؛ بنابراین کربن کمتری تولید می شود. علاوه بر این برای گرم یا خنک کردن این ویلا ها انرژی کمتری مصرف می شود. در ادامه مطلب می کوشیم این دلایل و فواید ساخت ویلا های کوچک را بر شماریم. همچنین نکات مهم طراحی پلان معماری ویلایی کوچک را مورد بررسی قرار می دهیم.

شما نیز می توانید برای مشاهده و بهره مندی از نمونه های نقشه ساختمان ویلایی که توسط معماران مجرب و کارآزموده تهیه شده اند، به سایت خانه معمار مراجعه کنید. در خانه معمار دست شما در انتخاب کاملا باز است و می توانید مطابق با سلیقه و ترجیحات خود نقشه مورد نظرتان را برگزینید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

چه عواملی باعث می شود پلان معماری ویلایی کوچک بزرگ تر به نظر برسد؟

پلان معماری ویلایی کوچک

وضعیت نامشخص اقتصاد جهانی موجب شده است که معماران در بیشتر کشور ها به ساخت ویلای کوچک روی بیاورند. ساخت این ویلا ها، علاوه بر موارد گفته شده در مقدمه، باعث می شود که نگهداری و تمیز کردنشان نیز آسان تر شود. افراد ساکن در این ویلا ها معمولا سبک زندگی کم هزینه تری دارند و تنها وسایلی را نگه می دارند که بهشان نیاز دارند.

حال ممکن است این تصور در ذهنتان ایجاد شده باشد که علی رغم تمام این موارد، فضای کوچک این ویلا ها آزار دهنده است. در ادامه عواملی را بررسی می کنیم که به طراحان کمک می کند طوری پلان معماری ویلایی کوچک را طراحی کنند که بزرگ تر از متراژ واقعی اش به نظر برسد. در ادامه این عوامل را بررسی می کنیم.

  • خانه بزرگ تر لزوما بهتر نیست.

 پیش از شروع به طراحی معماری ویلا های کوچک باید در نظر داشته باشید که خانه های بزرگ، برخلاف آنچه که به نظر می رسند، لزوما بهتر و پر طرفدار تر نیستند. ساخت این خانه ها، زندگی در آن ها و نگهداری ازشان بسیار مقرون به صرفه تر است. بر اساس آمار گزارش شده از سایت های معتبر نظیر thetinylife، تفاوت هزینه ساخت خانه کوچک و بزرگ در سال 2013 به طور متوسط حدود 22 هزار دلار برآورد شده بود. البته این خانه های کوچک به تمام امکانات خانه های بزرگ تر مجهز بودند. هنر معماران در این جاست که مشخص می شود. در ادامه این موارد را دقیق تر بررسی می کنیم.

پلان ویلایی کوچک

  • استفاده از فضای عمودی

برای بهره مندی از فضای موجود به بهترین و بهینه ترین حالت ممکن بهتر است که برخلاف معماری ویلا سنتی ایرانی، از فضای عمودی بهره ببرید. این فضای عمودی با مهارت و با استفاده از پارتیشن بندی دقیق به فضا های خصوصی مانند اتاق خواب ها تقسیم می شود. بدیهی است که در طراحی پلان معماری ویلایی کوچک به این حالت باید محتاط تر عمل کنید؛ زیرا فضایی به اندازه ویلا های بزرگ تر را در اختیار ندارید. ویژگی های دقیق و ظریف مخصوص طراحی های عمودی نیز در این حالت باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرد.

  • استفاده کاربردی از فضا های محدود

هنگامی که با محدودیت فضا مواجه می شویم، ناچاریم از خلاقیت خود کمک بگیریم و از حداقل فضا بیشترین بهره را ببریم. در فضای محدود به ناچار محیط های با کاربری خاص با یکدیگر ترکیب می شوند و هر فضا برای چندین کاربرد طراحی می شود. برای مثال بخشی از فضای نشیمن با آشپزخانه و محل غذاخوری ادغام می شود. از اتاق خواب نیز برای دفتر کار نیز استفاده می شود. معمولا نمی شود در زمانی مشخص هم کار کرد و هم به استراحت پرداخت؛ بنابراین ممکن است یک اتاق برای این دو هدف کافی باشد. با توجه به موارد گفته شده می توانیم به حذف فضا های تک کاربرد عمیق تر بیندیشیم.

  • بهره گیری از فضای باز

در پلان معماری ویلایی کوچک بسیار مشاهده می شود که فضای باز را بخشی از خانه به حساب می آورند و با آن طور مناسب ارتباط برقرار می کنند. ویلا هایی که در خارج شهر و یا مناطق خوش آب و هوا ساخته می شوند، معمولا به گونه ای هستند که نیاز افراد به تفریح و استراحت پاسخ دهند. افراد نیز بیشتر زمان خود را در محوطه اطراف ویلا می گذارند. در نتیجه کوچکی فضا آن ها را چندان اذیت نمی کند.

پلان ویلایی کوچک

  • بهره گیری از سبک مینیمالیسم

 ویلا های کوچک به دلیل ماهیت خود معمولا از سبک مینیمالیسم پیروی می کنند. خانه های کوچک با خانه های بزرگ متفاوت اند و همان قدر که در ویلا های بزرگ تر می توان تزیینات زیاد، با شکوه و تجملات فراوان را مشاهده کرد، ویلا های کوچک تر به دلیل فضای محدود خود خواه ناخواه سبک مینیمالیستی دارند. از سوی دیگر ویژگی های سبک مینیمالیستی نیز در ویلا های کوچک تر بهتر خود را نشان می دهد. همان گونه که می دانید زیبایی این سبک در ساده بودن فضا و حذف طراحی های غیر ضروری نمایان می شود.

  • استفاده از فضا های داخلی بزرگ تر

هر چقدر فضا های داخلی مانند اتاق خواب و آشپزخانه بزرگ تر باشند، فضای کوچک کلی را بزرگ تر نشان می دهند. در طراحی پلان معماری ویلایی کوچک فضا های کمتر و بزرگ تر بر تعداد زیادی از فضا های کوچک تر ترجیح داده می شوند. همچنین در فضا های بزرگ تر گزینه های بیشتری برای چیدمان وسایل خانه در اختیار افراد قرار می گیرد.

جمع بندی

امروزه به دلایل زیست محیطی و اقتصادی متراژ خانه ها و ویلا ها در حال کاهش است. ساخت این گونه ویلا ها و زندگی در آن ها از نظر مصرف انرژی و هزینه کاملا مقرون به صرفه تر از ساخت خانه های بزرگ تر است. البته معماران و طراحان نقشه نیز باید با بهره گیری از خلاقیت، مهارت و تجربه خود از فضای کوچک استفاده بهینه کنند تا بزرگ تر به نظر برسد. در این نوشته سعی کردیم این نکات را ارزیابی کنیم و درمورد فواید ایجاد پلان معماری ویلایی کوچک توضیحاتی بدهیم.