لطفا امتیاز بدهید

ستون ها یکی از مهم ترین بخش های ساختمان محسوب می شوند که بدون آن ها استحکام خانه تامین نخواهد شد. در ابتدا قرار دادن ستون خیلی ساده به نظر می رسد؛ اما طراحی و قرار دادن ستونی که بتواند کل بار را تحمل کند، کمی سخت است. ستون باید در جای درستی قرار بگیرد، فاصله ها به درستی رعایت شود و محاسابات با دقت زیاد صورت پذیرد. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله در مورد اصول ستون گذاری پلان و نکاتی که باید در رابطه با آن بدانید توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اصول طراحی نقشه ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

هدف از قرار دادن ستون ها در ساختمان ها چیست؟

ستون یک عضو اصلی از هر ساختاری است که برای جا به جایی بار فشاری ساخته شده است. یک ستون ممکن است که بار را از انواع سقف یا کف به فونداسیون منتقل کند. وظیفه ستون نگه داشتن تیر ها یا طاق هایی است که در قسمت بالایی دیوار ها یا سقف ها قرار دارند. در معماری ستون یک قسمت از سازه محسوب می شود که هم ویژگی های تناسبی و هم ویژگی های تزئینی خاص خود را دارد. ستون ها به ساختمان کمک می کنند تا وزن بالای خود را به سطح زمین منتقل کنند و به کمک آن ها معماران موفق می شوند که سازه ها و ساختمان های بسیار بلند تری بسازند که وزنشان باعث سقوط آن ها نمی شود.

در مورد اصول ستون گذاری پلان باید گفت که ستون های پلان از نظر نحوه عملکرد با ستون های معمولی تفاوت دارند. افرادی که ساختمان را طراحی می کنند از عناصر مختلف مانند مهاربند ها، تیر ها و پایه هایی که به ستون های سازه ای متصل می شوند، استفاده می کنند.

در اصول ستون گذاری پلان به چه نکاتی توجه می شود؟

در اصول ستون گذاری پلان به نکات مختلفی توجه می شود؛ زیرا این بخش از سازه در استحکام و دوام سازه اهمیت بسیار بالایی دارد. برخی از موارد تاثیر گذار بر اصول ستون گذاری پلان عبارت اند از:

  • اندازه ستون
  • حداقل فولاد در ستون
  • فاصله بین دو ستون
  • تراز ستون
  • جهت ستون

چگونه ستون ها را در پلان قرار دهیم؟

اصول ستون گذاری پلان

در اصول ستون گذاری پلان یک قاعده کلی برای قرار دادن ستون وجود دارد، ستون ها باید در نزدیکی گوشه های ساختمان در نقاطی که تیر ها و دیوار ها به هم می رسند، قرار بگیرند. محل ستون ها باید جایی باشد که تیر ها خم نشوند. همچنین لازم است که از انتخاب ستون های خیلی بلند یا قرار دادن ستون ها به طوری که فاصله زیادی با هم داشته باشند، تا حد امکان پرهیز و جلوگیری شود.

فاصله مناسب برای قرار دادن ستون ها در ساختمان های کوچک 3 تا 4 متر و برای ساختمان های بزرگ که به فضای بیشتری نیاز دارند 6 تا 9 متر است؛ اما می تواند بسته به پلان خانه بیشتر یا کمی کمتر نیز باشد.

اگر می خواهید بنای ساده ای بسازید، فاصله 5 متری ایده آل است. در مورد ابعاد ستون نیز باید گفت که حداکثر دهانه یک ستون باید 7.5 متر و حداقل آن 2.5 متر باشد.

حداکثر فاصله بین ستون ها چقدر است؟

در اصول ستون گذاری پلان فاصله ستوتن ها نباید بیشتر از 24 فوت یعنی حدوداً 7.5 متر فاصله وجود داشته باشد. همچنین حداقل فاصله بین ستون ها نیز حدودا 2 متر است.

اندازه یک ستون استاندارد چقدر است؟

اندازه ستون استاندارد

یک ستون RCC حداقل باید 22 سانتی متر عرض و 2 سانتی متر ارتفاع داشته باشد. ستون های RCC باید حداقل دارای 4 میله فولادی 12 میلی متری Fe500 و بتن C20 باشند.

چرا ستون های RCC به بقیه ستون ها ترجیح داده می شوند؟

همان طور که توضیح داده شد ستون بخش مهمی از یک سازه است؛ زیرا وزن بنا را تحمل می کند. به همین دلیل ستون باید به قدری مقاوم باشد که وزن سازه را به راحتی بپذیرد. یکی از ستون های رایجی که در سازه ها به کار برده می شوند، ستون های RCC یا همان ستون های بتن مسلح هستند. در ادامه برخی از مهم ترین مزایای ستون های RCC را نام می بریم و بررسی خواهیم کرد.

  • استحکام و دوام

اولین دلیلی که باعث می شود ستون های RCC به دیگر ستون ها ترجیح داده شوند، استحکام و دوام بالا است. ستون های RCC دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی هستند و می توانند بار های بسیار سنگین را بدون تغییر شکل یا شکست تحمل کنند. ستون های بتن مسلح در برابر آب و هوای نامساعد، خوردگی و آتش مقاوم هستند. به همین دلیل گزینه ای محبوب برای استفاده در ساختمان های بلند و سایر سازه های بزرگ به حساب می آیند.

  • تطبیق پذیری بالا

ستون های RCC از تطبیق پذیری بالایی برخوردارند. به این معنی که آن ها را می توان به گونه ای ساخت و طراحی کرد که با طیف وسیعی از نیاز های معماری و مهندسی تطابق داشته باشند. ستون های RCC با اصول ستون گذاری پلان سازگار هستند و آن ها را می توان به راحتی برای طراحی های خاص سفارشی و شخصی سازی کرد.

  • مقرون به صرفه بودن

ساخت و نصب ستون های RCC نسبت به دیگر ستون ها کم هزینه تر است. به همین دلیل از آن ها در بسیاری از سازه ها استفاده می کنند. علاوه بر این ستون های RCC حداقل نیاز را به تعمیر و نگهداری دارند و می توانند تا چندین سال بدون تعویض یا تعمیر آن چنانی دوام بیاورند.

ستون گذاری پلان

  • مصرف انرژی

از دیگر مزایای ستون های RCC می توان به جرم حرارتی خوب اشاره کرد. جرم حرارتی این ستون ها باعث می شود که بتواند به تنظیم دمای داخل، کاهش مصرف انرژی و ساخت مسکن پایدار کمک کنند. همچنین ستون های RCC می توانند به گونه ای طراحی شوند که عایق باشند و بهره وری از انرژی را افزایش دهند.

جمع بندی

ستون ها بخش بسیار مهمی در معماری و طراحی یک سازه هستند؛ زیرا ستون ها فشار را از سقف به سطح زمین منتقل می کنند. بدون ستون مناسب و عدم توجه به اصول ستون گذاری مقاومت ساختمان به شدت پایین خواهد آمد و امکان ریزش آن نیز وجود خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم در مورد اصول ستون گذاری پلان و نکات مرتبط با آن توضیح دهیم.