لطفا امتیاز بدهید

تصور کنید که ابتدای پاییز است و نسیمی خنک و ملایم، در آسمان و کوچه ها می پیچد؛ آن وقت است که هیچ چیز به اندازه یک دورهمی کوچک در فضای باز لذت بخش نیست. در واقع همین دلیلی است که این روز ها در طراحی های ساختمان ها، وجود یک بالکن با فضایی مناسب بسیار رایج و مهم شده است. اگر ساختمانی کوچک داشته باشید، می دانید که برای استفاده از فضا باید خلاقیت به خرج دهید و علاوه بر این تمیزی را اولویت قرار دهید؛ زیرا هر گونه کثیفی می تواند زندگی شما را بر هم بریزد. ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم که آشپزخانه کثیف چیست و سپس به سراغ استفاده بهتر از فضا می رویم. همچنین در ادامه به شما میگوییم که وقت هایی که از کثیفی بیش از حد آشپزخانه جانبی تان خسته شده اید، چه کار هایی را می توانید انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید.

شما می توانید برای دیدن ایده های بیشتر در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی با سایت خانه معمار مراجعه کنید.

آشپزخانه کثیف چیست؟

آشپزخانه کثیف در بالکن

در ابتدا بگذارید به سراغ آشپزخانه کثیف در بالکن برویم، شاید وقتی این اسم به گوش شما برسد، تصور کنید که منظور یک آشپزخانه درهم ریخته و نامنظم  است؛ اما در واقع ما در رابطه با یک آشپزخانه با ظرف های کثیف و کف نامرتب و شلخته صحبت نمی کنیم. آشپزخانه کثیف یک نوع تکنیک خاص در طراحی خانه های جدید و قدیمی است که کاربرد بسیاری دارد. شما با استفاده از این تکنیک در خانه خود، می توانید فضای آشپزخانه اصلی را از آشپزخانه جانبی خود جدا کنید و از بخش اصلی فقط برای نشان دادن وسایل و قابلمه های شیک و زیبایتان استفاده کنید و لذت ببرید. به این ترتیب تمام کثیفی ها و ریخت و پاش های هنگام پختن غذا، فقط در بخش جانبی یا همان آشپزخانه کثیف در بالکن اتفاق می افتد.

هدف اصلی از داشتن یک آشپزخانه کثیف در بالکن این است که دود ها و بوی بد یا بوی گاز را از خانه و محل زندگی و آرامش خود دور نگه دارید و هر کاری که دارید، در آشپزخانه کثیف به راحتی انجام دهید. امروزه بسیاری از طراحان در طراحی دکوراسیون آپارتمان از تکنیک آشپزخانه کثیف استفاده می کنند و آن را به نوعی در فضا های مخصوصی ایجاد می کنند. آشپزخانه کثیف در بالکن می تواند فضایی برای پخت و پز غذا به دور از آشپزخانه اصلی باشد و به شما کمک کند مهمانی هایتان را بهتر مدیریت کنید.

طراحی آشپزخانه کثیف در بالکن

طراحی آشپزخانه کثیف

برای تولید و ایجاد یک آشپزخانه کثیف در بالکن، باید برخی از قوانین را رعایت کنید؛ زیرا شما باید ایمنی را در نظر بگیرید و تا حد امکان از محدوده اصول آپارتمان نشینی خارج نشوید. در اکثر ساختمان ها معمولا شما اجازه استفاده از فر گازی و اجاق گاز را روی بالکن ندارید و معمولا در آن جا لوله کشی گاز انجام نشده است. برای همین شما مجبورید به سراغ استفاده از کوره های ذغالی بروید و یا از یک اجاق گاز برقی استفاده کنید و از فضای باز خود لذت ببرید.

مورد بعدی این است که معمولا در آپارتمان ها فضای های خارجی خیلی بزرگ نیست و شما برای طراحی بالکن به خلاقیت و استفاده درست از فضا نیاز دارید. می توانید برای ایجاد ایمنی بیشتر از نرده های زیبا و متنوع رنگی استفاده کنید و گوشه ها را با محافظ های کرکره ای بپوشانید. اگر نیاز به ایده برای طراحی آشپزخانه کثیف در بالکن دارید، موارد زیر ممکن است به کمک شما بیایند:

  • مبلمان ظریف و مناسب گوشه ها
  • صندلی بار
  • صندلی ها و مبلمان تاشو
  • چمن مصنوعی
  • نرده های چراغ دار

در نظر داشته باشید که شما باید مواردی را انتخاب کنید که هم فضای زیبایی را ایجاد کنند و هم در کنار زیبایی، جای کمی اشغال کنند.

نکاتی برای تمیز کردن آشپزخانه کثیف در بالکن

 تمیز کردن آشپزخانه

شما می توانید در آشپزخانه کثیف در بالکن خانه تان همه کار انجام دهید و حسابی آن را بر هم بریزید؛ زیرا به دور از فضای اصلی خانه است و چندان در چشم نیست؛ اما بعد از آن قطعا نیاز به تمیز کردن آشپزخانه کثیف خود دارید، اینجا است که این چند نکته کوتاه به کار شما خواهد آمد.

  • از اسپری ها و پودر های مخصوصی که در لوازم خانگی ها به فروش می رسند استفاده کنید تا ماهی تابه ها و قابلمه های فولادی شما برق بزنند و از خاصیت ضد زنگ بودن بیشتری بهره مند شوند.
  • قفسه های چرب فر خود را در بیاورید در حمام با آب گرم شروع به سابیدن آن ها کنید، بگذارید که برای چند ساعت در وان پر از آب گرم بمانند و سپس آبکشی کنید. با انجام این کار چربی ها کم کم در آب گرم ضعیف تر می شوند و شما می توانید به راحتی با محلول های شوینده مختلف آن ها را پاک کنید.
  • اگر در آشپزخانه کثیفتان از ماشین لباسشویی و یا ماشین ظرفشویی استفاده می کنید، برای ماشین ظرفشویی پس از هر ۲۰ بار و برای ماشین لباسشویی، به ازای هر ۸۰ بار استفاده از محلول های جرم گیر استفاده کنید تا سالم بمانند.
  • در آخر پس از هر دورهمی کوچکی که دارید کانتر خود را به درستی جمع کنید و نگذارید که حجم زیادی از کثیفی ها بر روی هم جمع شوند؛ زیرا کار شما در آینده برای تمیز کردن سخت تر خواهد شد. همچنین هیچ گاه اجازه ندهید که فضای آشپزخانه کثیف در بالکن بیش از اندازه شلوغ شود.

جمع بندی

با استفاده از آشپزخانه کثیف در بالکن می توانید محیطی را ایجاد کنید که هم به شما در استفاده از آشپزخانه و اجاق گاز و کباب کردن کمک می کند و هم می توانید فضایی را تولید کنید که برای تفریح های آخر هفته ای و دورهمی های چند نفری مناسب باشد تا بنشینید و از فضای باز و هوای پاک لذت ببرید. گفتنی است که همان طور که پیش تر اشاره کردیم، ساخت آشپزخانه کثیف در بالکن باید با توجه و رعایت اصول آپارتمان نشینی همراه باشد تا برای همسایگان مشکلی ایجاد نکند. در آخر با ایجاد یک فضای مناسب می توانید سبک زندگی خود را برای چند سال آینده تغییر دهید و نهایت لذت را از مکانی که با خلاقیت خودتان ساخته اید ببرید.