5/5 امتیاز از (1 رای )

معابد سنگی بزرگ که با تقارن و نظم دقیق ساخته شده اند، مظهر معماری کلاسیک هستند. در نتیجه، معماران مدت ‌هاست که از کنکاش در این میراث غنی معماری استقبال کرده ‌اند و اصول ویژگی های دوران گذشته را با سبک های جدید تر ترکیب و احیا می کنند. ما نیز در این مطلب به بررسی معماری کلاسیک و همچنین، نئوکلاسیک پرداخته ایم تا در کنار شما از تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک آگاه شویم.

معماری کلاسیک

پیش از آن که به تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک بپردازیم، خوب است تا با مفاهیم اصلی این دو سبک آشنا شویم. معماری کلاسیک ریشه‌ در یونان و روم باستان باز ‌دارد و ویژگی ‌های متمایزی مانند طرح ‌های متقارن، ستون‌ ها، پنجره ‌های مستطیلی و استفاده از سنگ مرمر را به نمایش می‌گذارد. در طول قرن ها، معماران از این تمدن ها الهام گرفته اند و ایده آل های سنتی خود را در سبک های مختلف معماری گنجانده اند.

در یک نگاه گسترده تر، معماری کلاسیک ممکن است هر سبک معماری را که از یونانیان و رومیان باستان نشأت گرفته باشد، در بر بگیرد.

تاریخچه معماری کلاسیک

تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک

معماری کلاسیک در قرن پنجم قبل از میلاد ظهور کرد.

معماری کلاسیک ابتدا در یونان در قرن پنجم قبل از میلاد و بعدا در رم در حدود قرن سوم پس از میلاد ظهور کرد. در طول تاریخ، این سبک تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. به خصوص در در دوره رنسانس ایتالیا، در این دوره معماران تلاش خود را صرف بازسازی و احیای معماری کلاسیک رومی کردند.

در اروپا، حفاری پمپئی قرن‌ ها بعد باعث جلب توجه مجدد به معماری یونان باستان شد. این موضوع سبب گشت تا سبک معماری احیای یونانی، یک سبک معماری که بر آرمان های یونانی نسبت و یکپارچگی ساختاری تاکید داشت، ایجاد شود و توسعه پیدا کند.

در اواخر قرن نوزدهم، سبک احیای کلاسیک به دلیل انعطاف پذیری بیشتر نسبت به سبک های پیشین خود، محبوبیت زیادی پیدا کرد. این سبک پس از نمایشگاه جهانی کلمبیا در شیکاگو در سال 1893 گسترش بیشتری پیدا کرد. ساختمان ‌های نمایشگاه فرم‌ های کلاسیک را به نمایش گذاشتند و الهام‌ بخش سازندگان سراسر جهان بودند. در نتیجه، بسیاری از خانه‌ ها، دادگاه‌ ها، بانک‌ ها، مدارس و کلیسا ها به سبک احیای کلاسیک در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ساخته شدند.

معماری نئوکلاسیک

برای بررسی تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک باید بدانید که معماری نئوکلاسیک به احیای سبک های معماری کلاسیک یونان و روم اشاره دارد که در قرن 18 و 19 ظهور کردند. این سبک با مقیاس بزرگ خود، اشکال هندسی ساده، جزئیات یونانی یا رومی، ستون های بزرگ و دیوار های ساده از سبک های دیگر متمایز می شود. درواقع می توان گفت که سبک نئو کلاسیک به عنوان واکنشی در برابر تزیینات بیش از حد سبک روکوکو پدیدار شد.

در حالی که معماری احیای یونان عناصر کلاسیک مانند ستون ‌هایی با جزئیات دوریک، یونی یا کورنتی را در بر می‌ گیرد، نئوکلاسیک نشان ‌دهنده احیای جامع‌ تری از کل حجم ‌های کلاسیک است، اغلب در مقیاس بزرگ. بسیاری از ساختمان های سازمانی و دولتی نمادین در اروپا و ایالات متحده نمونه هایی از معماری نئوکلاسیک هستند.

تاریخچه معماری نئوکلاسیک

تاریخچه معماری نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک پاسخی به سبک پر زرق و برق و آراسته روکوکو بود.

در طول ظهور معماری نئوکلاسیک در اروپا در دهه 1750، آن را به عنوان پاسخی به سبک پر زرق و برق و آراسته روکوکو در نظر گرفتند که در حدود سال 1730 محبوبیت یافته بود. این جنبش معماری جدید محدودیت های سبک کلاسیک را رعایت می کرد و از خرابه های باستان شناسی کشف شده در پمپئی و هرکول الهام می گرفت. این خرابه‌ ها جهان را مجذوب خود کرد و سازندگان و معماران را برانگیخت تا سبک‌ های ساختمانی یونان و روم باستان را احیا کنند.

سبک نئوکلاسیک در طول قرن های 18 و 19، به ویژه در اروپای قاره ای، بریتانیا، ایالات متحده و آمریکای لاتین رشد کرد. کاترین کبیر روسیه (96-1762) با استقبال بلند پروازانه اش از معماری نئوکلاسیک، نقش مهمی در تبدیل سنت پترزبورگ به پایتخت برجسته اروپایی ایفا کرد. تا سال 1800، بریتانیا به طور کامل این سبک معماری را پذیرفت و معماران مشهوری مانند رابرت آدام و جان سوان پیشتاز این سبک بودند.

ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور جوان مملو از آرمان ‌ها، هنگام طراحی بسیاری از ساختمان ‌های دولتی اساسی خود، از جمله کاخ سفید و ساختمان کنگره ایالات متحده، به یونان باستان، زادگاه دموکراسی، برای الهام گرفتن نگاه می ‌کرد.

تسلط طراحی نئوکلاسیک در نهایت جای خود را به مدرنیسم در اوایل تا اواسط قرن بیستم داد. با این حال، حتی در عصر امروزی معماری معاصر، ساختمان ‌های نئوکلاسیک همچنان به میزان کمتری طراحی و ساخته می‌شوند که اغلب از آن ها به عنوان ساختمان‌ های کلاسیک جدید یاد می ‌شود.

نمای ساختمان های کلاسیک

نمای ساختمان های کلاسیک با الهام از سبک های معماری روم و یونان باستان ساخته می شود. این طرح های جذاب بر روند معماری در سراسر جهان تاثیر گذاشته است.

امروزه می توان نما های کلاسیک را در نقاط مختلف جهان پیدا کرد. تاکید بر تقارن یک اصل اساسی در طراحی نمای کلاسیک است و در اکثر نما های کلاسیک به راحتی قابل تشخیص است.

علاوه بر این، نمای کلاسیک حسی از عظمت ایجاد می‌کند و تاثیری ماندگار بر ساکنان و تماشاگران باقی می‌گذارد. قابل ذکر است که کشور هایی مانند ایالات متحده از سبک کلاسیک در ساخت ساختمان های اداری خود استقبال کرده اند.

نمای ساختمان های نئوکلاسیک

نمای ساختمان

دیوار ها در معماری نئوکلاسیک اهمیت ویژه ای دارند.

نمای ساختمان های نئوکلاسیک که پس از رنسانس در اروپا پدید آمدند را می توان نوعی معماری کلاسیک دانست. با این حال، آن ها دارای ویژگی های متمایزی هستند که آن ها را از هر دو ساختار کلاسیک و مدرن متمایز می کند. یکی از ویژگی های قابل توجه معماری نئوکلاسیک که می توان آن را وجه تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک دانست، جلوه منحصر به فردی است که دیوار ها در این سبک ایجاد می کنند. در واقع در نمای سبک نئوکلاسیک، دیوار ها اهمیت بیشتری نسبت به سبک کلاسیک پبدا می کنند و جلوه ای خاص به هر قسمت می بخشند.

می توان ادعا کرد که طراحی نئوکلاسیک عناصر کلاسیک را با جریان مدرن ترکیب می کند. این را می توان هم در طراحی داخلی و هم در طراحی نما که در آن اصول معماری کلاسیک اعمال می شود، مشاهده کرد. علاوه بر این، ساختمان ‌های نئوکلاسیک اغلب از سبک ‌های نمای مدرن خاصی استفاده می ‌کنند که منجر به ادغام ساختار های سنتی و معاصر می‌ شود. این نیز بخشی دیگر از تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک است.

از ویژگی های بارز این سبک معماری می توان به گنجاندن دکوراسیون و طرح های کلاسیک در کنار امکانات رفاهی مدرن در طراحی نما اشاره کرد. علاوه بر این، معماری نئوکلاسیک بر اهمیت تقارن و تناسب تاکید می کند و از اصول معماری کلاسیک الهام می گیرد. معمولا در ساخت ساختمان های نئوکلاسیک از مصالح سنتی مانند سنگ، آجر و چوب استفاده می شود.

جمع بندی

در ساخت نما شناخت ابعاد زیبایی‌ شناختی نیز بسیار مهم است. انتخاب دقیق یک سبک مناسب، به معمار کمک می کند تا نمای کلی ساختمان را عمیقا تغییر و جذابیت آن را افزایش دهد و ارزش مالی آن را به میزان قابل توجهی بیفزاید. دقیقا به همین دلیل است که سازندگان نما در ایران و خاورمیانه طیف متنوعی از سبک ها و متریال ها را ارائه می دهند. معماران و سازندگان این انعطاف پذیری را دارند که از میان مجموعه ای از نما ها، با رنگ ها و پرداخت های متفاوت بر اساس ترجیحات شخصی خود، انتخاب کنند. در این مقاله به بررسی تفاوت نمای کلاسیک و نئوکلاسیک پرداختیم تا شما را بیشتر با این دو سبک آشنا نماییم.