درب و پنجره های چوبی و مزایا و معایب آن

5/5 امتیاز از (1 رای )

درب و پنجره چوبی از پرکاربردترین اجزای پوسته داخلی و خارجی ساختمان به شمار می آیند. این نوع درب ها و پنجره ها نقش بسیار مهمی را در دکوراسیون داخلی و جذابیت و زیبایی قسمت بیرونی ساختمان ایفا می کند. با انتخاب این متریال می توان دکوراسیونی فوق العاده و زیبا را به ساختمان خود بخشید.

استفاده از چوب برای ساخت در ها و پنجره ها

5/5 امتیاز از (1 رای )

نگاهی بر استفاده از درب و پنجره چوبی و مزایای آن

بهتر است بدانید یکی از دغدغه هایی که  امروزه  بیشتر صاحب خانه ها دارند این است که برای درب و پنجره خود کدام متریال را انتخاب و خریداری کنند. در واقع انتخاب اینکه کدام متریال از طول عمر بیشتری برخوردار است، بزرگ ترین نگرانی و دغدغه در بازسازی خانه های قدیمی و یا ساخت خانه جدید محسوب می شود. استفاده از مصنوعات چوبی از دیربار رواج داشته و امروزه نیز استفاده از پنجره و درب چوبی امروزه به طور گسترده ای در بین صاحب خانه ها رواج پیدا کرده است. این نوع متریال از مزیت ها و قابلیت های بسیار زیادی دارد که به صورت مختصر با برخی از آن ها آشنا خواهیم شد.

نگاهی بر استفاده از درب و پنجره چوبی و مزایای آن

عایق گرما: یکی از مزایا و قابلیت های درب و پنجره چوبی این است که گرما را از خود عبور نمی دهند. به نوعی می توان گفت چوب یک عایق خوب برای انتقال گرما محسوب می شود. بهتر است بدانید انتخاب این نوع پنجره و درب به نوعی باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه ها می شود، چرا که در فصل زمستان مانع از هدر رفتن گرمای داخل ساختمان  می شود و در فصل تابستان نیز خانه را خنک نگه می دارد. با انتخاب این متریال از یک طرف می توان به زیبایی فضای ساختمان خود افزود و از طرف دیگر از قابلیت عایق گرمایی آن بهره برد.

زیبایی و جذابیت: بهتر است بدانید استفاده از این نوع متریال در ساخت پنجره و درب ساختمان ظاهری زیبا و منحصر بفرد را به فضا منتقل می کند. از آنجا که چوب یک تکه از طبیعت محسوب می شود، استفاده از آن در ساختمان یک حس صمیمیت و دوست داشتنی را به وجود می آورد. از ویژگی های بارز این متریال قابلیت رنگ پذیری آن است، بنابراین می توان آن را متناسب با سلیقه و دکوراسیون داخلی خود رنگ آمیزی کرد.

قابلیت رنگ پذیری چوب

قابلیت تعمیر: چوب از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است اما با گذشت زمان ممکن است کیفیت خود را از دست دهد. این مشکل را به خوبی می توان برطرف کرد، چرا که چوب از قابلیت تعمیر برخوردار است. در صورتی که به مرور زمان چوب دچار ایراد شود، به راحتی می توان آن را با پولیش کاری و رنگ آمیزی تعمیر کرد.

کاربرد چوب در ساخت پنجره

عایق صوت: بهتر است بدانید چوب نسبت به سایر متریال ها از مقاومت بسیار بالایی در برابر سر و صدا برخوردار است. به نوعی می توان گفت درب و پنجره چوبی یک نوع عایق صوتی به شمار می آیند. با انتخاب این نوع متریال در ساختمان خود می توان آرامش را به ساکنان ساختمان هدیه کرد. در واقع ساختمان هایی که درب های داخلی آن ها از چوب طبیعی ساخته شده اند از انتقال صدای بیرون به داخل ساختمان و برعکس به بهترین شکل جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که طبق تحقیقات استفاده از پنجره های چوبی تا ۵۰ دسی بل صدای محیط بیرون را کاهش می دهد.

عاقی صوتی بودن پنجره های چوبی

قابلیت سفارش:  از دیگر مزایا و قابلیت های درب و پنجره چوبی می توان به قابلیت سفارش دادن آن اشاره کرد. در واقع صاحب خانه به راحتی می تواند پنجره و درب ها را با توجه به اندازه مورد نیاز خود و به صورت سفارشی بسازد. همچنین با توجه به انعطاف پذیری چوب سازندگان می توانند انواع سفارش ها را مطابق با نیاز و سلیقه مشتری طرای کنند. از دیگر قابلیت های این نوع متریال می توان به ایجاد نقش و نگارهای مختلف بر روی آن اشاره کرد. قابل استفاده بودن در  شرایط آب و هوایی مختلف، مقاوم در برابر نور خورشید و حرارت، طبیعی و فاقد مصنوعات، نصب و تعویض بسیار آسان و ساده، قابل شست و شو، عایق در برابر عبور ذرات گرد و غبار و آلودگی هوا و سازگار با محیط زیست از دیگر مزایا و قابلیت های چوب هستند.

مزایای درب و پنجره های چوبی

دیگران مشاهده کردند:درب و پنجره ساختمان 20 مدل جذاب سال 

معایب درب و پنجره چوبی

بهتر است بدانید درب و پنجره چوبی در کنار مزایا و قابلیت های بسیار زیاد، از معایبی نیز برخوردار می باشد که در این مطلب نگاهی اجمالی بر آن ها خواهیم داشت. برخی از این معایب عبارتند از: عدم مقاومت در برابر رطوبت، رشد حشرات موذی، خطر حریق و آتش‌ سوزی و قیمت بالا.

 معایب درب و پنجره چوبی

عدم مقاومت در برابر رطوبت: یکی از معایب استفاده از درب و پنجره چوبی عدم مقاومت آن در مقابل رطوبت است. در واقع نم و رطوبت به مرور زمان باعث پوسیده شدن درب های چوبی می شوند، از اینرو بهتر است از رسیدن آب و رطوبت به آن ها جلوگیری کنید. به هر اندازه که از چوب در برابر رطوبت و نم نگهداری کنید طول عمر آن نیز بیشتر می شود.

رشد حشرات موذی: یکی دیگر از معایب پنجره و درب های چوبی رشد حشرات موذی در آن ها است. در واقع به نوعی می توان گفت حشرات و موریانه ها دشمن چوب هستند، از اینرو چوب یک مکان مناسب برای تجمع حشرات موذی محسوب می شود. برای جلوگیری از تجمع حشرات موذی در چوب می توان درب های چوبی را پولیش کاری و سوراخ های ایجاد شده در آن را ترمیم کرد.

خطر حریق و آتش‌ سوزی: از دیگر معایب چوب می توان به خطر حریق و آتش سوزی آن اشاره کرد. از آنجا که چوب در آتش از مقاومت بالایی برخوردار نیست، احتمال حریق آن در هر صحنه ای از آتش سوزی وجود دارد. در هر صحنه ای از آتش سوزی چوب در مقابل آتش سوزی مقاوم نیست و به سرعت آتش می گیرد.

قیمت بالا : شاید یکی از معایبی که موجب شده است افراد از درب و پنجره های چوبی برای ساختمان خود استفاده نکنند، قیمت بالای چوب است. در واقع این متریال در مقایسه با سایر متریال ها  قیمت بالاتری دارد، از اینرو ممکن است برای هر صاحب خانه ای مقدور نباشد این متریال را برای ساختمان خود انتخاب کند.

پنجره سرتا سری از جنس چوب

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

About the Author:

0 0 رای
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
امتیاز
0 پرسش و پاسخ
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

عنوان