3.5/5 امتیاز از (2 رای )

اگر به رشته نقشه کشی معماری علاقه مند شده اید و قصد دارید تا در این زمینه به ادامه تحصیل بپردازید و یا بنا به هر دلیل دیگری به این رشته علاقه دارید، بهتر است که ابتدا اطلاعات کاملی درباره این رشته به دست آورید. گزینه های شغلی گوناگونی که در برابرتان قرار خواهد گرفت، میزان درآمد و حقوق شما از این شغل، برنامه درسی و… همه، اطلاعاتی هستند که دید شما را درباره رشته نقشه کشی شکل می دهند. در ادامه، با این مطلب خانه معمار همراه شوید تا بیشتر بدانید که رشته نقشه کشی معماری چیست ؟

رشته نقشه کشی معماری

اگر علاقه مند به رشته نقشه کشی به عنوان رشته تحصیلی و یا حوزه شغلی تان هستید، باید اطلاعات جامعی درباره تاریخ معماری، تئوری معماری، طراحی ساختمان و حتی روش های ساخت و ساز داشته باشید. علاوه بر این ها، آنچه در دنیای امروز بسیار اهمیت دارد، تکنولوژی است. نقشه کشی هم مانند بسیاری از فعالیت ها با تکنولوژی آمیخته شده است. بر همین اساس، استفاده از نرم افزار های طراحی مانند « CAD» از جمله موارد مهم در این رشته است. نقشه کش ها از دانش خود در مورد نرم‌ افزار «CAD» برای کمک به معماران هنگام تهیه نقشه‌ ها و نهایی کردن آن ها استفاده می ‌کنند. این نرم افزار به آن ها کمک می کند تا ویژگی های معماری خاص را ترسیم کنند.

اگر به طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نمای ساختمان ها، ارتباط بین فضا ها و مسائل تاریخی و هنری علاقه مند هستید، مطالعه در این رشته حتما برایتان جذاب خواهد بود. در نقشه کشی، با در نظر گرفتن شرایط گوناگونی مانند نور، فضای مد نظر و عوامل محیطی گوناگون، سبک های مختلفی به کار گرفته می شود.

بعضی از افراد، این رشته را به دلیل شباهت هایی که با رشته شهرسازی دارد اشتباه می گیرند؛ اما تفاوت رشته شهرسازی با معماری بسیار زیاد است.

هدف از رشته نقشه کشی معماری

رشته نقشه کشی معماری چیست

پس از آشنایی با این رشته، احتمالا این پرسش برایتان به وجود می آید که هدف از رشته نقشه کشی معماری چیست ؟ رشته نقشه کشی معماری در دوره کاردانی پیوسته با این هدف به وجود آمد که افرادی را برای کار های اجرایی و پر کردن خلاء میان مهندس معمار و دیگر متخصصین، آماده فعالیت کند. نقشه کش های ساختمان را به نوعی می توان دستیار معماران دانست.

نقشه کش ها طرح های مهندسین معمار را ترسیم می کنند و طرح اولیه مهندس را به مرحله اجرا نزدیک تر می کنند. همکاری در همه زمینه های کیفی و کمی مرتبط بین مهندس معمار و افراد کم تخصص و یا بی تخصص وظیفه نقشه کش است. از همین روی، برخلاف تصور بسیاری از افراد که این رشته را بی فایده می دانند و معتقدند که معماری اصل و اساس است، این رشته اهمیت زیادی دارد.

آینده شغلی و بازار کار

آینده شغلی رشته نقشه کشی معماری چیست ؟ دفاتر فنی و مهندسی و شرکت های ساختمانی بیشترین سهم را در فراهم کردن بازار کار برای نقشه کش ها بر عهده دارند. علاوه بر این، با توجه به فرصت ادامه تحصیل در مقاطع بالا تر، نقشه کش ها می توانند پس از کسب مدرک این مقاطع، در زمینه طراحی و نظارت ساختمان ها و بنا ها به عنوان مهندس عمران یا معمار مشغول به کار شوند. البته اخذ پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی ضروری است.

مهارت ها و توانایی های تاثیرگذار در رشته نقشه کشی

مهارت ها و توانایی های تاثیرگذار در رشته نقشه کشی

  • قدرت بینایی مسئله ای تاثیرگذار در بسیاری از فعالیت های عملی است. نقشه کشی از این قاعده مستثنی نیست. در نقشه کشی، جزئیات و ظرافت حرف اول را می زند؛ پس قدرت بینایی شما در این رشته بسیار تاثیرگذار است.
  • به مطالعه در این زمینه علاقه مند باشید. آگاهی از سبک های معماری تاریخی گذشته، سبک های مدرن و… همگی بسیار مهم است. برای کسب اگاهی لازم است تا اهل مطالعه باشید.
  • یکی از مهم ترین مهارت های تاثیر گذار در رشته نقشه کشی، مهارت شما در طراحی و ترسیم است. ترسیم نقشه های معماری هم به علاقه و هم به مهارت زیادی نیاز دارد. باید طراحی نسبتا خوبی داشته باشید تا در این رشته موفق شوید.
  • در مهارت های مربوط به ریاضی و هندسه تا حد خوبی قوی باشید. در نقشه کشی، اندازه گیری طول، حجم، وزن و… بسیار مهم است. برای اندازه گیری ها و محاسبات دقیق باید ریاضی تان خوب باشد.
  • از هنر و نقاشی کمی اطلاعات داشته باشید و با رنگ ها آشنا باشید.

علاوه بر موارد بالا، شناخت اجزای مختلف ساختمان و کارکرد آن ها، نقشه برداری، ساخت ماکت و… هم از دیگر مهارت هایی است که در صورت کسب آن ها به موفقیت بیشتری خواهید رسید.

هزینه های رشته نقشه کشی معماری

هزینه های رشته نقشه کشی معماری

ممکن است شما توانایی و مهارت لازم برای تحصیل در رشته نقشه کشی و یا کار کردن در این حوزه را داشته باشید؛ اما عدم توانایی مالی مانع این فعالیت شود. شاید اصلا برایتان این پرسش پیش آمده باشد که هزینه های رشته نقشه کشی معماری چیست ؟ در پاسخ، باید به این نکته اشاره کنیم که برای تحصیل و کار در رشته معماری لازم است حتما وسایل و ابزار های مورد نیاز آن را تهیه کنید. متاسفانه هزینه این ابزار ها کم نیست؛ اما ناامید نشوید. مبلغشان آنقدر زیاد هم نیست که نتوانید بخرید. این نکته مثبت را هم در نظر داشته باشید که خوشبختانه بسیاری از این ابزار ها برای مدت طولانی دوام می آورند. پس شما یک بار هزینه می کنید و تا مدتی راحت هستید و می توانید از آن ها استفاده کنید. تعدادی از این وسایل و ابزار ها عبارت هستند از: کالک، کاغذ مقوا، خط کش، گونیا، الگو، شابلون، زاویه سنج، کاغذ طراحی و… .

جمع بندی

رشته نقشه کشی معماری چیست ؟ شاید شما هم مانند بسیاری از افراد تصور کنید که نقشه کشی همان معماری است. حتی شاید تصور کنید که نیازی به نقشه کش ها در پروژه های ساختمانی نیست و معماران همه کار را می کنند. ما در این مطلب سعی کردیم تا اطلاعات جامعی را درباره رشته نقشه کشی معماری در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با کسب اطلاعات بیشتر درباره این رشته، وارد عرصه کار یا تحصیل شوید.