لطفا امتیاز بدهید

ساختمان بنایی بدون کناف قدیمی ترین سازه هاست. این ساختمان ها با استفاده از ملات های قدیمی، واحد های بنایی و عمدتا آجر ساخته می شوند. البته واحد های بنایی در ساختمان های قدیمی گاه آجر سفالی و گاه بلوک های بتنی، کاشی های سفالی، سنگ ها و… است. با این حال هنگامی که از ساختمان های بدون کناف صحبت می کنیم، منظورمان ساختمان های آجری است. اگر به نمای آجری و یا دیوار آجری علاقه مندید، در این مطلب از مجموعه خانه معمار همراه ما باشید تا با آجر ها بیشتر آشنا شوید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

تاریخچه استفاده از آجر

تاریخچه استفاده از آجر

آجر واحد بنایی مستحکمی است که قدمتش به حدود 7500 سال قبل از میلاد می رسد. آجر های سفالی از خاک رس ساخته می شوند. آجر ها و خاک رس به کار رفته در آن ها از سیلیس (دانه های ماسه)، آلومینا، آهک، آهن، منگنز، گوگرد و فسفات با نسبت های مختلف تشکیل می شود. آجر های سفالی تراکم متوسط ​​125 pcf دارند. خاک رس ابتدا آسیاب و خرد می شود و سپس با آب ترکیب می شود. پس از قالب گیری، خشک شدن و پخته شدن در کوره، نتیجه نهایی که همان آجر است به دست می آید.

دمای کوره برای پخت و تولید آجر از 900 درجه سانتی گراد تا 1200 درجه سانتی گراد متغیر است. مقدار دمای تفاوت رنگ آجر ها از قرمز تا قهوه ای را ایجاد می کند.

موارد استفاده از آجر در ساختمان بنایی بدون کناف

ساختمان بنایی بدون کناف

  1. استفاده به عنوان واحد ساختاری: از آنجایی که آجر ها مستحکم، سخت، مقاوم و با دوام هستند، به عنوان یکی از مصالح ساختمانی اصلی در ساختار اصلی ساختمان های مختلف و بخش های مختلف ساختمان استفاده می شوند. دیوار های آجری بسیار پرطرفدارند. پل ها، قوس ها، پایه ها، پیاده رو ها و… نیز از دیگر سازه هایی هستند که آجر در آن ها نقش دارد.
  2. استفاده به عنوان یک واحد زیبایی بخش در پایان ساخت و ساز: همانطور که اشاره کردیم، آجر ها در رنگ ها و شکل های گوناگونی تولید می شوند. بسیاری از معماران از آجر ها برای به دست آوردن طرح های زیبایی شناختی استفاده می کنند.
  3. به عنوان یک ماده مقاوم در برابر آتش: یک ساختمان بنایی بدون کناف شاید به دلیل اینکه از آجر ساخته شده است و قدیمی به نظر می آید، در معرض بسیاری از انتقادات قرار بگیرد؛ اما نکته مثبتی که وجود دارد این است که آجر ها در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم اند.

مزایای ساختمان بنایی بدون کناف

 Brick building

هر چند که ساختمان های آجری قدیمی شده اند؛ اما هنوز هم به دلیل مزایای زیادی که دارند، پرطرفدار هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا مزایای این ساختمان ها را بررسی کنیم.

  • به طور کلی مصالح ساختمانی در کشور ما گران است؛ اما با این حال آجر ها مواد اولیه اقتصادی ای به حساب می آیند. همچنین به راحتی در دسترس و قابل تهیه اند.
  • همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، آجر ها سخت و مقاوم هستند.
  • اگر بنا به هر دلیلی بخواهید بنای آجری و یا بخشی از ساختمان بنایی بدون کناف تان را تخریب کنید، بسیار آسان، سریع و کم هزینه است. تخریب بنا های آجری نیاز به تجهیزات عجیب و غریبی نیاز ندارد و بسیار اقتصادی است.
  • آجر ها قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند.
  • یکی از مهم ترین مزایای آجر مقاومت آن در برابر آتش سوزی است. ویژگی ای که طرفداران زیادی دارد.
  • فرآید تولید و قابل بازیافت بودن آجر، آلودگی محیطی کمتری تولید می کند.
  • استفاده از آجر در ساخت و ساز به نیروی کار ماهر نیاز ندارد. هر چند که برای هر کاری بهتر است از متخصص آن کار کمک بخواهید؛ اما آجر ها شکل های منظمی دارند و استفاده از آن ها مهارت زیادی نمی خواهد.
  • آجر ها سبک هستند و به همین دلیل هم جا به جایی و حمل نقل آن ها نسبت به مصالحی مانند سنگ و بلوک بتنی آسان تر است. در نتیجه هزینه جا به جایی آجر کمتر می شود.
  • دیوار های آجری نازک ‌تر هستند. واحد های آجر را می ‌توان با انواع مختلف ملات به هم چسباند. (استفاده از کدام نوع ملات، بستگی به نیاز سازه دارد). دهانه در ها و پنجره ها به راحتی با آجر ساخته می شود. همین نازک بودن درز ها سبب می شود تا هزینه های ساخت و ساز کاهش یاید.

معایب ساختمان بنایی بدون کناف

ساختمان بنایی بدون کناف

هر چند که آجر ها طرفداران زیادی دارند، اما پیشرفت ساخت و ساز و معماری مانند اکثر حوزه های کاری و ایجاد مصالح و واحد های بنایی دیگر سبب شده است تا توجه افراد به معایب آجر ها و ساختمان های بنایی بدون کناف جلب شود. برخی از این معایب عبارتند از:

  • ساخت و ساز به کمک واحد های آجر کمی وقت گیر است. درست است که شما هزینه مالی کمتری خواهید داشت؛ اما باید وقت بیشتری را هزینه کنید.
  • آجر ها به عنوان یک واحد ساختمانی برای ساخت و ساز در در مناطق لرزه خیز زیاد قابل اعتماد نیستند؛ زیرا استحکام کششی کمی دارند.
  • از آنجایی که آجر ها آب را به راحتی جذب می کنند، اگر در معرض هوا قرار نگیرند باعث فلورسانس می شوند. خانه های آجری در مناطق کمی مرطوب دائما بوی نم می دهند.
  • تمیز کردن سطوح آجری کار سختی است و از اهمیت زیادی هم برخوردار است؛ زیرا سطوح ناهموار آجر ها اگر به درستی تمیز نشوند ممکن است به محل مناسبی برای رشد کپک تبدیل شوند. پس بهتر است که با روش محافظت از آجر بنا آشنا شوید.
  • اگر هنگام تهیه و خرید آجر، به کیفیت آن دقت نکنید و آجر بی کیفیتی بخرید هنگامی که در معرض آفتاب قرار بگیرد تغییر رنگ خواهد داد.
  • هر چند که از مقاومت و استحکام آجر بسیار گفتیم؛ اما خوب است بدانید که از نظر مقاومت نسبت به مصالحی مانند بلوک های بتنی استحکام کمتری دارد.
  • استفاده از آجر در ساختمان بنایی بدون کناف به عنوان مرحله نهایی به گچ کاری نیاز دارد. گچ کاری هزینه شما را افزایش می دهد.

جمع بندی

ساختمان بنایی بدون کناف همان ساختمان آجری است. ساختمان آجری از دیر باز مورد توجه بوده است و در حقیقت آجر یکی از قدیمی ترین واحد های بنایی است. این واحد بنایی مانند هر واحد دیگری مزایا و معایبی دارد. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با معایب و مزایای آن بیشتر آشنا کنیم تا در نهایت با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید که ساختمان بنایی بدون کناف را ترجیح می دهید یا کناف دار را.