لطفا امتیاز بدهید

تاثیر مثبت ایجاد محیط‌ های کتابخانه ‌ای راحت و دلپذیر برای مراجعین در تمام سنین مسئله ای است که در حال حاضر در سراسر جهان مورد توجه قرار می گیرد. سال هاست که کتابخانه های عمومی از ترفند های گوناگونی برای جذب افراد استفاده می کنند. هدف این کتابخانه ها بیشتر جذب افراد نوجوان و جوان است. آن ها در مسیر دست یافتن به این هدف، معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی را موثر می دانند. تحول فضای کتابخانه ها به کمک معماری و دکوراسیون داخلی متفاوت، فضایی آرامش بخش و در عین حال نشاط آور را فراهم می کند. معماری و طراحی خوب نقش موثری در ایجاد فضای کاربرپسند ایفا می کند. مجموعه خانه معمار با تخصص و تجربه چندین ساله خود در زمینه معماری و دکوراسیون می تواند پلان هایی استاندارد با توجه به اهداف و خواسته متقاضیان عرضه کند. در این مطلب همراه ما باشید تا چند نکته کاربردی پیش از طراحی پلان اتوکد کتابخانه عمومی را با شما به اشتراک بگذاریم.

از نظرات استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات تمام افراد یک جامعه برای پیش برد یک پروژه عمومی بسیار راهگشاست. پیش از اینکه تصمیم نهایی خود را درخصوص پلان اتوکد کتابخانه عمومی بگیرید، به یاد داشته باشید که کتابخانه عمومی، ساختمانی متعلق به شما یا خانواده تان نیست؛ بلکه برای همه افراد است. از تکنیک های مصاحبه و نظرسنجی با افراد علاقه مند به کتابخانه و کتابخوانی در هر سنی استفاده کنید. بر اساس گفته ها و نظرات، نیاز های همشهریان خود را بسنجید و سعی کنید طرح و پلان شما برطرف کننده نیاز هایشان باشد. فراموش نکنید که یک ایده برای همه مخاطبان مناسب نیست و در طراحی و به خصوص طراحی دکوراسیون داخلی اعم از انتخاب رنگ و وسایل، کودکان، نوجوانان و بزرگسالان را در نظر بگیرید.

پلان اتوکد کتابخانه عمومی

فضایی برای استراحت در نظر بگیرید.

به راحتی و استراحت مراجعه کنندگان اهمیت دهید. فضایی را به عنوان اتاق استراحت در پلان کتابخانه طراحی کنید. قرار گرفتن مبلمان های راحت در این اتاق بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که راحتی به مبلمان اتاق استراحت محدود نمی شود. میز و صندلی ها، چه برای نشستن در سالن مطالعه باشند و چه برای استفاده از رایانه، باید راحت باشند. به ارگونومی توجه کنید و به یاد داشته باشید که کتابخانه به این معنی نیست که باید صندلی ها سخت و از جنس چوب باشند.

برای آشنایی با چند مدل میز تحریر استاندارد می توانید بر روی عبارت مقابل کلیک کنید: انواع مدل های میز تحریر

ماجراجو باشید!

کتابخانه عمومی نباید لزوما فضایی خشک و ساده باشد؛ به خصوص بخش هایی از آن که مختص کودکان یا نوجوانان است. در طراحی پلان اتوکد کتابخانه عمومی ، انتخاب رنگ و سبک و… ماجراجو باشید. گاهی حتی معماری و دکوراسیون کتابفروشی ها، کافه کتاب ها، موزه ها و… الهام بخش ایده های بسیاری هستند. ایجاد توازن بین کیفیت، دوام، راحتی و هزینه کار دشواری است؛ اما می توانید آن را انجام دهید. ماجراجو باشید و با ایده های خلاقانه، افراد را به کتابخوانی و حضور در کتابخانه ها تشویق کنید. هرگز به ساده ترین یا ارزان ترین گزینه های موجود اکتفا نکنید. خلاقانه بودن، راحتی و کاربردی بودن اولویت است؛ نه قیمت.

پلان کتابخانه عمومی

به دکوراسیون و وسایل اهمیت زیادی دهید.

گاه لازم است تا دکوراسیون و وسایل مورد نظرتان را پیش از طراحی پلان اتوکد کتابخانه عمومی در نظر بگیرید؛ زیرا شاید نیاز به فضا های مشخص و خاصی برای برخی از وسایل داشته باشید. در این صورت معمار، طراح و نقشه کش پروژه شما باید با آگاهی از دکوراسیون، فضای مورد نظر را در نظر بگیرد. کاربردی بودن و همچنین تاثیر بصری وسایل مانند مبلمان و صندلی ها بسیار مهم است. قفسه بندی ثابت و قابل حمل، اقلامی مانند کانتر، نمایشگر های ویژه و حتی تابلو ها و… همگی اهمیت دارند. پیش از در نظر گرفتن وسایل و طراحی پلان به پرسش های زیر فکر کنید:

آیا سبک طراحی و وسایل مدنظرتان واقعا کاربردی هستند؟ مراجعین کتابخانه چگونه در معرض تمام مواد کتابخانه از جمله کتاب، اقلام سمعی و بصری، مجلات و… قرار می گیرند؟ آیا قفسه کتاب ها و محیط قرار گیری آن ها دسترسی راحتی دارد؟ چگونه وسایل می توانند ظاهر کتابخانه شما و همچنین اثربخشی و پتانسیل تجاری آن را افزایش دهند؟

به تابلو هایی که در محیط کتابخانه قرار دارند، توجه کنید. تابلو ها فرم و عملکرد را نشان می‌ دهند؛ بنابراین علائم و طرح هایی را در آن ها انتخاب کنید که از نظر بصری جذاب، صحیح و کاربرپسند باشند.

پلان اتوکد کتابخانه عمومی

نیم نگاهی به آینده داشته باشید.

با گذر زمان همه چیز تغییر می کند. از نیاز های مراجعین گرفته تا وسایل و امکانات موجود. بهتر است پلان اتوکد کتابخانه عمومی و دکوراسیون و وسایل را طوری طراحی و خریداری کنید که در آینده بی استفاده نشوند و یا حداقل در صورت فرسوده شدن، قابل بازسازی باشند. برای به روز نگه داشتن کتابخانه خود یک برنامه ریزی دقیق داشته باشید. نظافت منظم محیط و وسایل، رسیدگی به وضعیت، تعمیر و رفع خرابی های جزئی، استفاده از کاور ها، روکش ها یا شیوه های محافظتی مختلف دیگر، همگی از نکاتی هستند که به مناسب و قابل استفاده بودن کتابخانه برای آیندگان کمک می کنند. در نظر داشته باشید که با پیشرفت تکنولوژی ممکن است در آینده مجبور شوید امکاناتی به کتابخانه اضافه کنید. هنگام طراحی پلان، خوب است فضایی اضافه در نظر بگیرید که اگر در آینده نیاز شد، از آن استفاده کنید.

در مسیر طراحی تا مجهز کردن کتابخانه پس از ساخت، مشورت با صاحب نظران در این حوزه را فراموش نکنید. کسانی که در زمینه ساخت و ساز اماکن عمومی تجربه دارند، برنامه ریزان، معماران و حتی بازاریابان فعال در این حوزه می توانند نظرات کاربردی و درستی را به شما ارائه دهند.

جمع بندی

کتابخانه های عمومی از جمله اماکانی هستند که این روز ها در کشور ما مورد کم لطفی مردم قرار می گیرند. فضای خشک، سرد و ساده آن ها هیچ جذابیتی برای بسیاری از افراد ندارد. شاید اگر شما به عنوان مالک یک کتابخانه یا مسئول آن پیش از طراحی پلان اتوکد کتابخانه عمومی نکاتی را مد نظر قرار دهید، جذابیت این محیط برای همشهریانتان چند برابر شود. ما در این مطلب از خانه معمار سعی کردیم تا به چند مورد از این نکات اشاره کنیم. به امید افزایش کتابخوان ها و فراهم شدن کتابخانه های کاربرپسند تر برای همه سنین.