تراس آپارتمان نیز مانند دیگر قسمت های خانه، یکی از بخش های مهم در آپارتمان است. اگر تراس خانه شما زیبا و دلپذیر باشد، در تابستان ها بیشتر از هر زمان دیگری به آنجا خواهید رفت و با عزیزان خود وقت خواهید گذراند. ما در این مقاله برخی اصول طراحی تراس آپارتمان را بررسی می کنیم و شما را با چند ایده طراحی این قسمت از خانه آشنا می کنیم. توصیه می کنیم برای ترسیم نقشه های دو بعدی و سه بعدی از یک نرم افزار طراحی نقشه استفاده کنید که قابلیت رندر سه بعدی را نیز داشته باشد. از آنجایی که این نرم افزار ها در دسترس نیستند، می توانید از کارشناسان معماری کمک بگیرید. تراس ها در نمای ساختمان تاثیر زیادی دارند و می توانید برای طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه کنید و از طراحی های متفاوت و جذاب این سایت، ایده بگیرید.

چرا بهتر است تراس نقشه مجزا داشته باشد؟

شما در یک نقشه مجزا همه چیز را به دقت در نظر می گیرید و این عوامل را در نظر می گیرید:

  • هر گونه مشکلی را پیش بینی کنید: شما با طراحی تراس آپارتمان تمام جزئیات طرح های فضای باز را پیش بینی می کنید و بعد از ساخت تراس، دیگر نیازی به بازسازی یا تغییر نخواهید داشت.
  • مصالح را به اندازه بخرید: چه تراس شما مرتفع یا در سطح زمین یا در کنار خانه شما باشد، با کشیدن نقشه تراس در نرم افزار های مختلف، مصالح موردنیاز را به اندازه می خرید و به راحتی می توانید برای رنگ آمیزی و دکوراسیون تراس، هزینه کنید. این موضوع در این دوران که قیمت هر چیز هر روز ممکن است تغییر کند، به نفع شما خواهد بود.
  • تراس آپارتمان را در برابر چشمان خود ببینید: شما با نقشه های دو بعدی و رندر سه بعدی در برنامه های نقشه کشی، می توانید با دیگران مشورت کنید و از آن ها برای بهتر شدن طراحی تراس آپارتمان ایده بگیرید.

چگونه در یک زمین شیبدار تراس بسازیم؟

طراحی تراس آپارتمان

تراس های پلکانی بهترین گزینه برای طراحی تراس آپارتمان در زمین های شیبدار هستند. اگر تراس از سطح زمین بیش از 60 سانتی متر فاصله داشته باشد، تراس مرتفع حساب می شود. اگر توپوگرافی زمین را بررسی کرده اید، ممکن است به ساخت این نوع تراس نیاز پیدا کنید. اگر یک تراس مرتفع طراحی کنید، اتاق نشیمن فضای بیشتری در نقشه خواهد داشت. تراس های مرتفع ساختار و جنس متفاوتی دارند که عبارتند از:

  • تراس بر روی پایه های چوبی: احتمالا شما نیز این نوع تراس ها را دیده اید که بر روی تیر های چوبی قرار دارند و با محیط زیست سازگار هستند.
  • تراس سنگی: ماسه سنگ، گرانیت، سنگ مرمر و تخته سنگ رایج ترین انواع سنگ هستند. البته ساخت این نوع تراس بسیار گران است و اگر بودجه لازم را دارید، می توانید تراس سنگی را انتخاب کنید. تراس های سنگی مقاومت زیادی دارند و تمیز کردن آن ها آسان خواهد بود.
  • تراس بتنی: در این نوع تراس مرتفع، قسمتی از خانه گسترده می شود. مقاومت این تراس بالاست و هزینه آن کمتر خواهد بود.

چگونه می توانید یک تراس بر روی پشت بام طراحی کنید؟

طراحی تراس آپارتمان

اگر قصد ایجاد روف گاردن ندارید، می توانید یک تراس بر پشت بام طراحی کنید. شیب پشت بام ها ملایم و یک تا 5 درصد است تا آب باران تخلیه شود. ممکن است برای ایجاد تراس بر روی پشت بام به مجوز مجزا احتیاج داشته باشید. البته در بعضی موارد مجوز لازم نیست. پشت بام بخشی از ساخت و ساز خانه شماست و تغییر آن به مراحل اداری نیاز نخواهد داشت. اگر می خواهید نقشه ساختمان را تغییر دهید، لازم است با یک شرکت متخصص در زمینه معماری و نقشه برداری تماس بگیرید تا در فرایند مجوز و طراحی تراس آپارتمان شما را راهنمایی کنند.

چگونه در کنار خانه تراس بسازیم؟

چگونه در کنار خانه تراس بسازیم؟

در اغلب موارد به تراس هایی که در کنار خانه قرار می گیرند، ایوان می گویند. در زمان قدیم ایوان ها رایج ترین نوع تراس بوده اند. شکل های تراس های هم سطح با زمین متفاوت است. در حال حاضر تراس های مربعی و مستطیلی محبوبیت بیشتری دارند. مصالح انتخابی به قیمت، دوام و مقاومت بستگی دارد. چوب، سنگ و بتن بیشتر از بقیه مصالح استفاده می شوند.

  • چوب: تراس های چوبی ظاهری طبیعی دارند و در کنار باغچه ها ظاهر بسیار زیبایی دارند. تراس چوبی نیاز به نگهداری دارد و لازم است که هر چند سال تعمیر شود. مقاومت چوب در برابر آفتاب، باران و تغییرات دما کم است. همچنین چوب در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید روشن یا خاکستری می شود. اگر محل تراس شما سرپوشیده است یا در سایه قرار دارد، می توانید از چوب در ساخت تراس استفاده کنید.
  • سنگ: بهترین گزینه برای طراحی تراس آپارتمان، سنگ است که در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلف موجود است. قیمت سنگ گران است؛ اما در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. اگر در جایی زندگی می کنید که دمای آن به شدت تغییر می کند، بهتر است سنگ سفیدی مانند مرمر را انتخاب کنید.
  • بتن: شما با بتن تراس را شخصی سازی می کنید و دوام این ماده تضمین شده است. البته برای ساخت این نوع تراس به فونداسیون نیاز خواهید داشت.

نکته پایانی: به چشم انداز و نور توجه ویژه ای داشته باشید.

چشم انداز و نور

وقتی ویو یا چشم انداز بالکن شما زیبا باشد، علاقه خواهید داشت که تمام مدت به آنجا بروید. البته اگر حریم خصوصی برای شما مهم باشد، می توانید از مناظر خیره کننده چشم بپوشید. اگر در بالکن خود گل و گیاه پرورش می دهید، باید به میزان نور آفتاب توجه کنید. بعضی از گیاهان باید در سایه باشند و بعضی به نور آفتاب نیاز دارند.

جمع بندی

اگر شهرنشین هستید، تراس به محلی برای استراحت و آرامش شما تبدیل خواهد شد. مخصوصا اگر دکوراسیون تراس را انجام داده باشید و با قرار دادن گیاهان آپارتمانی مختلف، فضای آنجا را زیبا تر کنید، بیشتر لذت خواهید برد. شما در تراس چالش ها و استرس های زندگی شهری را پشت سر می گذارید و به آرامش می رسید. به همین دلیل اگر قصد طراحی نقشه ساختمان مسکونی را دارید، بهتر است بر روی طراحی تراس آپارتمان نیز تمرکز داشته باشید تا بهترین استفاده را از آن ببرید. ما در این مقاله به نکاتی برای انجام این کار اشاره کردیم.