لطفا امتیاز بدهید

طراحی باغچه اختصاصی در منزل ممکن است از دور دشوار و تا حدی نشدنی به نظر برسد؛ در حالی که این گونه نیست و با در نظر گرفتن فضا و بودجه ای که در اختیار دارید و اندازه گیری های دقیق ممکن می شود. تفاوتی ندارد که بخواهید تنها چند تخت برای آسایش بیشتر و لذت بردن از فضا به حیاطتان اضافه کنید یا بخواهید یک باغ کوچک اختصاصی داشته باشید؛ در هر صورت باید در اولین قدم بودجه خود را بررسی کنید و برای این کار برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. در سایت خانه معمار انواع طراحی محوطه و فضای سبز قابل مشاهده است و شما می توانید با مراجعه به آن نمونه های این طراحی ها را ببینید و مطابق با سلیقه و مبلغی که می خواهید هزینه کنید، مناسب ترین گزینه را انتخاب نمایید. در این مقاله می کوشیم در راهنمایی ای جامع قدم به قدم طراحی باغچه منزل را توضیح دهیم.

چگونه یک باغچه را در منزل طراحی کنیم؟

به طور کلی طراحی باغچه در منزل انتخابی به صرفه است و شما می توانید تمام خلاقیت خود را در آن به نمایش بگذارید. همچنین برای طراحی یک باغچه کوچک، بزرگ یا اضافه کردن باغچه ای در دکوراسیون بالکن ایده های بسیاری در دسترس است که می توانید در نظر بگیرید.

لیندزی هایلند، کارشناس باغبانی و بنیان گذار Urban Organic Yield می گوید:

«یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام طراحی باغچه در منزل باید به خاطر داشته باشید، اطمینان از فضای کافی برای رشد گیاهان مختلف است. برای حصول این اطمینان بهتر است فاصله استاندارد میان آن ها را رعایت کنید و گیاهان بلند تر را در پشت و کوچک تر ها را در جلو بکارید. همچنین لازم است افزودن درختچه ها یا پرچین ها را از یاد نبرید؛ زیرا به باغچه شما حریم و ساختار مشخصی می بخشند.»

طراحی باغچه منزل

در ادامه مراحل طراحی باغچه را گام به گام توضیح می دهیم.

  • فضای موجود را با دقت وارسی کنید.

از خانه بیرون بروید و فضای باغچه را اندازه گیری کنید. برای این کار به یک نوار اندازه گیری، دفترچه یادداشت و مداد نیاز دارید. در ابتدا مناطق وسیع تر و سپس بخش های کوچک تر را مانند گوشه ها و شکاف ها اندازه بگیرید. از دیدگاه لیندزی اندازه گیری عرض و طول حیاط، پاسیو و بالکن در این مرحله اهمیت زیادی دارد.

  • برای نیاز ها و خواسته هایتان برنامه ریزی کنید.

ایجاد خلاصه ای از آنچه که نیاز دارید و مطابق با میل و خواسته تان است در مراحل اولیه طراحی باغچه منزل ضروری است؛ زیرا به شما کمک می کند تا از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری و در صورت وقوع با آمادگی لازم با آن ها مقابله کنید. مشکلاتی از قبیل چمن های ناهموار، مشکلات مربوط به آبیاری، کم یا زیاد بودن نور و موارد دیگر. همچنین بهتر است تمام اهدافی را که از ایجاد این باغچه در نظر دارید، تجزیه و تحلیل نمایید.

  • عناصر اصلی طراحی را در نظر بگیرید.

رونی کالینز، نجار و باغبان حرفه ای با مدرک کارشناسی ارشد در این حوزه بر این باور است که در این هنر معماری باید هر دو ویژگی سخت افزاری و نرم افزاری محوطه سازی در ابتدای کار در نظر گرفته شود. آنچه از اندازه فضایتان هم مهم تر است، برنامه ریزی دقیق است. محل دقیق رشد درختان، نوع سنگفرش، منطقه تعیین شده برای هر نوع گیاه، مکان مخصوص به گیاهان کوچک تر و … نیازمند برنامه ریزی هستند. در این کار نیز باید عناصر طراحی منظره مانند تعادل، وحدت، مقیاس، سادگی، توالی، تنوع و تاکید به درستی در نظر گرفته شوند.

طراحی باغچه

  • از هزینه های طراحی باغچه در منزل مطلع شوید.

یکی از مهم ترین نکات این است که استخدام یک طراح با در نظر گرفتن هزینه طراحی دکوراسیون، مصالح، گیاهان و استخدام پیمانکاران که تقریبا نیمی از بودجه را در بر می گیرد، ممکن است پر هزینه باشد. همچنین این هزینه برای خانه هایی که خارج از شهر قرار دارند، بیشتر می شود.

  • نحوه کاشت گیاه را در نظر بگیرید.

کالینز تاکید می کند که بهتر است گیاهان بلند را در پشت و گیاهان کوتاه تر را در جلو بکارید؛ زیرا در این حالت است که تمام آن ها به خوبی نمایان می شوند و در روز نور دریافت می کنند. چه بخواهید باغچه خود را به سبک جنگل های استوایی طراحی کنید یا یک فضای باغ مدرن خنک و آرام ایجاد کنید باید گیاهان درست را برای سبک مورد نظر خود برگزینید. برای مثال در سبک جنگل های استوایی گیاهانی که برگ های بزرگ دارند، گزینه مناسبی هستند. در سبک های ژاپنی نیز عناصر طبیعی مانند یک آبنما محیطی شاداب و زیبا را ایجاد می کنند.

  • نحوه نگهداری از باغچه را در نظر بگیرید.

داشتن یک باغچه سرسبز و زیبا تنها به طراحی آن محدود نمی شود، بلکه نیازمند نگهداری صحیح و دقیق است. باید پیش از طراحی باغچه منزل از خود بپرسید که چقدر زمان می توانید برای این کار اختصاص دهید. برای مثال شما باید از برخی از گیاهان در تمام فصول نگهداری کنید یا گیاهانی مانند گل رز حتما باید در فواصل زمانی مشخصی هرس شوند و شما باید فرصت کافی برای این کار و به طور کلی نگهداری باغچه را داشته باشید.

نگهداری از باغچه

  • برای تکمیل پروژه بازه های زمانی مشخص کنید.

البته این مورد به مقیاس پروژه شما بستگی دارد. پروژه های وسیع تر معمولا هزینه های زیادی را در پی دارند و لزومی ندارد که آن را یکجا تکمیل کنید. شما می توانید با مرحله بندی طراحی باغچه منزل خود، این هزینه ها را مدیریت کنید.

جمع بندی

طراحی باغچه با در نظر گرفتن نکات کوچک و بزرگ و برنامه ریزی دقیق امکان پذیر است. البته ما به هیچ عنوان منکر هزینه های بالایی که این کار دارد نمی شویم؛ اما بهتر است بدانید که استخدام طراحان مخصوص هزینه ها را بالا تر می برد. برای به دست آوردن نتیجه بهتر باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید، ابعاد محیط را با دقت اندازه گیری کنید، به عناصر اصلی طراحی منظره به خوبی مسلط باشید و با نحوه کاشت و نگهداری گیاهان آشنایی داشته باشید. در این مقاله درمورد طراحی باغچه منزل نکاتی را بیان کردیم و مراحل آن را بررسی نمودیم