5/5 امتیاز از (1 رای )

می دانید که نورپردازی اتاق خواب علاوه بر زیبا کردن اتاق شما، تاثیر بسیار زیادی در روند و کیفیت خواب شما دارد. در واقع نورپردازی می تواند باعث بهبود یا تضعیف روند خواب شما شود. با وجود اهمیت بسیار بالای نورپردازی اتاق خواب، این مسئله همیشه در طراحی دکوراسیون نادیده گرفته می شود. بسیاری از طراحان دکوراسیون فقط به زیبایی اهمیت می دهند و راحتی و آرامش را فدای آن می کنند. ما در این راهنما به شما کمک می کنیم تا بهترین نورپردازی را برای اتاق خواب خود طراحی کنید. انجام این کار با دانستن چند نکته آسان است و با رعایت آن ها می توانید شب ها به موقع به خواب بروید و در زمان درست از خواب بیدار شوید. شما می توانید برای کشب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

لایه بندی نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب

مانند هر فضای دیگری در اتاق خواب نیز انجام درست لایه بندی نورپردازی باعث می شود تا فضا به بهترین شکل خود به نظر برسد. لایه بندی در اصل کلید ایجاد یک نورپردازی مناسب و کارآمد در اتاق خواب شما است.

به طور کلی سه نوع لایه بندی برای نورپردازی اتاق خواب وجود دارد. برای ایجاد یک لایه بندی مناسب، در ابتدا شما نیاز به یک منشا نور مرکزی دارید تا بتوانید روشنایی مورد نیاز اتاق را تامین کنید. در مرحله بعدی باید از یک نور غیر مستقیم استفاده کنید. لامپ هایی که نور را به طور غیر مستقیم پخش می کنند، باعث یکنواخت شدن محیط و ایجاد یک روشنایی ملایم در محل خواب شما می شوند. برای مثال می توانید از دیوارکوب ها برای ایجاد یک نور غیر مستقیم در اتاق خواب خود استفاده کنید. لایه بعدی نورپردازی اتاق خواب استفاده از یک نور مستقیم است. با وجود یک منشا نور مستقیم می توانید در هر شرایطی برای خواندن کتاب و یا انجام دیگر کار های روزمره خود روشنایی کافی را در اختیار داشته باشید.

نورپردازی اتاق خواب و کار

نورپردازی اتاق خواب و کار

اگر از اتاق خواب خود به عنوان یک محل کار و یا یک رختکن نیز استفاده می کنید، باید از یک نورپردازی جهت دار استفاده کنید.

در فضا های اختصاصی کار و یا میز درس، از لامپ هایی استفاده کنید که رنگی سرد دارند. استفاده از لامپ های سرد رنگ و دمای نوری کم به شما کمک می کند تا در طول انجام کار یا درس خواندن هوشیار بمانید و تمرکز کافی را داشته باشید. به طور کلی در انتخاب لامپ های اتاق خواب باید دقت کنید. سعی کنید به سراغ لامپ هایی بروید که سطح لومن پایینی دارند و نور را به طور مساوی و یکنواخت در سراسر محیط اتاق خواب پخش می کنند. سیم کشی مناسب لامپ ها نیز باعث می شود تا دسترسی راحت تری به نحوه نورپردازی اتاق خواب خود داشته باشید و همه چیز را کنترل کنید.

برای ایجاد یک نور عالی در رختکن اتاق نیز سعی کنید از دیوارکوب های مناسب و کاربردی ای استفاده کنید که به طور مستقیم در بالای آینه قرار می گیرند. دیوارکوب هایی که در بالا و یا کنار آینه قرار می گیرند به شما کمک می کنند تا بتوانید بدون ایجاد سایه های مزاحم به آرایش و یا استایل کردن خود بپردازید. برای دیوارکوب های رختکن به دنبال لامپ هایی با شاخص رندر رنگ بالا باشید تا بتوانید تمامی رنگ ها را به درستی مشاهده کنید.

نورپردازی تاکیدی اتاق خواب

نورپردازی تاکیدی اتاق خواب

اگر در اتاق خواب خود از یک تابلو استفاده می کنید، می توانید برای ایجاد فضایی بی نظیر از یک نورپردازی تاکیدی استفاده کنید. نورپردازی تاکیدی برای برجسته کردن وسایلی استفاده می شود که شما آن ها را بیشتر از هر چیز دیگری در فضای اتاق خود دوست دارید. برای مثال یک قطعه هنری، یک تابلو خاص و یا یک عکس خانوادگی می تواند با یک نورپردازی تاکیدی ظاهری جذاب تر پیدا کند.

نورپردازی تاکیدی بیشتر برای تزیین ظاهر اتاق خواب صورت می گیرد. شما می توانید از یک آباژور جذاب استفاده کنید تا بتوانید یک اتاق خواب زیبا داشته باشید. همچنین می توانید از شمع های LED با نور های گرم استفاده کنید تا فضای آرامش بخشی در کنار تخت خواب شما ایجاد شود.

البته از نورپردازی تاکیدی برای ایجاد یک فضای رمانتیک و عاشقانه نیز استفاده می شود. همچنین این نورپردازی باعث می شود تا اتاق شما فضای بزرگ تری پیدا کند و دلباز تر به نظر برسد.

در اینجا چند نکته کوتاه برای تکمیل نورپردازی اتاق خواب شما وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید:

  • اگر علاقه مند به کتاب هستید و در تخت خواب خود مطالعه می کنید؛ از یک لامپ با قابلیت تنظیم شدت نور در بالای تخت یا در کناره ها استفاده کنید. لامپ های سه مرحله ای آفتابی می توانند انتخابی مناسب برای شما باشند.
  • اگر اتاق خواب کوچکی دارید، سعی کنید از لامپ های آویزان استفاده کنید. این کار باعث می شود تا فضای کمتری اشغال شود و محیط بزرگ تر به نظر برسد.
  • در هنگام انتخاب آباژور به سراغ رنگ های تیره نروید. درست است که رنگ های تیره دراماتیک و جذاب تر بنظر می رسند؛ اما جلوی نور را می گیرند. مسدود شدن نور باعث می شود تا خواندن کتاب برای شما دشوار تر شود. در این شرایط، رنگ های روشن به کمک شما خواهند آمد.

جمع بندی

اکنون با استفاده از نکاتی که در این راهنما به آن ها اشاره شد می توانید یک نورپردازی عالی را برای اتاق خواب خود طراحی کنید. سعی کنید لایه بندی را به بهترین شکل در فضای اتاق خود پیاده کنید تا روشنایی مورد نیاز اتاق به درستی رعایت شود. همچنین همان طور که گفتیم از لامپ هایی با لومن پایین استفاده کنید تا در روند خواب خود به مشکل بر نخورید و خواب راحتی داشته باشید. میز کار خود را نیز با یک نورپردازی سرد طراحی کنید تا در حین کار بالاترین سطح هوشیاری را داشته باشید. در نهایت، به تزیینات مورد علاقه خود بپردازید و اتاق خاص و منحصر به فرد خودتان را بسازید. به یاد داشته باشید که اگر از فضای اتاق خواب خود لذت ببرید، خواب بسیار بهتری را تجربه خواهید کرد.