5/5 امتیاز از (1 رای )

احتمالا همه افراد سازه های زیبایی را دیده اند که با رنگ های منحصر به فردی ساخته می شوند. اکثر این سازه ها در ساخت خود از سیمان رنگی استفاده می کنند. سیمان رنگی تا چند سال پیش چندان کاربردی نبود؛ اما امروزه تولید آن رو به افزایش است و استفاده از آن نیز گسترش یافته است؛ زیرا معماران و طراحان به تازگی متوجه شده اند که کاربرد سیمان رنگی می تواند چقدر گسترده باشد و از آن می توانند در پاسیو ها، گاراژ ها، کف خانه، جاده ها و بسیاری از قسمت های دیگر سازه استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم در مورد کاربرد سیمان رنگی بیشتر توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نیازمندی های ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

سیمان رنگی چیست؟

سیمان رنگی در هر پروژه ای می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این سیمان ها به دلیل دوام بالا، تطبیق پذیری بسیار خوب و مقرون به صرفه بودن در حال حاضر جای خود را به عنوان یکی از مصالح ساختمانی کارآمد و کاربردی محکم کرده اند.

درباره نحوه ساخت این نوع از سیمان باید گفت که از گذشته های دور از اکسید آهن به عنوان رنگ استفاده می کردند. برای ساخت سیمان رنگی نیز از همین راه استفاده می شود. طی این فرآیند ترکیبات شیمیایی مانند اکسید آهن به سیمان اضافه می گردد و از این طریق سیمان رنگ های مختلفی پیدا می کند.

روش های ساخت سیمان رنگی

بررسی کاربرد سیمان رنگی

  • رنگ آمیزی یکپارچه

ساده ترین و رایج ترین راه برای ساخت سیمان رنگی اضافه کردن رنگ به سیمان به صورت مستقیم است. این یعنی این که شما در حین استفاده از آن سیمان رنگ را اضافه می کنید و در نتیجه نمی توانید آن را روی دال های موجود سیمان بیفزایید. برای استفاده از کاربرد سیمان رنگی باید قبل از اعمال آن روی سطح، رنگدانه را به سیمان اضافه کنید.

رنگدانه هایی که برای رنگ آمیزی یکپارچه سیمان استفاده می شوند به صورت مایع، دانه ای و پودری هستند. این نوع رنگ ها هیچ گاه کیفیت خود را از دست نمی دهند و محو نمی شوند. همچنین در برابر نشان دادن لکه ها و کثیفی ها بسیار مقاوم است.

  • رنگ آمیزی حین اجرا

یکی دیگر از راه های به دست آوردن سیمان رنگی، رنگ آمیزی حین اجرا است. این روش یک راه حل فوق العاده برای استفاده از کاربرد سیمان رنگی و دستیابی به رنگ عمیق تر و غنی است. رنگ هایی که در این روش به سیمان اضافه می شوند بر پایه اسید هستند و با سیمان واکنش نشان می دهند. این واکنش ظاهری رنگی به سیمان می دهد و بعد از اجرا کامل خنثی خواهد شد.

رنگی که به این شیوه به سیمان اضافه می شود، به سطح بتن نفوذ می کند و نیمه شفاف است. همچنین معمولا در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار مقاوم عمل خواهد کرد. به همین دلیل می توان گفت مزیت آن نسب به روش قبلی مقاومت و ماندگاری بیش تر است.

روش های ساخت سیمان رنگی

  • سخت کننده های رنگ

یکی از راه های عالی برای استفاده از کاربرد سیمان رنگی و تولید این سیمان ها، استفاده از سخت کننده های رنگی است که برای دستیابی به سایه های طبیعی و رنگ های کمتر خاکی مورد استفاده قرار می گیرد. سخت کننده های رنگی به شکل پودر هستند و از ترکیب رنگدانه ها، ماسه سیلیسی با عیار ریز، عوامل مرطوب کننده و سیمان پرتلند به دست می آیند. این نوع رنگ ها روی سیمان پخش می شوند به آن رنگ می دهند.

سخت کننده های رنگ در برابر سایش، تغییرات شدید دما، مواد شیمیایی و رطوبت مقاوم تر است. تنها مشکل این نوع رنگ فرآیند استفاده آن است که نیاز به تخصص دارد و کار هر کسی نیست.

  • رنگ آمیزی معمولی

اگر به دنبال ساده ترین راه برای استفاده از کاربرد سیمان رنگی هستید، می توانید رنگ آمیزی معمولی را امتحان کنید. رنگ آمیزی معمولی زنده ترین رنگ ممکن را به شما خواهد داد. همچنین شما می توانید به شیوه های مختلف مانند استفاده از اسپری، قلم مو یا اسفنج رنگ خود را روی سیمان اعمال کنید. تنها مشکلی که استفاده از این روش دارد، این است که احتمال محو شدن رنگ با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیشتر است.

کاربرد سیمان رنگی

کاربرد سیمان رنگی

کاربرد سیمان رنگی بسیار زیاد است و می تواند در قسمت های مختلفی خود را نشان دهد. برخی از استفاده های رایج سیمان رنگی عبارت اند از:

  • پاسیو: سیمان رنگی می تواند در  اجرای طراحی پاسیو ها استفاده شود. این سیمان به پاسیو ها نمای تازه ای می دهد و آن ها را زیبا و درخشان تر می نمایاند.
  • پیاده رو: سیمان رنگی در پیاده رو می تواند به نحوی استفاده شود که دکور حیاط را نشان دهد.
  • کناره های استخر: استفاده از سیمان رنگی در اطراف استخر خانگی برای نشان دادن محل دقیق محدوده آن ایده خوبی است.

در سازه های تجاری

  • میدان ها: کاربرد سیمان رنگی به سازه های تجاری و شهری مانند میدان ها نیز رسیده است. سیمان رنگی در عین مقاومت بالا و ساده بودن می تواند جذابیت بصری بسیار زیادی را به میدان ها اضافه کند.
  • گاراژ ها: احتمالا در گاراژ سازه های تجاری می توانید سیمان های رنگی را به وضوح مشاهده کنید. از سیمان های رنگی در گاراژ های سازه های تجاری برای زیبایی و همچنین مشخص کردن محل پارک ماشین ها استفاده می کنند.
  • کفپوش ها: لابی ها و کافه تریا ها مکان های بسیار خوبی برای استفاده از سیمان رنگی هستند؛ زیرا هم از لحاظ بصری زیبایی قابل قبولی دارند و هم مقاومت خوبی در برابر عوامل محیطی نشان خواهند داد. مقاومت برای چنین مکان هایی بسیار مهم است؛ به این دلیل که همیشه رفت و آمد در این مکان ها زیاد است و مهم است که جزئیات تزئینی که برای کف استفاده می شوند هم مقاوم و هم زیبا باشند.

جمع بندی

سیمان یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین مصالح ساختمانی است. یکی از سیمان هایی که به تازگی در بین عموم محبوب شده است، سیمان های رنگی هستند. سیمان های رنگی دارای کاربرد ها و مزایای بسیار مختلفی هستند که برای آشنایی بیشتر با آن ها در این مقاله در مورد کاربرد سیمان رنگی و نحوه تولید سیمان های رنگی توضیح داده شد.