5/5 امتیاز از (1 رای )

ملات ماده ای خمیری شکل است که مصالح بنایی را به یکدیگر می چسباند و امکان اتصال هر مصالح را به سایر اجزای ساختمان ممکن می کند. با توجه به این که ملات یکی از مهم ترین و اصلی ترین مصالحی است که برای ساخت سازه ها به کار برده می شود، دارای مدل های مختلفی است تا بتواند نیاز های متفاوت را برطرف کند. یکی از ملات های بسیار رایجی که در ساختمان سازی استفاده می شود، ملات های سیواکس هستند. برای این که بیشتر با این نوع ملات آشنا شوید، در این مقاله قصد داریم در مورد ملات پاششی سیواکس توضیح دهیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نیازمندی های ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

ملات سیواکس چیست؟

ملات پاششی سیواکس

ملات سیواکس نوعی ملات خاص است که برای ساخت آن از گچ و سیمان استفاده می کنند. به همین دلیل می توانید برای ساختمان سازی به جای ملات های گچی و سیمانی خود از این نوع ملات استفاده کنید. طرز استفاده از این نوع ملات نیز بسیار ساده است. کافی است که پودر ملات سیواکس را با مقداری آب به نسبت مناسب ترکیب کنید تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

ملات پاششی سیواکس را می توانید با استفاده از دستگاه های مخصوص برای ساخت نما های مختلف به کار ببرید. یکی از ویژگی هایی که باعث می شود ملات های سیواکس با دیگر ملات ها تفاوت داشته باشد، ایجاد نمای یکدست و بسیار زیبا است. به همین دلیل بسیاری از بنا ها حتی از این ملات برای نما کاری ساختمان نیز استفاده می کنند.

ملات های سیواکس در کشور آلمان تولید می شوند و غیر از گچ و انواع سیمان از مواد مختلف دیگر مانند مواد پلیمری، مواد معدنی، پودر سنگ، پودر گچ و دیگر مواد افزودنی به آن اضافه می شود. علت چسبندگی بسیار بالای ملات پاششی سیواکس نسبت به دیگر ملات ها الاستیسیته بالای آن است.

برای استفاده از این ملات همچنین نیازی به دست نیست. شما می توانید به راحتی ملات را با دستگاه گچ پاش روی سطح مورد نظر خود اعمال کنید. البته دقت داشته باشید که پیش از استفاده از ملات سطح مورد نظر شما باید کاملا تمیز شده باشد تا ملات بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد. همچنین باید بدانید که سطوحی که دارای حفره یا ترک خوردگی های بیش از حد بزرگ هستند باید پیش از استفاده از ملات سیواکس ترمیم شوند.

مدل های مختلف ملات سیواکس

مدل های مختلف ملات سیواکس

ملات پاششی سیواکس را بر اساس اندازه ذره های آن به چهار دسته کلی تقسیم می کنند. این چهار دسته عبارت اند از:

  • درشت دانه
  • ریز دانه
  • بسیار ریز
  • مدل های ماشینی تک لایه

 

چرا از ملات پاششی سیواکس استفاده کنیم؟

استفاده از ملات های سیواکس مزایای بسیار زیادی دارد که باعث می شود بسیاری از افراد از این ملات به جای ملات های معمولی مانند ملات های گچی استفاده کنند. برخی از مزایای ملات های سیواکس عبارت اند از:

  • ایجاد سطحی کاملا یکدست و صاف که حتی برای نما کاری نیز مناسب است.
  • وزن بسیار سبک ملات پاششی سیواکس که باعث می شود کار با آن بسیار راحت تر باشد.
  • استفاده از مواد پلیمری در ملات سیواکس باعث شده است تا چسبندگی فوق العاده بالایی داشته باشد و بتوان به راحتی با آن اجزا مختلف را به هم متصل کرد.
  • ملات سیواکس علاوه بر مزایایی که ارائه می دهد، عایق صوتی نیز محسوب می شود. به همین دلیل افرادی که می خواهند میزان ورودی آلودگی صوتی به داخل خانه را به حداقل برسد، باید به جای استفاده از ملات های معمولی از ملات های سیواکس استفاده کنند.
  • مقاومت بالای ملات پاششی سیواکس نیز به خاطر داشتن قدرت تحمل خمش و فشار بسیار بالا است که باعث می شود ملات به راحتی آسیب نبیند.
  • مزیت بعدی این نوع ملات، مقاومت بسیار بالای آن نسبت به تغییرات شدید دما است. ملات سیواکس در برابر دمای بسیار سرد و دمای بسیار گرم مقاوم است. به همین دلیل اگر در ناحیه ای با آب و هوای نامساعد زندگی می کنید، لازم نیست که از این بابت نگران باشید؛ زیرا ملات سیواکس در برابر هر شرایط آب و هوایی می تواند مقاومت کند.
  • یکی از مهم ترین ویژگی که برای افراد مهم است، مقاوم بودن در برابر آب است. خوشبختانه ملات پاششی سیواکس نیز در برابر آب کاملا مقاوم است. میزان نفوذ پذیری ملات سیواکس در برابر آب بسیار ناچیز است. به همین دلیل درباره آسیب رساندن آب به ملات نیز نباید نگرانی داشته باشید.
  • دلیل بعدی که باعث می شود افراد ملات سیواکس را انتخاب کنند، مقاومت بسیار بالای ملات نسبت به ضربه های مختلف است. ملات سیواکس در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل به سختی ترک خواهد خورد.

چرا از ملات پاششی سیواکس استفاده کنیم؟

  • اگر به دنبال ملاتی هستید که طول عمر بالایی داشته باشد، باید ملات های سیواکس را انتخاب کنید. ملات های سیواکس طول عمر بسیار بالایی دارند تا سال های سال کیفیت آن ها مانند روز اول باقی می ماند و آسیب نمی بینند.
  • همچنین دلیل بعدی که باعث می شود انتخاب ملات پاششی سیواکس نسبت به دیگر ملات ها منطقی تر باشد، قیمت به صرفه آن است. ملات سیواکس با این که مزایای بسیار زیادی را ارائه می دهد، اما هنوز هم نسبت به دیگر ملات ها قیمت به صرفه تری دارد.
  • کسانی که آلرژی دارند نیز لازم نیست که نگرانی خاصی از این بابت داشته باشند. ملات سیواکس هیچ گونه مواد شیمیایی مضری ندارد.
  • بسیاری از ملات ها در برابر آب و آهک آسیب پذیر هستند؛ اما ملات سیواکس این طور نیست و این دو ماده هیچ آسیبی به ملات وارد نمی کنند.
  • برخی از ملات ها به دلیل ناسازگاری با دیگر مصالح ساختمانی موجب تغییر رنگ می شوند. اما ملات سیواکس با اکثر مصالح ساختمانی سازگاری دارد و امکان تغییر رنگ توسط آن و ایجاد لکه روی سطح خیلی کم است.
  • ملات سیواکس عایق حرارت نیز است. به همین دلیل از انتقال گرما جلوگیری می کند.

جمع بندی

ملات از مهم ترین مصالح ساختمانی است که وظیفه ایجاد چسبندگی برای اتصال مصالح ساختمانی به یکدیگر را به عهده دارد. ملات به دلیل استفاده و کاربرد بالا دارای مدل های بسیار مختلفی است. یکی از مدل های رایج و بسیار محبوب ملات، ملات های سیواکس هستند. ملات پاششی سیواکس به لطف مزایای بسیار زیادی که دارد، در ساختمان سازی بسیار محبوب است. به همین دلیل در این مقاله برای آشنایی بیشتر در مورد ملات پاششی سیواکس و مزایای آن صحبت کردیم.