یکی از حیاتی ترین مراحل در ساخت بنا، طراحی نقشه آن است؛ زیرا تمامی جزئیات و فضا و ظاهر خانه با نقشه طراحی شده مشخص می شود. به همین دلیل باید توجه ویژه ای به این قسمت از ساخت داشت. برای این که بتوان یک نقشه زیبا و کاربردی برای یک ساختمان، طراحی کرد، باید به نکات مهمی توجه داشت. در این مقاله قصد داریم درمورد نکاتی که باید در طراحی نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری بدانید توضیح دهیم.

در سایت خانه معمار انواع گوناگون نقشه ساختمان یک طبقه موجود اند و شما می توانید با مراجعه به آن از هنر، خلاقیت و مهارت معماران و نقشه کشان مجرب بهره مند شوید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

چرا طراحی خانه یک طبقه انتخاب عاقلانه ای است؟

طراحی داخلی ساختمان یک طبقه

طراحی داخلی ساختمان یک طبقه

  • طراحی خانه یک طبقه برای خانواده های دارای چند فرزند انتخابی عالی است.

طراحی و ساخت خانه یک طبقه برای خانواده هایی که دارای یک یا چند فرزند هستند، انتخابی عالی است؛ زیرا خانه های یک طبقه دارای حداقل میزان راه پله هستند. در نتیجه امکان بروز اتفاقات ناگوار کاهش می یابد. البته برخی از خانه های یک طبقه دارای زیر زمین هایی هستند که راه پله دارند؛ اما با طراحی نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری به صورت درست و اصولی می توان از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

  • طراحی خانه یک طبقه خانواده را در کنار یکدیگر قرار می دهد.

یکی دیگر از مزایای داشتن خانه طبقه این است که اعضای خانواده بیشتر در کنار یکدیگر قرار می گیرند. برای مثال والدین می توانند هم به کار های روزانه خود ادامه دهند و هم مراقب فرزندان خود باشند.

علاوه بر این فضای نشمین مرکزی یک خانه یک طبقه معمولا طراحی بهتری خواهد داشت و برای دور هم جمع شدن اعضای خانواده فضایی عالی محسوب می شود. اعضای خانواده می توانند در سالن خانه جمع شوند و از در کنار یکدیگر بودن لذت ببرند در حالی که فضای کافی برای حرکت در آن نیز وجود دارد.

یکی از نگرانی هایی که افراد درباره نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری دارند این است که ساختمان های یک طبقه به اندازه ساختمان های چند طبقه حریم خصوصی مناسبی را ارائه نمی دهند؛ اما این در حالی است که اگر طراحی نقشه ساختمان به خوبی انجام شود، حریم خصوصی خوبی به اندازه ساختمان های دو یا چند طبقه ایجاد خواهد شد. برای مثال می توان اتاق خواب ها را در انتهای راهرو ها قرار داد تا از قسمت پذیرایی نتوان به آن دید کامل داشت.

نقشه ساختمان یک طبقه

نقشه ساختمان یک طبقه

  • هزینه کمتر قبوض آب و برق

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود طراحی نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری ایده ای عالی باشد، هزینه کمتر قبوض آب و برق است؛ زیرا خانه های یک طبقه در حفظ گرما در طول فصول سرد سال و حفظ سرما در طول فصول گرم بهتر عمل می کنند. همچنین مصرف آب در خانه های یک طبقه معمولا کمتر است. به همین دلیل است که هزینه های مربوط به قبض آب و برق شما ممکن است تا میزان زیادی کاهش یابد.

  • استفاده حداکثری از فضا

پله ها فضای زیادی از ملک شما را اشغال می کنند و ساختمان های دو طبقه یا چند طبقه نیز به پله های زیادی نیاز دارند. به همین دلیل طراحی نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری یکی از راه های مناسبی است که به شما این امکان را می دهد که از حداکثر فضای ملک خود استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی های مثبتی که معمولا در خانه یک طبقه به آن توجهی نمی شود، فضای عمودی بیشتر است. در حالی که از نظر فنی ارتفاع سقف جزوی از متراژ برای شما محسوب نمی شود؛ اما تغییرات مثبت زیادی به همراه خواهد داشت.

خانه های یک طبقه ای که سقف آن ها ارتفاع بیشتری دارد، نور طبیعی بیشتری را وارد فضای خانه می کنند. ورود نور طبیعی به خانه، نه تنها فضا را دل باز تر نشان خواهد داد، بلکه می تواند خانه را از آن چه که هست بزرگ تر به نظر برساند.

  • زندگی آرام تر

اگر قبلا در خانه های چند طبقه زندگی کرده باشید، احتمالا می دانید که افرادی که در طبقه بالا زندگی می کنند و راه می روند، می تواند باعث تولید صدا هایی شوند که برای شما آزار دهنده است. به همین دلیل است که یکی از مزایای انتخاب نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری زندگی آرام تر است. خانه های یک طبقه سر و صدای کمتری دارند.

دکوراسیون ساختمان یک طبقه

دکوراسیون ساختمان یک طبقه

  • نگهداری ساده تر

حقیقتی که درمورد خانه های یک طبقه وجود دارد، این است که نگهداری آن ها نسبت به ساختمان های دو یا چند طبقه ساده تر است. ساختمان های یک طبقه نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارند. همچنین استهلاک آن ها نسبت به خانه های چند طبقه کمتر است.

علاوه بر این تمیز کردن ساختمان های یک طبقه سختی کمتری دارد. برای تمیز کردن ناودان ها یا آویزان کردن چراغ ها و تعمیرات خاص نیاز به خرید نردبان خاصی نخواهید داشت. همچنین بعد از اتفاقاتی مانند طوفان خودتان می توانید برای بررسی و تعمیر سقف اقدام کنید.

  • راحتی بیشتر برای اعضای خانواده

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود طراحی نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری انتخاب خوبی برای شما باشد، راحتی بیشتر اعضای خانواده است. در ساختمان های یک طبقه به راحتی می توان در اطراف خانه رفت و آمد کرد. همچنین نبود پله نیز یک مزیت بزرگ برای خانواده های دارای سالمند یا فرزند کوچک محسوب می شود.

خانه های یک طبقه همچنین تهویه مناسب تری دارند. از آنجایی که هیچ حرکت عمودی در هوا وجود ندارد، هوا در هر چهار جهت به راحتی در خانه به گردش در می آید.

  • ایمنی بیشتر

خانه های یک طبقه در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان مقاوم تر هستند و تعمیرات آن ها نسبت به ساختمان های دو یا سه طبقه راحت تر است.

جمع بندی

ساختمان های یک طبقه مزایای زیادی دارند. برای مثال اعضای خانواده در ساختمان های یک طبقه راحت تر هستند، گردش هوا در ساختمان های یک طبقه بهتر و همچنین ایمنی بیشتری برای ساکنان فراهم است. به همین دلیل است که ساخت ساختمان های یک طبقه انتخاب اول بسیاری از خانواده ها است. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد مزایای طراحی نقشه ساختمان یک طبقه 120 متری توضیح دادیم.