طراحی خانه مستلزم اتخاذ تصمیمات متعددی است که نتیجه آن ها ممکن است تنها پس از ساخت خانه آشکار شود. یکی از تصمیمات مهم برای طراحی خانه، به خصوص زمانی که نمای جلو به سمت شمال است، میزان نور خواهد بود. طراحی یک خانه شمالی برای به حداکثر رساندن استفاده از نور خورشید شمالی بسیار مناسب است. ما در این راهنما به بررسی موارد مهم در طراحی پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی می پردازیم که با مطالعه آن ها می توانید پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنید. شما می توانید برای دیدن نمونه طراحی های نقشه عرض 12 الی 14 متر به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

مزایای طراحی پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی

در این نوع طراحی، فضای داخلی خانه به دلیل نور کافی دلباز تر نشان داده خواهد شد و فضا بزرگ تر از آنچه هست به نظر خواهد رسید. همچنین نور مناسب در فضای داخلی خانه می تواند باعث رشد بهتر گیاهان و ایجاد محیطی پویا تر شود. نور خورشید نه تنها خلق و خو را بهبود می بخشد، بلکه به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می کند و محیط زندگی شاد و سالم تری را برای ساکنان می سازد. هنگام در نظر گرفتن طرحی برای یک پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی، درک اهمیت جهت گیری خانه مهم است.

چرا جهت ساخت خانه مهم است؟

پلان ساختمان شمالی

پلان ساختمان شمالی

در برخی مناطق گرمسیر، نمای شمالی خیابان به دلیل گرمای شدید تابستان و زمستان های معتدل می تواند چالش هایی ایجاد کند. با این حال، با طراحی حرفه ای خانه شمالی، می توان اثرات گرمای تابستان را کاهش داد و از نور گرم خورشید زمستان استفاده کرد تا فضای زندگی ای راحتی در طول سال برای ساکنان ایجاد شود.

جهت گیری خانه همچنین بر جنبه های دیگری مانند وزش باد و بارندگی تاثیر می گذارد. در برخی موارد، باد های شدید ممکن است وسایل مختلف را به سمت خانه هدایت کند و همچنین منجر به مشکلات رطوبتی شود. علاوه بر این، در طول دوره های خشک، باد می تواند خاک را به سمت خانه حمل کند و به طور بالقوه مشکلاتی را برای اهل خانه ایجاد نماید. برای غلبه بر این چالش ها، کار با یک تیم طراحی ماهر می تواند راه حل هایی را ارائه دهد تا طراحی پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی به خوبی پیش رود. به عنوان مثال، کاشت درختان برگریز در ضلع شمالی خانه می تواند جلوی آفتاب شدید تابستان را بگیرد در حالی که اجازه می دهد خورشید زمستانی از طریق شاخه های برهنه نفوذ کند.

با طراحی خانه خود و هماهنگی با محیط، نه تنها به فضایی قابل زندگی دست پیدا می‌کنید، بلکه سر پناهی را ایجاد می ‌کنید که در طول فصول سال بسیار دلپذیر و کم مصرف باشد. چنین خانه ای احساس امنیت، آرامش و راحتی را فراهم می کند و در نهایت ارزش ملک را افزایش خواهد داد.

خانه شمالی چیست؟

پلان ساختمان شمالی

نمای ساختمان شمالی

خانه شمالی به ملکی اطلاق می شود که از شمال قابل دسترسی است و در نتیجه قسمت های جلویی خانه نیز رو به شمال است. در یک توضیح ساده تر می توان گفت خانه ای که برای ورود به آن باید از حیاط گذر کرد تا به ساختمان اصلی رسید و رو به سمت شمال دارد، خانه شمالی نامیده می شود. این جهت گیری اجازه می دهد تا نور خورشید بیشتری به خانه وارد شود، به خصوص در مواردی که ملک باریک است؛ در غیر این صورت ممکن است خانه با مشکل نوردهی مواجه باشد. برای مثال می توان یک پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی را در نظر گرفت که از لحاظ نور به مشکل خورده است. برای رفع این مشکل، یک تیم طراحی خوب می‌تواند راه‌ حل ‌هایی را پیشنهاد کند و گزینه‌ هایی مانند خانه ‌ای دو طبقه با اتاق‌ های نشیمن در طبقه بالا و اتاق‌ خواب‌ های طبقه پایین را در نظر بگیرد.

نکته مهم در طراحی پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی

یک خانه با پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی به شدت در معرض گرما و نور است. این بدان معنی است که بیشتر در مسیر باد های داغ سوزاننده ای که از شمال غربی می وزند؛ قرار می گیرد. این امر به ویژه با توجه به پیش بینی افزایش دما و مسئله گرمایش در آینده اهمیت ویژه ای می یابد. بنابراین، بسیار مهم است که خانه خود را در برابر اثرات گرمایشی خورشید محافظت کنید تا هزینه های نگهداری به حداقل برسرند و دوام خانه افزایش یابد.

علاوه بر این، توصیه می شود که حتما در هنگام طراحی اطمینان حاصل کنید که کالکتور های خورشیدی و دستگاه های خشک کن لباس حداکثر دسترسی به نور خورشید را داشته باشند. مناطقی که انتظار می رود آب پاشیده شود یا استخر وجود دارد نیز باید در معرض نور خورشید قرار گیرند تا خشک شدن آسان شود و از رشد خزه، گلسنگ و کپک جلوگیری به عمل آید.

کدام اتاق ها باید به سمت شمال باشند؟

طراحی داخلی ساختمان شمالی

طراحی داخلی ساختمان شمالی

در یک پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی به طور پیش فرض اتاق های نشیمن رو به شمال طراحی می شوند. با این حال، این ممکن است بر اساس ترجیح شخصی شما و موقعیت جغرافیایی ملک شما متفاوت باشد و به نحو دیگری تنظیم گردد. به عنوان مثال، اگر اتاق‌ خواب‌ های گرم ‌تر و اتاق‌ های نشیمن خنک‌ تر را ترجیح می‌ دهید، پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی را می ‌توان بر این اساس سفارشی کرد. پیشنهاد می کنیم ابتدا اتاق هایی را که بیشترین زمان را در آن سپری می کنید مشخص و سپس نقشه اطراف آن ها را طراحی کنید. در مجموع برای طراحی یک پلان زیبا و کارآمد ضروری است که به حد کافی زمان بگذارید و از تصمیم گیری های عجولانه بپرهیزید. پس حتما همه جوانب را قبل از نهایی کردن طرح خود بسنجید.

جمع بندی

با اجرای استراتژی ‌های طراحی پلان موثر و به ‌کارگیری راه‌ حل‌ های خلاقانه، می ‌توان بر چالش‌ های مرتبط با جنبه شمالی غلبه کرد. این فرصت های هیجان انگیزی را برای داشتن یک خانه زیبا و کاربردی و لذت بردن از موقعیت منحصر به فرد آن ارائه می دهد. ویژگی های خانه های شمالی یک چالش قطعی محسوب می شوند. با این حال، ما هر موقغیت را به عنوان فرصتی برای تبدیل تکه ای از زمین خام به یک خانه گرم و پویا می بینیم. امیدواریم با مطالعه این راهنما در ساخت چنین خانه ‌های رو به شمال به خوبی اطلاعات پیدا کرده باشید و با خیال راحت به سراغ طراحی پلان ساختمان عرض 12 متر شمالی بروید.