2.8/5 امتیاز از (9 رای )

برای اجرای نمای قسمت های مختلف یک سازه از جمله دیوار حیاط آن، مصالح ساختمانی بسیار مختلفی در دست است. یکی از زیبا ترین و محبوب ترین مصالح در حال حاضر، سنگ تراورتن است. سنگ تراورتن به دلیل داشتن ویژگی ها و بافت مخصوص، تبدیل به یک سنگ محبوب برای ساخت نما شده است. سنگ تراورتن علاوه بر دیوار حیاط، می تواند برای نمای ساختمان، مجسمه ها، قرنیز، سر ستون ها و… استفاده شود. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی بیشتر درمورد اجرای نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن بیشتر توضیح دهیم. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن که امروزه یکی از مصالح ساختمانی برای اجرای نما قسمت های مختلف خانه محسوب می شود، یک نوع سنگ رسوبی است که از رسوبات چشمه های آب گرم به دست می آید. سنگ تراورتن ظاهر بسیار زیبا و طرح های بسیار متنوعی دارد. سنگ تراورتن را می توان به عنوان مصالح ساختمان در نما، دیوار و کف استفاده کرد. همچنین برخی از افراد در مجسمه سازی، سنگ تراشی، ساخت انواع آبنما و نرده از این سنگ استفاده می کنند.

ویژگی های نمای سنگ تراورتن

نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن

تراورتن سنگی نیمه کریستالی است که تراکم نسبتا بالایی دارد.

  • بافت و ساختار

تراورتن یک نوع سنگ نیمه کریستالی و سخت است که مقاومت بالایی دارد. امروزه ساخت نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن انتخاب اول بسیاری از افراد محسوب می شود. این سنگ بافت متخلخل و رسوبی داد و آن را بیشتر از اعماق چشمه های آب گرم استخراج می کنند.

این سنگ به دلیل تراکم بالایی که دارد، برای نمای بیرونی ساختمان به عنوان یک سنگ زینتی و برای تقویت خاک کشاورزی به دلیل شکل کریستالی خود به کار برده می شود. برای اجرای نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن از مدل های نیمه شفاف آن معمولا استفاده می شود. مدل های شفاف و براق سنگ تراورتن بسیار کمیاب و نادر هستند. سنگ تراورتن در حلال های آلی و صنعتی مانند هیدروکربن ها، استون ها، فتالات ها، اتانول و متانول محلول است و در اسید کلریدریک رقیق نیز حل می شود.

  • عناصر

سنگ تراورتن بعد از استخراج از معادن به صورت مکعب سنگ به کارخانه های سنگبری منتقل می شود. سنگ تراورتن در غار ها و رودخانه ها شکل می گیرد و مهم ترین مصارف آن در صنعت ساختمان سازی است. مهم ترین عناصر موجود در سنگ تراورتن، کلسیم، استالاگمیت و استالاکتیت است. همچنین اجزای آهنگی از مهم ترین عناصر هستند که موجب شکل گیری و ایجاد طرح های مختلف سنگ های تراورتن می شوند.

انتخاب سنگ مناسب تراورتن برای اجرای نمای دیوار

انتخاب سنگ مناسب

برای انتخاب سنگ مناسب باید به عواملی مثل مقاومت، ماندگاری و میزان چسبندگی توجه کنید.

برای اجرای نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن به عنوان یکی از مصالح ساختمان باید به نکات مهم در انتخاب سنگ مناسب توجه داشته باشید. مهم ترین این نکات عبارتند از:

  • مقاومت در برابر شرایط جوی
  • مقاومت در برابر آب و سرما
  • میزان مقاومت در برابر تابش نور خورشید
  • میزان چسبندگی سنگ به نما
  • میزان مقاومت در برابر فرسایش با گذر زمان
  • میزان ماندگاری و کیفیت ساب سنگ با گذشت زمان

نمای دیوار حیاط، جزو نمای بیرونی ساختمان محسوب می شود. به همین دلیل برای اجرای نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. دیوار حیاط شما به صورت مستقیم حتی بیشتر از نمای ساختمان در معرض دید قرار می گیرد و هر گونه عیب و نقص در نمای آن به راحتی دیده خواهد شد. از بهترین سنگ های تراورتنی که می توانید برای اجرای نمای دیوار حیاط خود استفاده کنید، سنگ های تراورتن با رنگ کرم و شکلاتی را می توانیم نام ببریم.

انواع سنگ تراورتن نمای دیوار حیاط

انواع سنگ تراورتن

انواع سنگ های تراورتن با وجود شباهت هایی که دارند، متفاوت اند.

 پیش از ساخت نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن باید بدانید که در ایران مدل های مختلفی از سنگ تراورتن هست که با یکدیگر تفاوت هایی دارند. هر کدام از این مدل ها دارای یک سری ویژگی هایی هستند که باعث می شود نقاط قوت و ضعف متفاوتی با یکدیگر داشته باشند. از محبوب ترین مدل های سنگ تراورتن در ایران می توان به این مدل ها اشاره کرد:

  • سنگ تراورتن حاجی آباد
  • سنگ تراورتن دره بخاری
  • سنگ تراورتن عباس آباد
  • سنگ تراورتن آتشکوه
  • سنگ تراورتن کرم و شکلاتی یزد
  • سنگ تراورتن لوشان
  • سنگ تراورتن طرق

کیفیت سنگ تراورتن به چه عواملی بستگی دارد؟

در ساخت نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن باید سنگی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی دارد. کیفیت سنگ تراورتن به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد. برای مثال کیفیت ذاتی سنگ، معدنی که سنگ از آن استخراج شده است و ویژگی های ظاهری آن از مهم ترین عواملی هستند که باعث می شود کیفیت انواع سنگ های تراورتن با یکدیگر متفاوت باشد. برخی از دیگر عواملی که روی کیفیت سنگ تراورتن تاثیر می گذارند، عبارتند از:

  • کیفیت رزین و و اپوکسی که به کار رفته است. کیفیت سنگ تحت تاثیر مواد و نحوه اجرا نیز قرار خواهد گرفت.
  • نحوه خشک شدن سنگ. برای مثال اگر سنگ در کوره فرآوری و خشک شده باشد، بعد از مدتی تیره خواهد شد. عکس آن نیز صادق است. اگر سنگ با نور طبیعی خورشید خشک شده باشد، تغییر رنگ نمی دهد و بعد از مدتی حتی روشن تر نیز خواهد شد.
  • برای ساخت نمای دیوار حیاط با سنگ تراورتن حتما باید دقت کنید که سنگی که انتخاب کرده اید متقارن باشد. لبه های سنگ باید دارای زاویه 90 درجه ای باشد. زاویه 90 درجه بدین معنی است که دستگاه برش دقیق عمل کرده است. در غیر این صورت اجرای کار تمیز و اصولی نخواهد بود.

جمع بندی

برای اجرای نمای دیوار حیاط خود، گزینه های زیادی دارید. یکی از بهترین و زیبا ترین گزینه ها، سنگ تراورتن است. سنگ تراورتن از زیبا ترین و مقاوم ترین مصالح ساختمانی است که می توانید هم برای نمای دیوار حیاط و هم برای نمای ساختمان مدرن از آن بهره ببرید. در این مقاله برای آشنایی بیشتر با نحوه ساخت نمای دیوار با سنگ تراورتن ، درمورد سنگ تراورتن و عوامل موثر بر کیفیت آن توضیح دادیم.