3.7/5 امتیاز از (17 رای )

نما یکی از مهم ترین قسمت های خانه محسوب می شود؛ زیرا اولین بخش از خانه است که توجه بیننده را به خود جلب می کند و می تواند تاثیر قابل توجهی بر ارزش ملک بگذارد. برای طراحی و اجرای نما، مصالح ساختمانی بسیار مختلفی وجود دارد. یکی از محبوب ترین و بهترین مصالح ساختمانی برای اجرای نما، سیمان شسته است. نمای سیمان شسته به دلیل مقاومت بالا و امکان اجرای طرح های زیبا و مختلف روی آن، به یکی از محبوب ترین نما ها در خانه تبدیل شده است. در ادامه درمورد این مدل از نما و نحوه اجرای آن توضیح خواهیم داد.

نمای سیمان شسته چیست؟

نمای سیمان شسته

سیمان شسته یکی از مصالح پرطرفدار محسوب می شود.

سیمان شسته یکی از مصالح محبوب در ساختمان سازی است که از ترکیب سیمان سفید یا خاکستری، پودر سنگ، سنگدانه های رنگی و رنگدانه های معدنی به دست می آید. دلیل نام گذاری آن به سیمان شسته این است که بعد از اجرای نما با آن، حتما باید به خوبی با آب شسته شود. نما هایی که به درستی با سیمان شسته ساخته شده باشند، هم از نظر ظاهری زیبا هستند و هم از نظر دوام در برابر عوامل مختلف محیطی مقاوم هستند. نمای سیمان شسته قبل از اجرا نیاز به اندودکاری دارد. اندودکاری باعث می شود تا سطح دیوار برای اجرای مصالح ساختمانی مانند سیمان شسته یا سنگ آماده شود.

سیمان شسته را علاوه بر نمای ساختمان می توان در قسمت های دیگر مانند راه پله نیز استفاده کرد. علاوه بر این موارد، سیمان شسته را می توان در طرح های مختلفی اجرا کرد؛ زیرا در ساخت آن از مواد با رنگ های مختلفی مانند سنگدانه های قرمز، سفید، خاکستری، سبز و مشکی استفاده می شود. همچنین امکان تهیه آن در قالب های مختلف مستطیلی، لوزی و مربعی نیز وجود دارد.

تنها نکته ای که قبل از ساخت نمای سیمان شسته باید به آن توجه کنید، تیره یا روشن بودن نمای نهایی است تا بتوانید سیمان متناسب با آن را انتخاب کنید.

نحوه اجرای نمای سیمان شسته

نمای سیمان شسته

رعایت درست مراحل ساخت نما، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای اجرای نما هایی که با سیمان شسته طراحی و ساخته می شوند، باید چند مرحله را پشت سر بگذارید.

  • مرحله یک: آماده سازی سطح

قبل از انجام هرکاری، ابتدا لازم است که سطح را برای اجرای نمای سیمان شسته آماده کنید. هر گونه آلودگی یا مواد اضافی ای که باعث می شود سیمان شسته به خوبی به سطح نچسبد را از روی دیوار پاک کنید.

  • مرحله دوم: مشخص کردن میزان جذب آب دیوار

در مرحله بعد، مشخص کنید که دیوار شما خشک یا مرطوب است. سطح مرطوب باعث می شود که سیمان شسته به خوبی به سطح نچسبد. دیوار خشک نیز به سرعت رطوبت سیمان شسته را به خود جذب می کند و باعث ترک خوردن آن می شود؛ به همین دلیل دیوار باید جذب آب متوسطی داشته باشد. برای مشخص کردن میزان جذب آب دیوار کافی است که مقدار کمی آب روی آن بریزید و نسبت به سرعت جذب آب دیوار، خشک یا خیس بودن آن را مشخص کنید.

  • مرحله سوم: کروم بندی

مرحله بعدی اجرای نمای سیمان شسته، کروم بندی است. برای کروم بندی لازم است بیرونی ترین قست دیوار را پیدا کنید و سپس از آن قسمت تا یک متر کروم کشی کنید. بعد از اینکه کل دیوار کروم بندی شد، فواصل بین آن را با استفاده از کمچه و ماله با ملات اندودکاری پر کنید.

  • مرحله چهارم: شمشه کشی

در مرحله بعدی باید شمشه کشی انجام دهید. هدف از شمشه کشی، ایجاد سطحی صاف و هموار برای اجرای نمای سیمان شسته است. در شمشه کشی، حداکثر ضخامت لایه کروم بندی را نیز باید تنظیم کنید. حداکثر ضخامت باید بین 4 تا 5 سانتی متر باشد؛ زیرا بیشتر از این باعث می شود سیمان شسته شما بعد از اجرا ترک بخود.

  • مرحله پنجم: خراش دادن سطح

بعد از پایان کروم بندی و اندودکاری باید روی سطح را خراش دهید. خراش را می توانید با هر وسیله ای که به چنگال شباهت دارد، انجام دهید. خراش دادن باعث می شود تا سیمان شسته بهتر به سطح بچسبد.

مراحل انجام کار

دقت کنید که مراحل به درستی انجام شوند.

  • مرحله ششم: قالب بندی

بسته به طراحی ای که برای اجرای نمای سیمان شسته انجام داده اید، باید در مرحله ششم، قالب بندی کنید. قالب بندی به وسیله نوار های شیشه ای انجام می شود. برای قالب بندی می توانید ابتدا ریسمان کشی کنید و سپس نوار های شیشه ای را در محل ریسمان ها قرار دهید.

  • مرحله هفتم: آماده کردن ملات

در مرحله هفتم باید سیمان شسته خود را آماده کنید. برای تهیه ملات سیمان شسته باید سیمان، پودر سنگ و سنگدانه های رنگی را با هم ترکیب و مخلوط کنید. بهترین غلظت برای ملات سیمان شسته، میزان غلظتی است که برای ملات اندودکاری خود انتخاب کردید. غلظت سیمان شسته نباید بیشتر و یا کمتر از ملات اندودکاری باشد. پیشنهاد می کنیم که برای اجرای نمای سیمان شسته از سیمان سفید استفاده کنید. سیمان سفید هم چسبندگی بهتری دارد و هم از نظر زیبایی به دیگر مدل ها ترجیح داده می شود.

  • مرحله هشتم: شستن نما

در آخرین مرحله از اجرای نمای سیمان شسته باید آن را به خوبی شستشو دهید. سطح نمای اجرا شده باید به خوبی با آب شسته شود. شستن سطح آن باعث می شود تا ماسه روی سطح پاک شود و سنگدانه های رنگی که یکی از مهم ترین عوامل زیبایی سیمان شسته هستند، خود را بهتر نشان دهند. برای شستن نمای سیمان شسته بهترین کار این است که از یک ابر یا برس خیس استفاده کنید و روی نما بکشید. دقت داشته باشید که هنگام شستشو نباید فشار زیادی را وارد کنید. همچنین استفاده از جریان آب پر فشار نیز می تواند به نما آسیب برساند و سیمان آن را بشوید.

جمع بندی

یکی از بهترین و زیبا ترین مصالح برای اجرای نما، سیمان شسته است. سیمان شسته از ترکیب سیمان سفید یا خاکستری، پودر سنگ و سنگ های رنگی به دست می آید. سیمان شسته به دلیل قیمت مقرون به صرفه و همچنین زیبایی، یکی از محبوب ترین مصالح برای اجرای نما محسوب می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد نمای سیمان شسته و نحوه اجرای آن توضیح دادیم.