4.2/5 امتیاز از (4 رای )

در صنعت ساختمان سازی، سبک های بسیار متفاوتی برای طراحی نمای ساختمان وجود دارد که هر کدام یک سری مزایا و ویژگی ها دارند که آن ها را از دیگر نما ها متمایز می کند. یکی از سبک های ساخت نمایی که هر روز محبوبیت آن بیشتر می شود، سبک رومی ایرانی است. این نما نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان محبوبیت بسیار زیادی دارد. این سبک با این که با فرهنگ و معماری شهری ایران تناسب زیادی ندارد، اما طرفداران بسیار زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم درمورد نمای رومی ایرانی بیشتر توضیح دهیم تا بهتر با آن آشنا شوید.

تاریخچه نمای رومی

نمای رومی ایرانی

نمای رومی همان طور که از نام آن نیز می توان متوجه شد، متعلق به روم باستان است و از ویژگی های طراحی روم باستان استفاده می کند. معماری روم باستان، تاثیر بسیار زیادی روی هنر و معماری روم باستان در قرن های 5 الی 8 میلادی گذاشت. دوره اوج استفاده از نما های رومی به قرن 9 میلادی باز می گردد. زیرا در این قرن روم بسیار قدرتمند شده بود و تاثیرات آن نه تنها در طراحی ساختمان، بلکه در تمامی زمینه ها اروپا را فرا گرفته بود.

ساخت ساختمان هایی با نمای رومی، در دوره رنسانس دوباره قوت گرفت و ساختمان ها و سازه های بزرگ و با شکوهی با نمای رومی ساخته  شدند. در حال حاضر نمای رومی در ایران نیز بسیار محبوب شده است. از مهم ترین ویژگی های سبک طراحی رومی ایرانی می توان به آثاری مستحکم، خاص و با شکوه اشاره کرد. اگر نگاهی به بنا های مهم اروپا مانند کلیسا ها و قصر ها بیندازید، هنوز هم می توانید تاثیرات طراحی نمای رومی را در آن ها مشاهده کنید.

نمای رومی ایرانی چیست؟

نمای رومی ایرانی همان طور که در تاریخچه آن نیز اشاره شد نوعی از نما است که تحت تاثیر معماری کلاسیک روم و یونان باستان قرار گرفته است. با ورود این سبک از نما سازی به ایران، المان هایی از ایران باستان نیز به آن اضافه شده است و سبک طراحی رومی ایرانی را به وجود آورده است.

مزایای نمای رومی ایرانی

مزایای نمای رومی ایرانی

استفاده از سنگ های قیمتی در نما رومی بسیار رایج است. به دلیل وجود فراوان سنگ های قیمتی در ایران و استخراج آن در کشور، اجرای نمای رومی ایرانی در ساختمان ها نسبت به دیگر کشور های دنیا بسیار کم هزینه تر است و می توان ساختمان هایی با هزینه کمتر با نمای رومی در ایران ساخت. به همین دلیل مهم ترین مزیت ساخت ساختمان هایی با نمای رومی در ایران را می توانیم دسترسی راحت به مصالح آن بدانیم. علاوه بر این استفاده از سنگ های بزرگ در نمای رومی، می تواند زیبایی بنا را چند برابر کند. از ستون های ساختمان گرفته تا نرده هایی که در نمای رومی به کار برده می شود، کاملا از سنگ هستند و با توجه به فراوانی سنگ های ساختمانی در ایران، می توان با هزینه بسیار کمتری نمای رومی ایرانی را روی ساختمان اجرا کرد.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، نمای رومی دارای مقاومت بسیار بالایی است و نیاز به نگهداری کمی دارد؛ به همین دلیل اگر به دنبال یک ساختمان مقاوم با حداقل نیاز به نگهداری هستید، نمای رومی بهترین انتخاب برای شما است.

معایب نمای رومی ایرانی

محبوبیت زیاد نمای رومی در ایران و بیشتر شدن ساختمان هایی با نما های رومی در ایران موجب شده است تا سنگ تراورتن که مهم ترین سنگ برای ساخت نمای رومی است، در بازار با کمبود مواجه شود.

مهم ترین دلیلی که باعث می شود بسیاری از افراد در استفاده از نمای رومی ایرانی در ساختمان خود اجتناب کنند، احتمال نفوذ آب به درون سنگ است. ساختمان های با نمای رومی، مقاومت کمتری نسبت به نفوذ رطوبت و آب دارند؛ به ویژه اگر طراحی نما به درستی صورت نگرفته باشد. به همین دلیل است که بسیاری از مهندسان در استفاده از این سبک برای مناطق مرطوب و با میزان بارش بالا، دچار تردید می شوند. برای اجرای نمای سبک رومی در این مناطق بهتر است که از سنگ های رزین به جای سنگ های تراورتن استفاده کرد. این سنگ قیمت بیشتری نسبت به دیگر سنگ ها دارد؛ اما در عدم جذب آب و رطوبت نسبت به دیگر سنگ ها بهتر عمل می کند.

دلیل محبوبیت نمای سبک رومی ایرانی

دلیل محبوبیت نمای سبک رومی ایرانی

محبوبیت نمای رومی ایرانی ، دلایل مختلفی دارد. برخی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود افراد این سبک از نما را برای ساخت خانه های خود انتخاب کنند عبارت اند از:

  • مصالح ارزان قیمت

اولین و مهم ترین دلیل انتخاب سبک نمای رومی ارزان بودن انواع مصالح ساختمانی آن است. سنگ های به کار رفته مانند مرمر و تراورتن از قیمت نسبتا ارزانی برخوردار هستند و در بازار نیز فراوان موجود هستند. به همین دلیل سبک نمای رومی ایرانی برای ساخت یک خانه مجلل و شیک با حداقل هزینه، یکی از دلایل محبوب بودن این سبک از نما در ایران است.

  • سازگاری با فرهنگ ایرانی

نمای رومی در صورتی که تنها با المان های رومی ساخته شود، چندان با فرهنگ ایرانی و هویت تاریخی ایران سازگار نیست. اما در صورتی که این سبک از نما با الهام از چند ویژگی نمای ایرانی ساخته شود، می تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد. اگر نگاهی به آثار تاریخی ایران مانند تخت جمشید بیندازید، متوجه شباهت بسیار زیاد آن ها با نمای رومی خواهید شد.

  • زیبایی

هر سبکی از طراحی نما، زیبایی خاص خود را دارد. اما یکی از دلایلی که نمای رومی ایرانی را خاص می کند، شکوه و عظمت سازه های ساخته شده با این سبک از نما است. ساختمان هایی که با این سبک از نما ساخته شده اند معمولا بسیار شیک و مجلل هستند.

جمع بندی

استفاده از سبک های طراحی نمای باستانی در ایرانی رو به افزایش است. یکی از سبک های طراحی باستانی که در سراسر دنیا محبوب است و در چند وقت اخیر نیز استفاده از آن در ایران بسیار افزایش یافته است، طراحی به سبک نمای رومی ایرانی است. سازه های ساخته شده با این سبک نما به دلیل شکوه و عظمت خود شناخته می شوند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد این سبک از نما توضیح دادیم.