لطفا امتیاز بدهید

در گذشته ای نه چندان دور افرادی مانند طراحان یا معماران تنها راهی که برای پیاده سازی ایده ها و طرح های خود داشتند، ترسیم دستی روی کاغذ بود. با پیشرفت تکنولوژی، رایانه به کمک طراحان و معماران آمد. امروزه برنامه های طراحی مانند اتوکد، جای ترسیم های ساده روی کاغذ را گرفته اند. برنامه هایی نظیر اتوکد سرعت طراحی را تا حد زیادی بالا می برند و علاوه بر آن، امکانات بسیار زیادی را در اختیار معمار می گذارند. در این مقاله از خانه معمار قصد داریم برای آشنایی بیشتر درمورد نکات مهم در حین طراحی پلان اتوکد ویلایی توضیح دهیم.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

نکات مهم در حین طراحی پلان اتوکد ویلایی

پلان اتوکد ویلایی

  1. استفاده از نماد ها

یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی پلان اتوکد ویلایی باید به آن دقت کنید، استفاده از نماد ها است. نماد ها در واقع نقشه های CAD از پیش ساخته شده ای هستند که امکان جایگزینی آن ها نیز وجود دارد. استفاده از نماد ها در نقشه کشی ساختمان با اتوکد می تواند تا حد زیادی در صرفه جویی در زمان به شما کمک کند.

شما می توانید نمادی را برای اتاق نشیمن خانه مورد نظر انتخاب کنید تا کار در ساده ترین حالت ممکن شروع شود. بعد از انتخاب نماد، می توانید با اضافه کردن ابعاد خاص، مواردی که در نظر دارید را روی نقشه پیاده کنید.

علاوه بر این، نماد ها هنگام طراحی مکان های خاص خانه ویلایی مانند رمپ ویلچر یا چاه های آسانسور نیز مفید هستند. نماد ها کار کردن با این مناطق را برای شما بسیار آسان تر می کنند. نماد ها حتی به شما این امکان را می دهند که بدون نیاز به طراحی کل شی یا تغییر طرح موجود، پیش نمایشی از طرحی که در نظر دارید را به سرعت مشاهده کنید.

هر وقت که فکر کردید پلان اتوکد ویلایی شما آماده است، می توانید گزینه خروجی را انتخاب کنید تا آن را برای چاپ نقشه به صورت سه بعدی آماده کنید.

  1. استفاده از طرح بندی دو بعدی

استفاده از طرح بندی های دو بعدی می تواند بسیار مفید باشد و در طراحی پلان به شما کمک زیادی کند. شما می توانید از طرح بندی های دو بعدی برای طراحی پلان اتوکد ویلایی به خصوص برای مناطقی از خانه که دارای تغییراتی در ارتفاع هستند استفاده کنید. برای مثال طرح بندی دو بعدی برای قسمتی از خانه که در آن پله ها قرار می گیرند، می تواند بسیار مفید باشد.

طرح بندی دو بعدی می تواند برای راحتی بیشتر در طراحی چیدمان خانه و طراحی سریع تر پلان به خصوص در مناطقی که در ارتفاع کف تا سقف خانه تغییر می کند، مفید باشد.

پلان اتوکد

  1. مشخص کردن مصالح مورد استفاده

برنامه اتوکد قابلیتی دارد که می توانید در آن مصالحی که برای ساخت خانه قرار است استفاده کنید را تعیین کنید. از آن جایی که مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین موارد در ساخت و ساز به شمار می روند، بهتر است که در طراحی هر قسمت از پلان اتوکد ویلایی مصالحی که می خواهید استفاده کنید را مشخص کنید. سعی کنید مصالحی را که می خواهید استفاده کنید برای ریز ترین جزئیات از دیوار ها و کفپوش ها گرفته تا پنجره ها، لوله ها و سقف خانه مشخص کنید. اضافه کردن موارد این چنینی بعدا به شما خیلی کمک خواهد کرد.

  1. ایجاد رندر های سه بعدی

در کنار طراحی پلان اتوکد ویلایی سعی کنید بعد از انجام یک سری تغییرات یک رندر سه بعدی بگیرید؛ زیرا به کمک رندر های سه بعدی متوجه خواهید شد که ظاهر خانه و به طور کلی طراحی آن چگونه است. چندین بار رندر گرفتن سه بعدی پیش از اتمام پلان به شما کمک می کند تا اشکالات را در هنگام طراحی حل کنید. این به ساده تر شدن فرآیند طراحی پلان کمک می کند؛ زیرا رفع اشکالات پس از ترسیم کامل پلان قطعا سخت تر از رفع اشکالات در حین طراحی خانه خواهد بود.

  1. استفاده از حالت نوسازی

حالت نوسازی (AutoCAD Architecture) یکی از حالت های بسیار خوب برنامه اتوکد است که می توان در طراحی پلان اتوکد ویلایی از آن استفاده کرد. این حالت یک راه ساده برای تنظیم اندازه گیری های انجام شده، تغییر پارامتر ها و تغییر ویژگی های طراحی پیش روی شما می گذارد.

پلان اتوکد3

  1. قابل ردیابی کردن پلان

هر معماری می داند که یک نقشه منظم با برچسب های مشخص همیشه راحت تر به روز خواهد شد. با در نظر گرفتن این موضوع می توانید از یک بلوک برای ایجاد سرفصل های مختلف پس از پشت سر گذاشتن هر مرحله از ساخت و ساز جدید خود استفاده کنید. شما می توانید پس از پشت سر گذاشتن هر مرحله از طراحی، پلان اتوکد ویلایی خود را در یک بلوک ذخیره کنید تا بعدا مراحل پیشرفت و طراحی نقشه را ردیابی کنید.

برای هر مرحله از طراحی می توانید یک قسمت را در نظر بگیرید. برای مثال برای دیوار ها، در ها و پنجره ها می توانید یک مرحله در نظر بگیرید و آن ها را تحت عنوان خطوط ساخت و ساز در یک بلوک ذخیره کنید. سعی کنید از همان ابتدای طراحی نقشه از چندین لایه استفاده کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

  1. استفاده از قابلیت Text Callouts

یکی از کار های بسیار خوبی که می توانید در طراحی پلان انجام دهید، برچسب زدن همه چیز با یک پیام متنی مشخص است. با این کار هنگام ویرایش و به روز رسانی های مختلف نقشه دچار مشکل نخواهید شد. به خصوص اگر در حال طراحی چندین لایه جداگانه از نقشه هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به لینک زیر مراجعه بفرمایید:

قابلیت Text Callouts

نتیجه گیری

امروزه به لطف تکنولوژی و پیشرفت های صورت گرفته در حوزه نرم افزار ها، طراحی پلان خانه ها بسیار ساده تر شده است. برنامه های مختلف مانند اتوکد قابلیت های بسیار زیادی را در اختیار معماران و طراحان می گذارند که می توان از آن ها برای طراحی پلان استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با برنامه اتوکد در این مقاله درمورد نکات مهمی که در طراحی پلان اتوکد ویلایی باید به آن ها توجه کنید صحبت کردیم.