لطفا امتیاز بدهید

در سال های اخیر با افزایش قیمت مسکن، خانه های کوچک متقاضی بسیار زیادی داشته اند. خانه های کوچک مثل خانه های 60 متری تک خواب راهی برای زندگی ساده تر و اقتصادی تر محسوب می شوند. طراحی این دست از خانه ها معمولا کار چندان سختی نیست؛ اما باید به برخی نکات مهم در حین طراحی نقشه خانه 60 متری یک خواب توجه داشت. شما می توانید برای مشاهده ایده های بیشتر در زمینه طراحی نقشه یک خواب به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

برای مشاهده سایر نقشه های طراحی شده توسط تیم خانه معمار روی لینک زیر کلیک کنید!

نکات مهم در طراحی نقشه خانه های کوچک

  • طراحی اولیه

پلان هر ساختمان در روند ساخت آن اهمیت زیادی دارد. میزان اهمیت این موضوع برای خانه های کوچک که هر سانتی متر مربع از فضا مهم است، دو چندان می شود؛ زیرا طراحی خانه در زمین های محدود دشوار تر است. به همین دلیل اولین چیزی که در طراحی نقشه خانه های کوچک باید به آن توجه داشت، استفاده دقیق و هوشمندانه از قسمت به قسمت زمینی است که خانه قرار است در آن ساخته شود.

خانه 60 متری ای که به درستی طراحی شده باشد، می تواند بسیار بزرگ تر و راحت تر از متراژ واقعی خود به نظر برسد. برای این که میزان بهره وری از فضا را به حداکثر برسانید، باید از خلاقیت خود حین طراحی نقشه خانه 60 متری یک خواب کمک بگیرید. برای مثال با طراحی درست خانه می توانید همیشه در تمام طول روز نور طبیعی را وارد آن کنید. نور طبیعی جلوه ای از فضای باز را ارائه می دهد که باعث می شود فرد تصور کند فضا بزرگ تر از آن چیزی است که فکر می کند.

خانه 60 متری یک خواب

  • طراحی درست قسمت های مختلف خانه

یکی از اشتباهاتی که ممکن است معمار در طراحی خانه کوچک انجام دهد، کوچک کردن همه چیز است. کوچک کردن بیش از حد فضای حمام یا اتاق تک خانه 60 متری درست نیست و می تواند در تجربه زندگی فرد تاثیر منفی بزرگی بگذارد.

به جای کوچک کردن همه چیز در طراحی نقشه خانه 60 متری یک خواب بهترین کار این است که چند راه کاربردی را بررسی کنید و از وسایل چند منظوره در خانه استفاده کنید. مثلا می توانید مبلی را انتخاب کنید که تبدیل به تخت شود. یا قفسه هایی که امکان تبدیل شدن به میز را دارند. چنین پتانسیل هایی بی پایان هستند و این بستگی به خلاقیت معمار دارد که تا چه حد می تواند موارد این چنینی را در طراحی خانه کوچک قرار دهد تا به کوچک کردن بیش از حد دیگر قسمت ها نیازی نداشته باشد.

  • فونداسیون و طراحی کلی خانه

نکته مهم بعدی در طراحی نقشه خانه 60 متری یک خواب فونداسیون خانه است. خانه های 60 متری را می توان با فونداسیون دال بتنی یا پایه های فلزی ساخت. این که چه نوع فونداسیونی برای خانه مناسب تر خواهد بود، تماما بستگی به نوع طراحی و نیاز های فرد دارد.

نکته مهم بعدی که نمی توان آن را نادیده گرفت، نوع سقف خانه است. سقف خانه باید با توجه به مکانی که در آن زندگی می کنید، توسط معمار طراحی شود. برای مثال اگر در ناحیه ای زندگی می کنید که مدام با بارش برف و باران رو به رو هستید، سقف باید به نحوی طراحی شود که بتواند آب را به راحتی از طریق ناودان منتقل کند.

طراحی خانه

  • مکان ساخت خانه

نکته مهم دیگر مکانی است که در آن قصد ساخت خانه را دارید. مکان ساخت خانه باید در محیطی سالم و نزدیک به محل کار شما باشد. همچنین شما باید تمامی مجوز های لازم برای ساخت خانه را داشته باشید. به همین دلیل حتما قبل از طراحی نقشه خانه 60 متری یک خواب توسط معمار درمورد قوانین ساخت و ساز مطالعه کنید و مطمئن شوید که تمامی مجوز های لازم را گرفته اید تا بعدا دچار مشکل نشوید. همچنین از بابت مناسب بودن مکان ساخت خانه نیز باید اطمینان حاصل کنید.

تعداد اعضای خانواده

  • تامین انرژی

با توجه به کوچک بودن خانه گزینه های بسیار زیادی برای تامین برق خانه پیش روی شما است. خانه های کوچک معمولا دوست دار محیط زیست هستند. به همین دلیل برای این که شما هم سهمی در این زمینه داشته باشید، می توانید برق خانه خود را از راه های مختلفی تامین کنید. ممکن است بخواهید مثل اکثر افراد به شبکه برق متصل شوید که در این صورت در حین طراحی نقشه خانه 60 متری یک خواب تمامی عوامل سیم کشی برق ساختمان نیز باید در آن لحاظ شود تا به راحتی به برق شهری متصل شوید.

اما راه دوم استفاده از انرژی های تجدید پذیر برای تامین انرژی خانه است. شما می توانید از پنل های خورشیدی استفاده کنید. این ایده به خصوص در زمانی که قصد دارید خانه را در محیطی با نور طبیعی زیاد بسازید، مناسب است. شما می توانید پنل های خورشیدی را روی سقف قرار دهید تا به سادگی نور خورشید را جذب و آن را برای استفاده شما به برق تبدیل کنند. یک سیستم پنل خورشیدی روی سقف برای یک خانه 60 متری که قرار است حداکثر سه نفر را در خود جای دهد عالی عمل می کند.

  • تعداد اعضای خانواده

نکته بعدی که در طراحی نقشه خانه 60 متری یک خواب باید به آن توجه کرد، تعداد نفراتی است که قرار است در خانه زندگی کنند؛ به این دلیل که باید طراحی خانه به نحوی انجام شود که همه افراد در آن راحت باشند. همچنین اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید، باید قبل از شروع به طراحی خانه این موضوع را با طراح در میان بگذارید.

  • متریال مورد استفاده

اکثر اوقات برای کاهش هزینه های ساخت خانه مصالحی که در ساخت خانه های کوچک به کار برده می شود، مصالح بازیافتی هستند که معمولا کیفیت خوبی نیز دارند. استفاده از این مصالح به حفظ محیط زیست کمک می کند و هزینه ها را کاهش می دهد؛ اما اگر بودجه کافی برای ساخت خانه را دارید، می توانید از مصالح درجه یک نیز استفاده کنید.

جمع بندی

قطعا طراحی نقشه خانه 60متری یک خواب که بتواند فضای کافی را برای هر فرد ارائه دهد و ساکنین بتواند در آن احساس راحتی کنند، یک چالش جدی برای هر معمار به شمار می رود؛ زیرا طراحی خانه 60 متری که بتواند احساس راحتی را در فرد ایجاد کند، سخت است. برای آسان تر شدن روند طراحی در این مقاله برخی از نکاتی را که در حین طراحی نقشه های خانه های کوچک باید به آن ها توجه داشت، نام بردیم.