لطفا امتیاز بدهید

جایگاه گل و گیاه در دکوراسیون داخلی بر کسی پوشیده نیست، انسان از دیرباز علاقه مند بوده است که تکه ای از طبیعت را در محیط زندگی یا کار خود داشته باشد. خانه های قدیمی با حیاط هایی پر از گل و درخت مؤید این نکته است. می توان گفت در دنیای امروز گیاهان همچون پلی میان زندگی صنعتی و طبیعت به شمار می روند و باعث ایجاد انرژی های مثبت می شوند.در ادامه به نقش گل و گیاه در زندگی آپارتمان نشینی پرداخته و کاربردهای آن را بیان می کنیم پس با ما همراه باشید.

گلها وگیاهان آپارتمانی

لطفا امتیاز بدهید

نقش گل و گیاه در زندگی آپارتمان نشینی

همانطور که گفته شد در گذشته خانه ها حیاط هایی بزرگ با باغچه هایی با صفا داشتند، اما امروزه سبک زندگی عوض شده و افزایش جمعیت و مدرنیزه انسان ها را به سمت آپارتمان نشینی سوق داده است؛ به همین علت باغچه های پر از دار و درخت نیز جای خود را به گیاهان آپارتمانی داده اند. استفاده از گل ها و گیاهان آپارتمانی به محیط شور و سرزندگی می بخشد و رنگ و لعاب و سرسبزی طبیعت را با خود به ارمغان می آورد. اما سوال اینجاست که ترکیب طبیعت و صنعت تنها دلیل استفاده از گل و گیاه در دکوراسیون داخلی منازل یا بناهای مختلف است؟ قطعا اینطور نیست و به کار گیری گیاهان کاربردهای مختلف و متنوعی دارد که در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

گلها و گیاهان زینتی

گیاهان مانند یک عایق صوتی عمل می کنند

شاید تعجب برانگیز باشد اما این موضوع واقعیت دارد. اگر در دکوراسیون داخلی از گیاهان یا گل ها استفاده شود، می توانند تا حد زیادی آلودگی صوتی و نویز های مضر محیط را به خود جذب کنند و باعث ایجاد آرامش شوند. در محیط های بسته صدا در اثر برخورد به دیوارها، لوازم و … انعکاس بیشتری می یابد اما وجود چند گلدان می تواند باعث جذب این انعکس ها و کاهش سر و صدا شود.

دکوراسیون داخلی اتاق کار درمنزل و استفاده از گیاهان

دکوراسیون داخلی اتاق کار در منزل و استفاده از گیاهان

گیاهان، ابزاری عالی برای خلق نقاط کانونی

یکی از مهم ترین چالش ها در دکوراسیون داخلی ایجاد نقاط کانونی زیبا و جذاب است به طوری که چشمان بیننده را به خود جلب کند و نقاط ضعف فضا را نبیند. برای خلق یک نقطه کانونی از ابزارهای متعددی همچون شومینه، تلویزیون، پنجره، تابلوهای نفیس و … می توان بهره برد و در این میان گل و گیاه نیز گزینه ای ایده آل برای ایجاد نقاط کانونی است. اگر قصد دارید با استفاده از گیاهان نقطه کانونی مورد نظر خود را بسازید، بهتر است از گل هایی با ابعاد بزرگ استفاده کنید.

گیاهان، ابزاری عالی برای خلق نقاط کانونی

خلق نقطه کانونی با گیاهان

ایجاد نقطه کانونی در بالکن با گل و گیاه

دکوراسیون بالکن و دیزاین زیبا با گل و گیاه

گیاهان و جلب توجه به یک منظره یا مکان خاص

اگر در محیط کار یا منزل شما مکانی وجود دارد که مایلید آن را قاب کنید و توجه همگان را به آن جلب کنید، توصیه می شود از گلدان هایی زیبا برای این منظور استفاده کنید. به عنوان مثال اگر یک تابلو هنری بی نظیر بر روی دیوار دارید، بهتر است در نزدیکی آن یک یا دو گلدان نسبتا بزرگ با گیاهانی پهن برگ قرار دهید؛ شک نداشته باشید نگاه ها به آن سمت معطوف خواهد شد. اگر در محل کار می خواهید مراجعان پیش از هر چیز سراغ یک باجه به خصوص بروند، در دو طرف آن دو گلدان با گیاهان نسبتا بزرگ بگذارید.

گیاهان و جلب توجه به یک منظره یا مکان خاص

قاب کردن یک منظره با گل و گیاه

پر کردن فضاهای خالی با گل و گیاه

بی شک در هر محیط فضاهایی وجود دارند که نمی توانند با اثاثیه یا لوازم دکوری پر شوند، در چنین شرایطی استفاده از گیاهان برای پر کردن این فضاهای خالی توصیه می شود. بهتر است در چنین حالتی از گل هایی پر پشت و شاداب با رنگ های شاد استفاده کنید. البته این امکان وجود دارد که در محیط های کوچک گیاهان را از سقف آویزان و لذت داشتن یک تکه از طبیعت را تجربه کنید، اما در نظر داشته باشید که نباید در استفاده از گل ها و گیاهان در دکوراسیون داخلی افراط به خرج دهید.

پر کردن فضاهای خالی با گل و گیاه

پر کردن فضاهای خالی با گل و گیاه

ایجاد احساس مطبوع در محیط های ناخوشایند

یکی از ویژگی های مثبت گل و گیاه عمق بخشیدن به فضا و از بین بردن حس های ناخوشایند است، به عنوان مثال برخی از منازل سقف های بسیار بلندی دارند و این موضوع می تواند به بیننده احساس کوتاه قدی بدهد؛ اما اگر در چنین شرایطی از گیاهانی بلند استفاده کنید باعث بروز خطای دید می شوند و بلندی نامتعارف سقف را پوشش می دهند.

ایجاد احساس مطبوع در محیط های ناخوشایند

ایجاد احساس مطبوع در محیط های ناخوشایند

اگر طراحی دکوراسیون داخلی یک فضای خیلی بزرگ را به عهده گرفته اید، بهتر است از گیاهان برای تقسیم بندی محیط بهره ببرید؛ زیرا به صورت ناخودآگاه انسان ها در فضاهای بزرگ و پیوسته احساس راحتی چندانی ندارند.

با گیاهان به محیط رنگ ببخشید

یکی از ویژگی های مثبت گل ها و گیاهان آپارتمانی تنوع در رنگ است. درست که با بردن نام گل و گیاه سبز اولین رنگی است که به ذهن خطور می کند، اما این خالقان زیبایی در رنگ های بسیاری همچون زرد، بنفش، قرمز، نارنجی و … وجود دارند؛ بنابراین می توان از آن ها به عنوان ابزاری برای رنگ بخشیدن به محیط داخلی استفاده کرد. گیاهان نه تنها حس ناب طبیعت را منتقل می کنند، بلکه با رنگ های شاد و متنوعی که دارند فضا را شادتر نشان می دهند؛ البته در انتخاب رنگ گیاهان و تناسب آن ها با دیگر رنگ های محیط نهایت دقت را داشته باشید.

با گیاهان به محیط رنگ ببخشید

با گیاهان به محیط رنگ ببخشید

نقش گل و گیاه در پاکسازی هوا

در قسمت های قبل استفاده از گل و گیاه از لحاظ تاثیر بر زیبایی محیط مورد بررسی قرار گرفت، اما نباید از یک ویژگی مهم این مخلوقات غافل شد و آن هم تصفیه هوای بنا است. بیشتر گیاهان دی اکسید کربن را جذب می کنند و اکسیژن تحویل می دهند. همچنین آن ها آلودگی های محیطی و انرژی های منفی را می گیرند و از این طریق به سالم سازی فضای داخلی خانه یا محیط کار کمک می کنند.

گل ها و گیاهان و پاکسازی هوا

گل ها و گیاهان و پاکسازی هوا

توجه داشته باشید!

اگر قصد دارید در تزئینات داخلی از گل و گیاه استفاده کنید، حتما پیش از آن نحوه مراقبت از آن ها را بیاموزید. گیاهان موجوداتی زنده هستند و نیاز به مراقبت دارند، بنابراین اینگونه نباشد که برای خرید آن ها هزینه زیادی متقبل شوید و بعد آن ها را به حال خود رها کنید.نکته دیگر آن است که پیش از انتخاب هر نوع گل یا گیاه برای فضای داخلی نور محیط را بسنجید و بر اساس آن گیاه مناسب را تهیه کنید، زیرا نور مورد نیاز گیاهان مختلف با هم فرق دارد.  

دیزاین داخلی منزل با گل و گیاه

دیزاین داخلی منزل با گل و گیاه