5/5 امتیاز از (1 رای )

یک جنگل در یک ظرف! شاید به نظر عجیب یا حتی خنده دار بیاید؛ اما این بهترین توصیفی است که برای تراریوم یا باغ شیشه ای می توان داشت. تراریوم ها باغ هایی هستند که زیر شیشه ها زندگی می کنند و اکوسیستمی کوچک را به نمایش می گذارند. اگر عاشق دکوراسیون های پر از گیاه و سرسبز هستید؛ اما شرایط یا دانش نگهداری از گلدان های گل متعدد را ندارید، تراریوم گزینه خوبی برای شما است. در این مطلب از خانه معمار همراه ما باشید تا ساختن یک باغ شیشه ای را گام گام بیاموزید و طراوت را به دکوراسیون منزلتان بیفزایید.

تراریوم چیست؟

تراریوم یا باغ شیشه ای

تراریوم یک اکوسیستم مینیاتوری است که از خاک، سنگ و گیاهان تشکیل شده است و در شیشه یا ظرف شیشه ‌ای در بسته ای قرار دارد. معمولا گیاهان علاقه مند به رطوبت مانند سرخس ها انتخاب ایده آلی برای باغ های شیشه ای هستند. تراریوم ها مانند یک گلخانه کوچک هستند و علاوه بر نگهداری آسان، یک ظرف گل آپارتمانی دلپذیر را به دکوراسیون خانه شما اضافه می کنند که در تمام طول سال سبز است.

چگونه تراریوم ها در طول سال همواره سبز هستند؟

چگونه تراریوم ها در طول سال همواره سبز هستند؟

همانطور که گفتیم، تراریوم یا باغ شیشه ای در تمام ایام سال سبز است؛ اما چگونه؟ این باغ های شیشه ای نمونه ای کوچک از یک اکوسیستم هستند! رطوبتی که روی شیشه های ظرف می نشیند، به سمت پایین می رود و خاک گیاه را مرطوب می کند. گیاه نیز رطوبت را از خاک می گیرد و آن را مجددا از طریق برگ های خود تبخیر می کند. این تبخیر و تعرق سبب می شود تا قطرات آب از کناره های ظرف بچکند و به خاک باز گردند. این فرآیند یادآور چرخه باران در طبیعت است. همین موضوع سبب می شود تا گیاه شما در تمام طول سال، سبز باقی بماند. علاوه بر این، شیشه باغ کوچک شما از گیاه در برابر حشرات، بیماری ها و هوای خشک خانه نیز محافظت می کند.

آموزش ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای در 5 گام

آموزش ساخت تراریوم یا باغ شیشه ای در 5 گام

پیش از اینکه مرحله به مرحله بیاموزید که چگونه یک تراریوم یا باغ شیشه ای داشته باشید، باید ابزار و مواد مورد نیاز را تهیه کنید.

ظرف شفاف و دلخواهی بخرید. این ظرف حتی می تواند یک آکواریوم کوچک باشد. سپس مقداری سنگ در سایز های گوناگون تهیه کنید؛ از سنگریزه گرفته تا سنگ های درشت رودخانه ای. زغال چوب و خاک را نیز فراموش نکنید. در هنگام تهیه خاک توجه داشته باشید که زهکشی مناسبی داشته باشد. گیاه مورد نظرتان را هم می توانید با مشورت یک متخصص در این زمینه تهیه کنید. حال نوبت به آموزش ساخت تراریوم می رسد.

  • ابتدا کف ظرف شیشه ای را با یک لایه یک اینچی (حدود 2.54 سانتی متر) سنگریزه بپوشانید. این لایه سبب می شود تا خاک گیاه شما حالت باتلاقی و غرقاب پیدا نکند.
  • در گام بعدی روی سنگریزه ها را با یک لایه از زغال چوب در حدود 1.8 اینچ (حدود 4.57 سانتی متر) بپوشانید. این کار به فیلتر کردن بو ها و هوای داخل باغ کوچکتان کمک می کند.
  • سپس با توجه به اندازه ظرف و اندازه گیاهتان حدود 5 تا 10 سانتی متر خاک گلدان را بر روی دو لایه قبلی بپاشید.
  • این مرحله زمان خوبی برای به نمایش درآوردن خلاقیتتان است. منظره مینیاتوری ایده آل خودتان را طراحی کنید. اگر تراریوم یا باغ شیشه ای تان بزرگ است، خاک را به شکل تپه ها، دره ها و… در بیاورید. در این مرحله می توانید از عناصر دیگری مانند سنگ ها، کنده ها و شاخه های کوچک درخت، مجسمه ها و… برای زیبا تر شدن باغتان استفاده کنید.
  • پس از اینکه چیدمان تراریوم را به شکل ایده آل طراحی کردید، نوبت به کاشت گیاه می رسد. اگر قصد دارید که چندین گیاه مختلف را تهیه کنید و بکارید، دقت کنید که همه گیاهان به مقدار یکسانی نور، رطوبت، دما و آب نیاز داشته باشند و همگی هم کم رشد کنند. حتما از خزه ها و سرخس ها استفاده کنید؛ زیرا آن ها منظره جنگلی ای را به باغ شما می بخشند.
  • پس از کاشت، روی ظرف شیشه ای را بپوشانید. اگر کناره های ظرف به دلیل رطوبت بیش از حد مه آلود شد، در ظرف را کمی باز بگذارید تا مقداری از رطوبت تبخیر شود. یک تراریوم مهر و موم شده برای ماه ها و حتی سال ها بدون نیاز به آب زنده می ماند. فراموش نکنید که تراریوم یا باغ شیشه ای را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

چه گیاهانی را برای کاشت در تراریوم انتخاب کنید؟

تراریوم یا باغ شیشه ای

گیاهان آپارتمانی گرمسیری بهترین انتخاب برای کاشت در تراریوم هستند؛ اما به طور کلی دو نکته اصلی را هنگام انتخاب گیاه برای باغ شیشه ای فراموش نکنید. نکته اول اینکه اندازه گیاه در حالت بالغ را در نظر بگیرید. نکته دوم اینکه میزان رطوبت مورد نیاز گیاه را فراموش نکنید.

گیاهانی که حتی در حالت بالغ هم رشد زیادی ندارند و تحمل رطوبت در آن ها بسیار بالاست، بهترین انتخاب برای کاشت در تراریوم یا باغ شیشه ای هستند.

گیاه پیله آ (گیاه آلمینیومی)، آجوگا، اشک نوزاد، سانسوریای پا کوتاه، آشلانتوس، بروملیاد، سرخس، انجیر چسب، کریپتانتوس، اپیشیا کوپریتا (بنفشه آتشین)، اگزالیس (شبدر ترشک)، پلونیا، برگ قاشقی، گل سنگ، سرخس پاخرگوشی، پاپیتال و… از بهترین انتخاب ها برای کاشت در باغ شیشه ای هستند.

جمع بندی

حضور گیاهان در هر خانه ای طراوت و شادابی را به ارمغان می آورد. اما بسیاری از افراد نمی توانند از گیاهان به خوبی مراقبت کنند و همیشه از خشک شدن گلدان هایشان ناراحت هستند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، تراریوم یا باغ شیشه ای انتخاب ایده آلی برایتان خواهد بود. تراریوم ها همواره سبز می مانند و مراقبت خاصی هم احتیاج ندارند. در این مطلب از خانه معمار سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی بیشتر شما با تراریوم ها، نحوه ساختن یک باغ شیشه ای را نیز به شما بیاموزیم. با انجام مراحل یاد شده یک گلخانه شیشه ای کوچک در منزلتان خواهید داشت. فقط کافی است تا کمی دقت به خرج دهید و البته گیاهی متناسب با این کار را انتخاب کنید.