نمای اچ پی ال چیست؟

5/5 امتیاز از (1 رای )

نمای اچ پی ال به معنای ورق های لمینت فشرده شده است. این ورق ها را با نام فرمیکا می‌شناسند. ‏ورق های اچ پی ال در طرح های متنوع رنگی و طرح چوب در بازار موجود است. استفاده از این ورق ها در زمینه‌های گوناگون، ضخامت های متفاوت و ابعاد مختلف امکان پذیر می باشد. در ادامه با نمای HPL بیشتر آشنا می شویم و درباره کاربرد اچ پی ال و خصوصیات این نما توضیحاتی مشاهده می کنیم.

نمای اچ پی ال ساختمان

نمای اچ پی ال ساختمان

5/5 امتیاز از (1 رای )

نمای اچ پی ال چیست؟

اچ پی ال در واقع ورق های لمینت فشرده شده است که به آن فرمیکا می گویند.فرمیکا از لایه های مختلف کاغذ کرافت تشکیل شده است. به این صورت که لایه های مختلف کاغذ کرافت را به همراه روکش نهایی ورق به رزین های ترموست آغشته می کنند، سپس آن ها را تحت دما و فشار بالا قرار می‌دهند تا ورق متراکم و یکپارچه تولید شود. رزین هایی که در تولید این نوع لایه به کار می برند از پایداری و مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار هستند. به طوری که این رزین ها موجب چسبندگی پایدار و برگشت ناپذیر لایه های مختلف به کار گرفته شده در ورق های اچ پی ال می شوند. به عبارت دیگر چندین لایه الیاف به رزین های مقاوم آغشته می شوند و تحت دمای بیشتر از ۱۸۰ درجه سانتیگراد و فشار ۵۰ تا ۸۰ بار قرار می‌گیرند. می‌توان گفت اثرات مختلف جوی هیچ تاثیری بر روی این ورق ها ندارند. به عبارت دیگر کیفیت ورق فرمیکا به مرور زمان کاهش پیدا نمی کند. 

نمای اچ پی ال چیست؟

نمای اچ پی ال چیست؟

 کاربرد اچ پی ال

از ورق های اچ پی ال برای زیباسازی نمای ساختمان و دکوراسیون فضای داخلی استفاده می کنند. به عبارت دیگر از اچ پی ال برای پوشش داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود. استفاده از اچ پی ال برای سرویس های بهداشتی عمومی، بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و تزئینات آسانسور کاربرد دارد. همچنین از اچ پی ال برای کابینت های آشپزخانه، لاکرهای استخر و کمدهای رختکن استفاده می شود. ورق های اچ پی ال از خاصیت آنتی باکتریال و آنتی الکترواستاتیک برخوردار هستند. همچنین این ورق ها قابل شستشو می باشند.

 کاربرد اچ پی ال

کاربرد اچ پی ال

نظافت و پاکیزگی این ورق ها برای افراد بسیار راحت و آسان است. به همین دلیل استفاده از صفحات اچ پی ال با طرح های متنوع رنگی و طرح چوب در بیمارستان ها، رستوران ها و نمای داخلی ساختمان بسیار رایج می باشد. نمای اچ پی ال را می توان بدون استفاده از ملات بر روی مکان مورد نظر نصب کرد. در کشورهای صنعتی پوشش اچ پی ال به عنوان دیواره ضد باران کاربرد دارد. این پوشش در برابر عوامل محیطی و جوی از قبیل ریزش برف، باران و تابش مستقیم نور آفتاب بسیار مقاوم است. نصب و اجرای این نما بسیار راحت و آسان است زیرا وزن ورق های اچ پی ال  بسیار سبک می باشد.

نمای ساختمان با مصالح نوین

نمای ساختمان با مصالح نوین

دیگران مشاهده کردند : اصول طراحی نمای مینیمال به همراه تصاویر زیبا

خصوصیات نمای اچ پی ال

مقاومت در برابر رطوبت: ورق های اچ پی ال به دلیل تراکم بالا در برابر آب، بخار، ترک خوردگی و ورقه ورقه شدن بسیار مقاوم هستند. این ورق ها رطوبت را به خود جذب نمی کنند. استفاده از ورق های اچ پی ال  برای مناطق پرباران بسیار مناسب است.

خصوصیات نمای اچ پی ال

خصوصیات نمای اچ پی ال

مقاومت در برابر حرارت: این ورق ها به دلیل قرار گرفتن در برابر شوک حرارتی ۱۸۰ درجه سانتیگراد از تحمل دمایی بالایی برخوردار هستند. همچنین ورق های اچ پی ال به دلیل داشتن ضریب انبساط خطی پایین در محیط های با دمای بالا تغییراتی نخواهند داشت. این ورق ها در آتش سوزی مشتعل نمی شوند. بهتر است بدانید که ورق های اچ پی ال در برابر حرارت سیگار بسیار مقاوم هستند. در صورت برخورد سیگار با ورق های اچ پی ال هیچگونه اثری از سیگار بر روی ورق ها باقی نخواهد ماند.

نمای ساختمان با مصالح نوین

نمای ساختمان با مصالح نوین

مقاومت در برابر الکتریسیته: ورق های HPL در برابر جریان الکتریسیته نارسانا هستند زیرا در ساخت این ورق ها از چسب رزین فنولیک استفاده شده است.

نمای ساختمان مدرن

نمای ساختمان مدرن

مقاومت در برابر آلودگی و دارای خاصیت آنتی باکتریال: پانل ها سطح صیقلی و بسیار صافی را دارند به همین دلیل گرد و غبار و آلودگی را خیلی به خود جذب نمی‌کنند. همانطور که در بالا اشاره کردیم ورق های اچ پی ال از قابلیت شستشوی آسان برخوردار هستند. استفاده از ورق های اچ پی ال برای نمای ساختمان شهر های با آلودگی فراوان از قبیل تهران، اصفهان و … بسیار ایده آل است. برای شستن نمای HPL (اچ پی ال) نیازی به آب با فشار زیاد ندارید. شما می توانید محلول های خانگی را در آب رقیق کنید و سطح نمای اچ پی ال را با آن شستشو دهید. می توان گفت یکی از بارزترین خصوصیات ورق های اچ پی ال خاصیت آنتی باکتریال آن است. این ورق ها نیازی به نظافت و نگهداری خاص ندارند.

نمای ساختمان به سبک مدرن

نمای ساختمان به سبک مدرن

مقاومت در برابر اسیدهای ضعیف: ورق های اچ پی ال در برابر آلودگی‌های محیطی و عوامل جوی از قبیل باران های اسیدی و اسیدهای ضعیف مقاومت بسیار زیادی دارند زیرا در ساختار این ورق ها از چسب رزین ملامین استفاده شده است.

طراحی ساختمان با ورقه های اچ پی ال

طراحی ساختمان با ورقه های اچ پی ال

مقاومت در برابر خش: ورق های اچ پی ال در مقابل اجسام تیز بسیار مقاوم هستند زیرا در ساختار این ورق ها لایه ملامینه نهایی به کار رفته است. ورق های اچ پی ال به دلیل وجود این لایه خش ناپذیر هستند.

طراحی نمای مدرن

طراحی نمای مدرن

اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

About the Author:

0 0 رای
امتیاز
اشتراک در
اطلاع از
امتیاز
0 پرسش و پاسخ
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

عنوان