5/5 امتیاز از (1 رای )

استفاده از سنگ در ساخت بنا قدمتی دیرین دارد. این روزها شاید به کار بردن سنگ در شالوده اصلی ساختمان ها به علت دشواری و هزینه بالا چندان منطقی به نظر نرسد. اما سنگ ها همچنان به عنوان گزینه ای مطلوب برای به کار بردن در نمای ساختمان به شمار می روند. ظاهر زیبا، مقاومت بالا در برابر فشار و تغییرات دمایی، نگهداری و نظافت آسان، ضد حریق بودن و استحکام زیاد از مزیت های اصلی استفاده سنگ در نمای ساختمان محسوب می شوند. درمیان انواع سنگ هایی که در نمای ساختمان ها از آن ها استفاده می شود، سنگ تراورتن جایگاه ویژه ای دارد. این سنگ که یکی از مشتقات سنگ آهک به شمار می رود امتیازات متعددی دارد که آن را برای به کار بردن در نمای ساختمان مناسب می کنند. جهت آشنایی بیشتر با انواع مختلف نمای ساختمان و مصالح پر کاربرد دیگر در طراحی نما می توانید از صفحه انواع نمای ساختمان و مصالح پر کاربرد دیدن کنید.

استفاده از سنگ تراورتن

استفاده از سنگ تراورتن

5/5 امتیاز از (1 رای )

ویژگی های ساختاری نمای سنگ تراورتن

در انتخاب سنگ مورد نیاز برای نمای ساختمان، علاوه بر توجه به استحکام و مقاومت سنگ، باید به ویژگی های ساختاری آن نیز توجه داشت. در هر ماده رسوبی مانند سنگ، مراحل تشکیل آن ماده روی ویژگی های نهایی آن تاثیر دارند. به همین منظور قصد داریم در ابتدا مراحل تشکیل سنگ تراورتن را بررسی کنیم. سنگ تراورتن در نتیجه رسوب گذاری در چشمه های سنگ آهک مانند چشمه های آب گرم تشکیل می شود. سنگ تراورتن ظاهری فیبری داشته و در رنگ های کرم، صدفی و برنزی موجود می باشد. به همین دلیل آن را جزو سنگ های سرد محسوب می کنند. این امر باعث می شود که جذب نور توسط سنگ تراورتن به حداقل خود برسد.

ویژگی های ساختاری نمای سنگ تراورتن

ویژگی های ساختاری نمای سنگ تراورتن

رنگ نمای سنگ تراورتن

رنگ سنگ ها ناشی از حضور ماده معدنی به خصوصی در مراحل تشکیل آن ها بوده و به صورت ثانویه به آن ها اعمال نمی شود. این امر مزیت بزرگی محسوب شده و باعث می شود تا سنگ ها ثبات رنگی بالایی از خود نشان می دهند. به عبارت دیگر، رنگ نمای تراورتن، در برابر تابش نور و فرسایش مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. موارد بسیار گوناگونی دیده شده که رنگ نمای ساختمان پس از گذر چند سال جلوه خود را از دست می‌دهد و دچار کدری یا تغییر رنگ می شود. این موضوع در نمای ساختمان سنگی رخ نمی دهد. علاوه بر این موضوع، سنگ تراورتن تنوع رنگی نسبتاً بالایی دارد.

رنگ نمای از جنس سنگ تراورتن

رنگ نمای از جنس سنگ تراورتن

ساختار متخلخل سنگ تراورتن

از ویژگی‌های بارز سنگ تراورتن، می توان به ساختار پر تخلخل آن اشاره داشت. این ویژگی در صنعت ساخت و ساز به نوعی یک مزیت محسوب می شود. علت این تخلخل بالا در ساختار سنگ تراورتن، انباشته شدن سریع رسوبات در هنگام تشکیل سنگ می باشد.

ساختار متخلخل نمای تراورتن

ساختار متخلخل نمای تراورتن

ممکن است تصور شود که این حفره های متعدد در نمای تراورتن ظاهری نامناسب ایجاد می کنند یا باعث کاهش مقاومت آنها می شوند. در حالی که  باالعکس این حفره ها ویژگی های بسیار مثبتی در زمینه استحکام نمای تراورتن پدید می آورند. برای نمونه باید به انقباض و انبساط سنگ ها در مقابل تغییرات دمایی اشاره داشت. در سنگ تراورتن این حفره ها می توانند این انقباض و انبساط را خنثی کنند. این امر هم به مقاومت ساختمان می افزاید و هم طول عمر نمای ساختمان را افزایش می دهد. از طرفی دیگر همین حفره ها هستند که در زمان اجرای نمای تراورتن باعث ایجاد چسبندگی بالا با سیمان شده و فرآیند اجرا را تسهیل و تسریع می نمایند.

طراحی نمای ساختمان به وسیله سنگ تراورتن

در طراحی نما با سنگ تراورتن هر نوع خلاقیت و ایده ای را می‌توان پیاده سازی کرد. علت این امر برش پذیری و پردازش آسان سنگ تراورتن است. به عبارتی شما می توانید هر نوع طرحی را روی این سنگ پیاده کرده و آن را به اشکال دلخواه خود به آسانی برش دهید. این امر باعث تسهیل اجرای نمای ‌تراورتن بر روی ساختمان نیز می شود.

طراحی نمای ساختمان به وسیله سنگ تراورتن

طراحی نمای ساختمان به وسیله سنگ تراورتن

ایجاد هر نوع برش و پردازش سنگ تراورتن نسبت به سنگ های مشابه بسیار آسان تر بوده و این امر باعث می شود که دست طراحان در طراحی نمای ساختمان باز تر باشد و هر نوع ایده و خلاقیتی را بتوان به کمک این نوع سنگ در نمای ساختمان پیاده سازی کرد. در ضمن سهولت در برش سنگ تراورتن این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان آن را در هر بخشی از نمای ساختمان استفاده کرد.

شماره مشاوره طراحی نما

مزایای استفاده از سنگ تراورتن در نما

با توجه به مواردی که تاکنون به آن ها اشاره داشتیم، مزیت های نمای تراورتن را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • قیمت مناسب نسبت به سایر سنگ ها و مقرون به صرفه بودن
  • تنوع رنگی بالا
  • اجرای راحت و سریع
  • برش پذیری و فرآوری آسان
  • نگهداری و نظافت آسان
  • زیبایی و منحصر به فرد بودن ظاهر سنگ تراورتن
  • مقاومت در برابر انواع شرایط دمایی و اشعه های فرابنفش
مزایای استفاده از نمای سنگ از جنس تراورتن

مزایای استفاده از نمای سنگ از جنس تراورتن

دیگران مشاهده کردند: اصول طراحی نمای مینرال

محدودیت های استفاده از سنگ تراورتن در نمای ساختمان

هر سنگی مزایا و معایب خاص خود را دارد. نمای تراورتن نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکی از محدودیت هایی که برای نمای تراورتن می توان برشمرد، مربوط به ویژگی متخلخل بودن آن می باشد. این ویژگی در عین حال که خواص منحصر به فردی به سنگ تراورتن می دهد، باعث شده که نتوان از سنگ تراورتن در مناطق مرطوب و سرد استفاده کرد. زیرا پر شدن حفره های سنگ به وسیله آب و سپس انجماد آن ها می‌تواند به خرد شدن سنگ منجر شود. البته سنگ تراورتن در دو نوع پر شده و پر نشده در بازار موجود است. در نوع پر شده، حفره های سنگ توسط رزین پر می شوند. در نتیجه نمای سنگ تراورتن پر شده با رزین کم تر دچار مشکل مذکور می شود.

محدودیت های استفاده از نمای تراورتن

محدودیت های استفاده از نمای تراورتن

نمای تراورتن ممکن است در بخش‌های مختلف دارای تناژهای رنگی متفاوتی باشد. این امر از طرفی نوعی جذابیت ظاهری پدید می آورد و از طرفی دیگر ممکن است برای طراحی محدودیت هایی نیز ایجاد کند.

جذب آب بالا نیز از دیگر محدودیت هایی است که در مورد نمای سنگ تراورتن می توان به آن اشاره داشت. البته با تمام این موارد، سنگ تراورتن با توجه به تمام مزیت هایی که برای آن برشمردیم، همچنان یکی از متداول ترین و مطلوب ترین گزینه ها برای استفاده در نمای ساختمان ها به شمار می رود و به کار بردن آن در نمای ساختمان، علاوه بر افزایش مقاومت و استحکام، زیبایی بنا را به شکل چشم گیری افزایش خواهد داد.

محدودیت های استفاده از نمای تراورتن

محدودیت های استفاده از نمای تراورتن