لطفا امتیاز بدهید

ساخت و تزیین یک اتاق مخصوص برای بازی و رشد کودک می تواند تجربه ای جذاب و سرگرم کننده برای شما باشد. البته این کار می تواند چالش هایی را نیز به همراه داشته باشد؛ زیرا باید بر اساس سلیقه کودکان و در عین حال مطابق با اصولی طراحی شود. از سوی دیگر باید به گونه ای باشد که برای سال های زیادی نیاز های کودکتان را برآورده سازد. این نیاز ها هم با گذر زمان تغییر می یابند. برای این که شما را در این امر مهم یاری کرده باشیم در این مقاله درمورد نحوه تزیین اتاق بچه و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید، توضیح داده ایم. شما نیز اگر می خواهید اقدام به این کار کنید پیشنهاد می کنیم به سایت خانه معمار سر بزنید و تمام عناصری را که در تزیینات داخلی نقش دارند به صورت یکجا مشاهده کنید و در نظر بگیرید.

چگونه اتاق کودک را تزیین کنیم؟

Children's room decoration

  • اتاق را ساده نگه دارید.

همیشه زیبایی در سادگی است. سعی کنید تا حد امکان دکوراسیون اتاق کودک دختر و یا پسر را ساده نگه دارید. برای این منظور می توانید از دکور های ساده استفاده کنید و اثاثیه کمتری در اتاق قرار دهید. با کم کردن اثاثیه کودک فضای بیشتری برای بازی خواهد داشت. همچنین در صورتی که بخواهید در آینده وسیله ای به اتاق اضافه کنید، راحت تر می توانید این کار را انجام دهید؛ زیرا فضای کافی را در اختیار دارید.

به طور کلی می توانید به سادگی تختی را در گوشه اتاق قرار دهید و زمین اتاق را با فرشی نرم بپوشانید. افزودن چندین قفسه کوچک برای نگهداری اسباب بازی ها و وسایل کودک نیز می تواند کاربردی و زیبا باشد.

  • به فضای کافی برای بازی کودک توجه کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در تزیین اتاق بچه باید به آن توجه کرد این است که کودک در اتاق خود باید برای بازی کردن فضایی کافی داشته باشد. در اصل مهم ترین موضوعی که به آن فکر می کند بازی کردن است. می توانید برای این کار یک تاب کوچک و ساده ر که برای استفاده در داخل خانه طراحی شده است، همراه با یک استخر توپ خانگی برای او فراهم کنید. برای سرگرمی بیشتر کودک و محک زدن خلاقیت او می توانید یک تخته سیاه در اتاق بگذارید. تزیینات سقف و همچنین سرسره تخت دو طبقه نیز می تواند انتخاب های خوبی برای تزیین اتاق کودک باشد.

  • نهایت استفاده را از فضای اتاق ببرید.

اگر می خواهید تزیین اتاق بچه به بهترین نحو ممکن انجام شود، باید خلاقیت خود را به کار بگیرید و نهایت استفاده را از فضای اتاق ببرید. برای مثال اگر اتاق کوچکی دارید، می توانید از تخت بلند تهیه کنید و از فضای زیر آن برای قرار دادن برخی وسایل ضروری بهره ببرید. همچنین این فضا می تواند فضای دنجی برای مطالعه یا بازی کودک شما باشد.

Full use of room space

  • فضایی برای نگهداری وسایل در نظر بگیرید.

همان طور که می دانید کودکان وسایل بسیار زیادی دارند. از فضای نگهداری اسباب بازی ها گرفته تا کتاب ها و لباس های مختلف. برای نگه داشتن این وسایل به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز خواهید داشت. علاوه بر کمد دیواری استفاده از قلاب ها و نرده های بغل دیوار، جعبه های ذخیره سازی زیر تخت و زیر مبلمان و فضا های ذخیره سازی توکار گزینه های عالی برای نگه داشتن وسایل هستند. این فضا ها علاوه بر تزیین اتاق بچه فضای ذخیره سازی شما را برای نگهداری وسایل حداقل تا 2 برابر افزایش می دهد.

  • از رنگ های مختلف استفاده کنید.

کودکان عاشق رنگ های روشن و تند هستند و به طور کلی عنصر رنگ در دکوراسیون بسیار حائز اهمیت است. بیشتر کودکان با رنگ های شاد و زنده مانند صورتی روشن ارتباط برقرار می کنند. برای انتخاب رنگ دیوار ها، فرض و تهیه وسایل اتاق بهتر است نظر فرزند خود را جویا شوید و به آن اهمیت دهید.

البته سلیقه کودکان با افزایش سن تغییر خواهد کرد و ممکن است دیگر رنگ های بسیار تند و زنده را مانند صورتی نپسندند. با این حال جای نگرانی نیست. شما می توانید پس از گذشت چند سال دکوراسیون اتاق کودک خود را تا حد امکان تغییر دهید.

  • الگو و بافت های متنوع به کار ببرید.

احتمالا در شبکه های اجتماعی اتاق های کودک بسیار زیبایی را دیده اید و دوست دارید شما هم اتاق را مانند آن ها طراحی کنید. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که چه عاملی باعث می شود این اتاق ها جذاب به نظر برسند؟

مهم ترین عامل استفاده از ترکیب بافت و الگو اتاق خواب بچه است. الگو و بافت های زیبا و هماهنگ با رنگ اتاق یکی از راز های مخفی یک طراح حرفه ای است. شما می توانید تنها با اضافه کردن چند عنصر اضافه به اتاق آن را بسیار جذاب کنید.

Use a variety of patterns

  • اتاق را به نحوی طراحی کنید که خلاقیت کودک افزایش یابد.

اگر فضای کافی دارید بهتر است اتاق را به نحوی طراحی کنید که خلاقیت کودک با قرار گرفتن در آن تحریک شود. مکانی را در اتاق برای کودک خود فراهم کنید که در آن بتواند با آرامش رنگ آمیزی کند و یا با بازی های فکری رشد جسمی و ذهنی اش سریع تر پیش رود. همچنین وقتی بزرگ تر می شود، می توانید به راحتی با چند تغییر کوچک در اتاق فضایی آرام برای مطالعه و انجام تکلیف او فراهم کنید. فضایی را در اتاق برای مطالعه کودک اختصاص دهید و یک کتابخانه دیواری کوچک برای او بسازید.

نتیجه گیری

تزیین اتاق بچه ساده به نظر می رسد؛ اما اینطور نیست. کودکان دنیای خود را دارند و چیزی که از نظر شما زیبا است ممکن است برای آن ها مناسب نباشد. برای مثال بهتر است در این اتاق رنگ های شاد و زنده مانند صورتی و بنفش به کار ببرید؛ حتی اگر با دیگر اتاق های خانه در تضاد باشد. اتاق فرزند خود را تا حد ممکن خلوت و ساده نگه دارید تا بتواند در آن آزادانه بازی کند و به فعالیت های دلخواهش بپردازد. در عین حال فضایی اختصاصی را برای نگهداری وسایلش در نظر بگیرید. به طور کلی اگر قصد دارید اتاق کودک خود را تزیین کنید باید باب میل او و بر اساس نیاز هایش پیش بروید. برای آشنایی بیشتر در این مقاله درمورد نکاتی که لازم است در حین تزیین اتاق کودک به آن ها توجه کنید، توضیح دادیم.