5/5 امتیاز از (1 رای )

همان طور که همه ما می دانیم، کابینت بخش مهمی از آشپزخانه است که باید آن را تمیز نگه داشت؛ زیرا کثیفی آن بر ظاهر و دیزاین آشپزخانه تاثیر زیادی می گذارد. در واقع به دلیل این که پس از هر بار پخت غذا کابینت ها کثیف می شوند باید مدام به تمیز کردن آن ها پرداخت. در آشپزخانه شما باید چربی های پاشیده شده بر سطح کابینت ها و گرد و خاک های موجود را پاک کنید و از بین ببرید. تمیز کردن کابینت ها کاری ساده است؛ اما هنگامی که نوبت به تمیز کردن کابینت چوبی می رسد، کار کمی پیچیده و دشوار به نظر می رسد. برای این کار انتخاب تکنیک ها و محصولات شوینده ای که استفاده می کنید، بسیار مهم است. اگر کابینت آشپزخانه تان از چوب ساخته شده است، خواندن این آموزش نحوه تمیز کردن کابینت چوبی به شما کمک می کند ضمن تمیزکاری ماندگاری آن ها را نیز بالا ببرید.

در سایت خانه معمار انواع کابینت و صنایع چوبی اعم از کابینت های ممبران، ام دی اف و … موجود اند و شما می توانید با مراجعه به آن، از تصاویر و ایده های خلاقانه و حرفه ای بهره ببرید.

پاک کننده های قلیایی و اسیدی

تمیز کردن کابینت چوبی

می دانید که تفاوت اصلی در قلیایی یا اسیدی بودن یک پاک کننده، نحوه تعادل ph آن است. به طور کلی هر ماده ای که ph کمتر از ۷ داشته باشد، اسیدی و هر ماده ای که ph بالا تر از ۷ داشته باشد، قلیایی محسوب می شود. مایع ظرفشویی با ph ای بین ۷ و ۸، خنثی و چوب با ph ای بین ۴ تا 6 کمی اسیدی است. البته چوب دارای بسیاری از ترکیبات آلی است. این ترکیبات در انواع گونه های درختان متفاوت اند و ثابت نیستند؛ با این حال هر بار که از یک محصول پاک کننده برای تمیز کردن کابینت های آشپزخانه چوبی آشپزخانه تان استفاده کنید، واکنشی شیمیایی رخ می دهد. از آنجایی که ph طبیعی هر چوب با چوب دیگر تفاوت دارد، شما هیچ گاه نمی توانید نتیجه را پیش بینی کنید؛ اما بیشتر این واکنش ها مثبت خواهند بود.

به طور کلی پاک کننده های قلیایی مانند آمونیاک، بیکینگ پودر و سدیم هیدروکسید، پس از استفاده و خشک شدن، لکه هایی تیره رنگ بر چوب باقی می گذارند. این لکه ها در واقع به دلیل واکنش تاتن آهن رخ می دهند. این در حالی است که پاک کننده های اسیدی مانند سرکه، آب لیمو یا حتی پاک کننده های مخصوص سرامیک و کاشی، خاصیت خورندگی دارند و به کابینت های چوبی آسیب می رسانند. برای تمیز کردن کابینت چوبی باید به سراغ پاک کننده هایی با ph خنثی بروید.

اگر می خواهید مطمئن شوید که ph پاک کننده ای که از آن استفاده می کنید بین ۶ تا ۸ است و خنثی محسوب می شود، می توانید از آب (با ph  7) و مایع ظرفشویی (با ph بین 6 تا 8) بهره ببرید. استفاده از آب و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن کابینت چوبی انتخاب مناسبی است. در ادامه به برخی از باید ها و نباید ها در هنگام تمیز کردن کابینت چوبی اشاره می کنیم. رعایت کردن این نکات باعث می شود تا آسیبی به کابینت ها وارد نشود.

  • همیشه پس از استفاده از پاک کننده، رطوبت اضافی موجود بر کابینت را پاک کنید.
  • از پاک کننده های اسیدی مانند سرکه و آبلیمو هرگز استفاده نکنید.
  • هیچ گاه از مقدار زیاد آب استفاده نکنید و کابینت ها را برای مدت زیادی خیس نگه ندارید.
  • در هنگام خشک کردن، از باد گرم سشوار استفاده نکنید.

نقد استفاده از روش های خانگی برای تمیز کردن کابینت چوبی

نقد روش های خانگی برای تمیز کردن کابینت چوبی

متاسفانه یا خوشبختانه در وب سایت های مختلف راهنما های زیادی درباره استفاده کردن از روش های خانگی به جای استفاده از محصولات پاک کننده یافت می شود. این راه حل ها در بسیاری از موارد نه تنها تاثیر چندانی در تمیز کردن کابینت چوبی ندارند، بلکه موجب آسیب رساندن به آن نیز می شوند. در ادامه چند نمونه از این روش های خانگی را بررسی کنیم و دلیل مناسب نبودن آن ها را ذکر می کنیم.

  • استفاده از سرکه

یکی از روش های پاک کردن مصنوعات چوبی استفاده از سرکه است. در حالی که همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، سرکه ماده ای اسیدی است و کابینت های شما را به مرور از بین می برد. درست است که اگر سرکه با آب زیادی رقیق شود، خاصیت اسیدی خود را از دست می دهد؛ اما دیگر خواص پاک کنندگی موثری ندارد. سرکه رقیق شده هیچ گاه پاک کننده بهتری نسبت به آب و مایع ظرفشویی نخواهد بود و اگر آن را به مقدار کافی رقیق نکنید به کابینت های چوبی آسیب می رساند.

  • استفاده از جوش شیرین

یکی دیگر از روش های تمیز کردن کابینت چوبی در خانه، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین ترکیبی کاملا قلیایی محسوب می شود و کاملا خورنده است. هنگامی که آن را با آب رقیق کنید، مانند سرکه خواص پاک کنندگی خود را از دست می دهد؛ اما همچنان خورنده باقی می ماند.

تمیز کردن کابینت چوبی به روش خانگی

  • استفاده از روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون به عنوان پاک کننده نیز کاملا اشتباه است؛ زیرا روغن زیتون هیچگاه یک پاک کننده در نظر گرفته نمی شود. روغن زیتون خشک نمی شود و اگر برای پاک کردن کابینت چوبی به کار رود، گرد و غبار را به خود جذب می کند. در این حالت تمیز کردن کابینت دشوار تر می شود.

بسیاری از افراد نیز معتقد اند که روغن زیتون بافت های آسیب دیده چوب را پر می کند و درخشندگی خوبی به آن می دهد. در این باره باید بگوییم که هیچ مدرکی اثبات نکرده است که روغن زیتون در پر شدن بافت های آسیب دیده چوب موثر است. درخشش باقی مانده نیز حاصل خاصیت خشک نشدن روغن زیتون است که پس از مدتی حالت پوسیدگی پیدا می کند باعث می شود تا بوی نامطبوعی در فضای آشپزخانه پخش شود.

جمع بندی

بهترین روش برای تمیز کردن کابینت چوبی ، استفاده از آب و مایع ظرفشویی است. هیچ گاه برای تمیز کردن این کابینت ها به سراغ روش های خانگی نروید؛ زیرا علاوه بر آسیب رساندن به چوب، هیچ گاه قدرت پاک کنندگی شان به مایع ظرفشویی نمی رسد. در این نوشته کوشیدیم علاوه بر توضیح درمورد خواص قلیایی و اسیدی شوینده ها، روش های نادرست پاک کردن کابینت های چوبی را بررسی کنیم.