لطفا امتیاز بدهید

نما اولین قسمتی است که فرد آن را می بیند و همیشه در معرض دید دیگران نیز است. به همین دلیل در ساختمان سازی نما در اولویت قرار دارد. نمای یک سازه تاثیر بسزایی در دید مراجعه کنندگان می گذارد. امروزه نما های بسیار مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود را دارند. در بین نما های معمولی، نما های غیر متعارفی نیز وجود دارند که نمی توان مشابه آن ها را پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم چند ساختمان با نمای غیر متعارف را مثال بزنیم تا بیشتر با این نوع نما آشنا شوید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره طراحی نمای ساختمان به سایت خانه معمار مراجعه نمایید.

ساختمان هایی با نما های غیر متعارف

  • غرفه اندسا (Endesa Pavilion)

نمای غیر متعارف

غرفه اندسا را می توان یکی از ساختمان هایی دانست که تمام انرژی مورد نیاز آن از طریق انرژی خورشیدی تامین می شود. این سازه در اسکله مارینا در چارچوب کنگره بین المللی شهر هوشمند بارسلون نصب شده است. این ساختمان در ابتدا به مدت یک سال به عنوان اتاق کنترل برای نظارت و آزمایش چندین پروژه مرتبط با مدیریت هوشمند انرژی مورد استفاده قرار گرفت.

نما این ساختمان از اجزای مدولار مانند آجر خورشیدی ساخته شده است که باعث افزایش فتوولتائیک، حفاظت خورشیدی، عایق بندی بهتر، تهویه و روشنایی بهتر و بیشتر در ساختمان می شود. ساخت این ساختمان با نمای غیر متعارف در سال 2011 به پایان رسید.

  • جایگاه سوخت + رستوران مک دونالد

نمای غیر متعارف

این سازه در یکی از بخش های شهر ساحلی باتومی در گرجستان قرار گرفته است. این سازه شامل یک ایستگاه سوخت، یک شعبه رستوران مک دونالد، فضا های تفریحی و استخر است. این فضا ها به نحوی در کنار هم قرار گرفته است که بخش مربوط به جایگاه سوخت و غذا خوری کاملا از یکدیگر جدا شده اند.

به عنوان یک سازه با نمای غیر متعارف این ساختمان از یک لایه پوشش گیاهی نما استفاده می کند که در بخش سایبان غول پیکر کنسولی جایگاه سوخت را می پوشاند و به محیط طبیعی ساختمان می افزاید.

مکان: باتومی گرجستان

معمار: گیورگی خمالادزه

سال 2013

  • برج های البهار

برج های البهار

نمای برج های البهار نیز از نما هایی است که مشابه آن را در ساختمان های دیگر نمی توانید پیدا کنید. این ساختمان با سایه انداز های 145 متری توسط تیم طراحی Aedas ساخته شد. این سازه با نمای غیر متعارف بر اساس اشکال هندسی طراحی شده است. همچنین برج البهار توانایی پاسخ به نور خورشید و تغییر زوایای فرود را در روز های مختلف دارد.

مکان: ابوظبی امارات متحده عربی

معمار: Aedas Arrchitects

سال 2012

  • پیکسل

پیکسل

سازه پیکسل که زمین قبلی شرکت CUB استرالیا است، مکان ساخت یکی از مهم ترین و جاه طلبانه ترین ساختمان های ملبورن استرالیا است. این سازه در یکی از کلیدی ترین مکان های شهر ساخته شده است. نمای این ساختمان به دلیل چند وجهی بودن خود ساخته شده است. در نمای این ساختمان از گلدان های محیطی، لوور های سایه ثابت، دیوار های پوشانده شده با پنجره دو جداره و سایه بان پنل های خورشیدی پوشانده شده است.

ساختمان پیکسل که به عنوان یکی از سازه های با نمای غیر متعارف شناخته می شود، اولین ساختمان اداری در استرالیا است که بدون کربن است و در تامین نیاز های برق و آب خود، خودکفا است.

مکان: ملبورن استرالیا

معمار: studio505

سال 2010

  • هسیودو (Hesiodo)

هسیودو (Hesiodo)

هسیودو نیز یکی از سازه هایی است که به دلیل نمای غیر متعارف خود شناخته می شود. این ساختمان در یک خیابان کوچک در یکی از محله های مسکونی در مکزیکو سیتی قرار گرفته است. اگرچه این ساختمان در یک منطقه مسکونی قرار دارد؛ اما در واقع این خیابان بسیار نزدیک به یک شاهراه تجاری بسیار شلوغ است. قسمتی از این ساختمان دقیقا در یک منطقه ساکت و آرام قرار گرفته است و قسمتی دیگر از ساختمان نیز در خیابانی شلوع و منطقه ای تجاری قرار گرفته است.

نما این ساختمان از 7723 گوی شیشه ای دمیده شده توسط صنعتگران در کارگاهی در گوادالاخارا، جالیسکو ساخته شده است. هر کره شیشه ای توسط یک دیسک از EPDM (نوعی لاستیک مورد استفاده در صنعت خودرو که مقاومت بالایی در برابر هوا دارد) ساخته شده است.

مکان: مکزیکو سیتی مکزیک

معمار: Hierve-Diseñeria

سال 2005

  • دانشگاه راونزبورن (Ravensbourne College)

دانشگاه راونزبورن

دانشگاه راونزبرون توسط معماران وزرات امور خارجه ساخته شده است. این دانشگاه در جزیره گرینویج در لندن قرار گفته است. این دانشگاه به دلیل داشتن نمای غیر متعارف بسیار معروف شده است. نمای این ساختمان توسط 28000 کاشی آلومینیمی آنودایز شده در سه شکل و رنگ مختلف ساخته شده است.

نمای کاشی کاری ساختمان با پنجره های گرد در اندازه های مختلف با دو ردیف پنجره در هر طبقه تکمیل شده است تا دانشجویان بتوانند نمایی از مناظر شهر اطراف داشته باشند.

مکان: لندن بریتانیا

معمار: معماران دفتر امور خارجه

سال 2010

  • برج آبی (Aqua Tower)

برج آبی

یکی دیگر از ساختمان ها با نمای غیر متعارف برج آبی در شیکاگو است. برج آبی از اولین آسمان خراش های شیکاگو است. برج آکوا یا همان برج آبی توسط استودیو گنگ طراحی و ساخته شده است. این سازه دارای 250 متر ارتفاع است. برای طراحی نمای ساختمان از برآمدگی های سنگ آهک رایج که در منطقه دریاچه های بزرگ قرار گرفته اند، الهام گرفته شده است. البته این الهام گیری تنها برای زیبایی بیشتر سازه نیست. بلکه راهکاری برای گسترش نما و به حداکثر رساندن میزان نور طبیعی در ساختمان است.

مکان: شیکاگو ایالات متحده آمریکا

معمار: Studio Gang Architects

سال 2009

جمع بندی

با پیشرفت در ساختمان سازی جای تعجبی نیست که معماری و طراحی مدرن امروزی نیز تغییر کند. بسیاری از ساختمان هایی که در اطراف خود می بینیم، از یک قاعده و قانون خاص برای طراحی نمای خود استفاده می کنیم؛ اما در عین حال ممکن است ساختمان هایی را ببینیم که نمای عجیبی دارند و به هیچ کدام از ساختمان هایی که قبلا دیده اید، شباهت ندارند. برای آشنایی بیشتر با این ساختمان ها، در این مقاله سعی کردیم برخی از معروف ترین ساختمان های با نمای غیر متعارف را نام ببریم.