لطفا امتیاز بدهید

طراحی داخلی اتاق هایی که اندازه صحیحی دارند و به شکل مربع هستند می تواند بسیار لذت بخش باشد. شما یک فضای عالی برای قرار دادن وسایل اتاق پذیرایی خود در اختیار دارید که نیاز به ترازبندی چندانی ندارد و این امکان را فراهم می کند تا هر نوع طراحی داخلی را امتحان کنید. بنابراین دیگر لازم نیست برای انتخاب یک سبک مشخص، تخیل خود را محدود کنید و از علایق خود بگذرید. اگر از چیدمان و دکور پذیرایی  شکل خود راضی نیستید یا قصد دارید به زودی به منزلی با این ویژگی نقل مکان کنید، پیشنهاد می کنیم برای به دست آوردن ایده های جدید دکوراسیون داخلی به سایت خانه معمار مراجعه کنید.

اصول اولیه دکور پذیرایی مربع

با توجه به نظر طراحان مختلف، فضای داخلی یک نشیمن مربع شکل می تواند چیدمانی متقارن داشته باشد یا به صورت کاملا آگاهانه این تقارن نقض شود. به عبارت دیگر عناصر مختلف دکور مانند مبلمان، میز، آباژور و … می توانند با هم یک الگوی متقارن یا نامتقارن را تشکیل دهند؛ البته به شرطی که قطعات مبل و میز به درستی و با فاصله مناسب از یکدیگر قرار بگیرند.

برای ایجاد این تناسب شما می توانید شومینه، فرش و یا میز وسط را خط بین مبلمان در نظر بگیرید. با جایگزینی صحیح وسایل بزرگ اتاق مانند میز و کاناپه می توانید فضای زیبا و دلنشینی داشته باشید. این نکته را در نظر بگیرید که  پذیرایی مربع شکل نسبت به پذیرایی مستطیلی مزیت های بسیاری دارد؛ زیرا دیگر نیازی نیست با باریک بودن فضا خود را محدود کنید و مبلمان را تنها در دو جهت قرار دهید.

دکور پذیرایی مربع

Square living room decor

فرض کنید اتاقی با جزئیات زیر داریم و می خواهیم آن را دکور کنیم:

«اتاق تقریبا 20 متر مربع است که در یک گوشه آن شومینه و در سمت دیگر آشپزخانه قرار دارد. این اتاق یک در ورودی و یک یا دو پنجره هم دارد که فضای چندانی برای دکور پذیرایی مربع شکل ما باقی نمی گذارد.»

برای دکور کردن این فضا می توانید به این صورت عمل کنید:

  1. چیدمان دایره ای

اولین ایده برای دکور این اتاق، چیدن مبلمان به صورت دایره ای و در مرکز نشیمن است. شما می توانید مبل های خود را به صورت یک نیم دایره رو به روی شومینه قرار دهید و با استفاده از یک فرش که در مرکز اتاق پهن شده است، مبلمان را به هم متصل کنید. این نوع چیدمان برای دورهمی های کوچک و گفتگو های صمیمی بسیار مناسب است.

  1. چیدمان متقابل

برای این مدل از دکور پذیرایی مربع به یک مبل سه نفره و دو یا سه مبل تک نفره احتیاج دارید.  مبل سه نفره را در یک سمت و مبل های تک نفره را در سمت دیگر، درست رو به روی کاناپه قرار دهید. این نوع چیدمان تعادل خوبی ایجاد می کند. فضا های خالی ایجاد شده را می توانید با قرار دادن میز و انواع آباژور پر کنید. توجه کنید برای این سبک از دکوراسیون باید مبل ها را طوری رو به روی هم بگذارید که فضای جلوی شومینه و درب ورودی باز باشد.

Square living room

  1. چیدمان مرکزی

اگر تمایل ندارید مبلمان خود را به صورت مورب بچینید، این ایده می تواند برای دکور پذیرایی مربع شما مناسب باشد. چیدمان مرکزی نظم خاصی دارد و همیشه مرتب به نظر می رسد. در این سبک از طراحی، کاناپه و مبل های تک نفره دور یک نقطه مرکزی در وسط اتاق قرار می گیرند. برای چیدمان راحت تر می توانید یک فرش را در مرکز اتاق پهن کنید و مبلمان را به صورت منظم در اطراف آن قرار دهید.

  1. چیدمان بر اساس محل قرار گیری شومینه

در این روش مبل بزرگ تر درست رو به روی یک شومینه مدرن یا کلاسیک قرار می گیرد و فضای دید مناسبی برای مهمان ها ایجاد می کند. علاوه بر این شما می توانید دو صندلی متمایز و راحت در دو طرف شومینه قرار دهید و فضای نشیمن را کمی صمیمی تر کنید. این دو صندلی برای صحبت های طولانی دوستانه و دو نفره فوق العاده هستند.

  1. چیدمان مربعی

این مدل برای دکور پذیرایی مربع بسیار مناسب است. شما می توانید یک مبل بزرگ را در وسط اتاق و رو به روی پنجره یا پنجره ها قرار دهید و مبل های تک نفره را در سمت راست و چپ کاناپه بچینید. قرار دادن یک میز در وسط مبل ها می تواند نقطه مرکزی خوبی برای دکوراسیون شما باشد. همچنین می توانید از یک صندلی تکی جلوی پنجره استفاده کنید و یک گزینه انعطاف پذیر دیگر را به دکوراسیون پذیرایی خود اضافه نمایید.

 living room

  1. چیدمان با دو کاناپه

اگر اعضای خانواده شما به دراز کشیدن روی مبل علاقه دارند، می توانید با قرار دادن دو کاناپه در اتاق پذیرایی این امکان را برای آن ها فراهم کنید. این مدل از دکور نیز درست مانند گزینه 5 است؛ با این تفاوت که به جای مبل های تک نفره یک کاناپه سه نفره را جایگزین می کنیم.

  1. چیدمان کلاسیک

در چیدمان کلاسیک مبل و صندلی ها به صورت زاویه ای رو به روی یکدیگر قرار می گیرند. در این سبک، مبلمان نقطه کانونی اتاق است و سایر جزئیات باید با توجه به نوع قراری گیری آن ها جای گذاری شوند. در روش کلاسیک مدل پهن کردن فرش نیز اهمیت زیادی دارد و باید متناسب با زاویه مبل ها باشد.

جمع بندی

در این مقاله چند ایده برای دکور پذیرایی مربع به شما ارائه کردیم که امیدواریم مفید بوده باشد. همان طور که گفته شد دکوراسیون اتاق های مربع تنوع بالایی دارد و شما می توانید به راحتی و بدون محدودیت، نشیمن خود را دکور کنید. خاطرتان باشد مهم ترین نکته ایجاد تعادل در طراحی داخلی است. داشتن یک فضای منظم و مربع شکل بسیار ارزشمند است و برای طراحان یک موهبت به شمار می آید. پس سعی کنید به درستی از آن استفاده کنید و فضای داخلی را با دکور بیش از حد نامنظم نکنید. پیشنهاد می کنیم از یک الگو و رنگ مشخص در عناصر مختلف چیدمان پذیرایی خود استفاده نمایید و با دقت آن ها را در داخل اتاق جابجا کنید تا به دکور مورد علاقه خود برسید.