لطفا امتیاز بدهید

امروزه بسیاری از خانه ها و ویلا های مجلل را به صورت دوبلکس می سازند تا فضا و امکان طراحی های بیشتری در اختیار داشته باشند. دوبلکس اصطلاحی است که به خانه ای که با پیکربندی واحد های مختلف ساخته شده است، اطلاق می شود. البته این اصطلاح را در کشور های مختلف برای خانه های متفاوت به کار می برند؛ برای مثال در مناطق پرجمعیت کشور آمریکا مانند منهتن و مرکز شهر شیکاگو، به یک واحد مسکونی که در دو طبقه تقسیم شده است، دوبلکس می گویند. در این مقاله قصد داریم برخی از نکات ظریفی را که باید هنگام طراحی خانه دوبلکس در نظر داشته باشید، بررسی کنیم. شما می توانید برای این که از نقشه ساختمان دوبلکس ماهرانه و دقیق بهره ببرید، و نمونه های مختلف طراحی خانه نقشه خانه دوبلکس را مشاهده کنید روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای مشاهده نقشه های بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید!

طراحی های متفاوت خانه دوبلکس

طراحی خانه دوبلکس

در ادامه برخی از ایده های نقشه خانه دوبلکس را شرح می دهیم:

  • چینش های مختلف را امتحان کنید.

یکی از پرسش های مهم هنگام طراحی خانه های دوبلکس این است که مناطق پرکاربرد مانند اتاق ها، آشپزخانه، حمام و … باید در کدام طبقه قرار داشته باشند؟ طراحان برای پاسخ به این پرسش قانون کلی و سختگیرانه ای در نظر نگرفته اند. روش سنتی طراحی خانه دوبلکس به این صورت است که پذیرایی و آشپزخانه در طبقه پایین و اتاق خواب ها در طبقه بالا قرار می گیرند. اما شما می توانید طراحی های متفاوتی را امتحان کنید؛ برای مثال ما چیدمانی را در نظر گرفته ایم که در آن آشپزخانه با پلان باز در طبقه بالا و اتاق خواب ها در طبقه پایین هستند. یا می توانید خانه ای را در نظر بگیرید که در آن در ورودی اصلی به جای این که در طبقه همکف باز شود، در طبقه بالا باز می شود و در طبقه اول برای تمام فضا های عمومی مانند اتاق نشیمن، سالن و تراس محلی در نظر گرفته شده است.

  • از پلکان خانه ساده گذر نکنید!

ممکن است تصور کنید که پلکان فقط وسیله ای است که طبقه اول را از طبقه دوم جدا می کند و کاربرد دیگری ندارد؛ در حالی که می توانید آن را ویژگی منحصر به فردی بدانید و برجسته اش سازید. برای پلکان با خلاقیت خود طرحی خاص در نظر بگیرید؛ برای مثال می توانید آن را به رنگ متفاوت از رنگ های دیوار های خانه در آورید. اگر در حال طراحی خانه دوبلکس بزرگی هستید و از نظر فضا محدودیتی ندارید، می توانید در وسط خانه از انواع طرح های پله پیچ بهره ببرید و از این راه زیبایی و جذابیت خانه را دوچندان سازید.
برای مشاهده انواع مختلف پله های پیچ از مقاله انواع طرح های مدل پله پیچ در سبکها و جنس های مختلف دیدن کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی خانه دوبلکس

طراحی دکوراسیون داخلی خانه دوبلکس با پله شیشه ایی

  • از دیوار های بلند نهایت استفاده را ببرید.

شما می توانید در صورت امکان خانه دوبلکس خود را با سقف های بسیار بلند طراحی کنید. این طراحی علاوه بر این که ظاهری مجلل و اعجاب انگیز به خانه تان می بخشد، باعث می شود که بتوانید از دیوار های بلند آن برای نمایش آثار هنری، تزیینات گوناگون و حتی یک آبنمای بلند در مرکز خانه استفاده کنید.

  • فضا های باز را به مناطق کوچک تر تقسیم کنید.

 یکی دیگر از نکاتی که بهتر است هنگام طراحی خانه دوبلکس در نظر داشته باشید، تقسیم بندی فضا های بزرگ تر است. اگر خانه شما یک فضای بسیار وسیع دارد که نمی دانید با آن چه کنید، می توانید آن را با پارتیشن هایی به مناطق کوچک تر تقسیم کنید.

  • فضای داخلی را به فضای بیرونی پیوند دهید.

یکی از راه هایی که با آن می توانید طبیعت را به داخل خانه دوبلکس بیاورید، استفاده از نورگیر است. پنجره های بلند علاوه بر این که به صورت بصری طبقات بالا و پایین را به هم متصل می کنند، دید وسیعی از فضای بیرونی در اختیار شما قرار می دهند. در این صورت می توانید به صورت دائمی از نور خورشید بهره ببرید و خانه ای گرم، روشن و دلپذیر داشته باشید. البته شما در صورتی می توانید این طراحی را به اجرا در آورید که خانه کاملا مستقلی در اختیار داشته باشید یا خانه تان در طبقه آخر باشد و به تراس دسترسی داشته باشد.

  • نمای بیرونی زیبا و چشم نواز طراحی کنید.

کسانی که صاحب خانه های دوبلکس مستقل هستند و نمای بیرونی وسیع تر و بلند تری دارند، می توانند به آسانی بر نمای بیرونی خود سرمایه گذاری کنند و برای خانه خود مطابق با سلیقه شان نمای بیرونی زیبایی را رقم بزنند. شما نیز اگر می خواهید نمای ساختمان خود را تغییر دهید و از سوی دیگر تمایل ندارید برای این کار هزینه زیادی پرداخت کنید، می توانید از این خانه های مستقل ایده بگیرید.

 برای مثال می توانید در میان پالت های آجر های نمای بیرونی یک تخته فولادی نصب کنید. در این حالت وقتی از بیرون و فاصله زیاد آن را می بینید، میله های فلزی ناپدید می شوند و تنها  خطوط آجری شناور به چشم می خورند. یکی دیگر از ایده های طراحی خانه دوبلکس این است که نمای بیرونی آن را با رنگ های خاص و جذاب، رنگ آمیزی کنید. ممکن است خانه های خاص و متفاوتی را دیده باشید که در یک سوی نمای بیرونی آن ها رنگ زرد، در سوی دیگر رنگ قرمز و آبی و سبز به کار رفته است. تضاد قابل توجه این رنگ ها به ساختمان شما نمایی جذاب و متفاوت می بخشد.

جمع بندی

خانه های دوبلکس خانه هایی هستند که معمولا به دو طبقه مجزا تقسیم بندی می شوند و طراحی آن ها نیز با ظرافت و زیبایی خاصی صورت می گیرد. طراحان این خانه ها گزینه های متعدد و متفاوتی را پیش روی دارند و می توانند با توجه به خلاقیت و سلیقه خود به طراحی بپردازند. طراحی خانه دوبلکس ظریف کاری هایی دارد که ممکن است در وهله اول بی اهمیت به نظر برسند؛ اما در نظر گرفتن آن ها در نهایت خانه ای متفاوت و جذابی را به شما تحویل می دهد. در این مقاله ایده های متفاوتی را که در این طراحی به شما کمک می کند، مورد بررسی قرار دادیم.