لطفا امتیاز بدهید

سبک مدرن یکی از سبک های طراحی داخلی است که از ویژگی های بارز آن می توانیم به پالت رنگی تک رنگ، خطوط تمیز، مینیمالیسم، مواد و نور طبیعی اشاره کنیم. سبک مدرن از یک جنبش زیبایی شناختی تاریخی که در اوایل تا اواسط قرن بیستم اتفاق افتاد، آغاز شده است. طراحی داخل خانه مدرن در بیشتر مواقع با اصطلاح «طراحی معاصر» اشتباه گرفته می شود و آن ها را به جای هم به کار می برند؛ در حالی که کاملا با یکدیگر متفاوت اند. در این مقاله درمورد سبک مدرن و ایده های طراحی دکوراسیون داخلی به این سبک بحث می کنیم. شما نیز اگر تمایل دارید با انواع این طراحی ها آشنا شوید، به سایت خانه معمار بروید و طراحی های داخلی را به سبک های مدرن، کلاسیک، نئو کلاسیک و … مشاهده نمایید.

طراحی داخلی مدرن با طراحی معاصر چه تفاوتی دارد؟

طراحی مدرن سبکی زیبایی شناختی است که در یک لحظه تاریخی اتفاق افتاده و از همان نقطه آغاز شده است؛ در حالی که سبک معاصر همیشه در حال تکامل است و تا لحظه فعلی نیز از تغییر باز نایستاده است. فلسفه طراحی خاصی پشت سبک معاصر نیست و صرفا اصطلاحی است که برای توصیف گرایش های طراحی داخلی امروزی به کار می رود. سبک معاصر ریشه در سبک طراحی خاصی ندارد.

عناصر طراحی داخل خانه به سبک مدرن

طراحی داخل خانه مدرن

این سبک عناصر و ویژگی هایی دارد که با ماهیت آن گره خورده اند. در ادامه این عناصر را بررسی می کنیم:

  • خطوط مستقیم

خانه های مدرن با خطوط صاف، تمیز و مستقیم ساخته می شوند و در آن ها تزئینات داخلی زیادی به چشم نمی خورد.

  • دکور خانه مینیمال

طراحی های شلوغ و وسایل غیر ضروری و اضافه در دکوراسیون داخلی سبک مدرن جایی ندارند و در آن کارکرد بر مد ارجح است.

  • رنگ های خنثی

در طراحی داخل خانه مدرن رنگ های خیلی روشن یا تیره را به کار نمی برند و تنها از یک پالت تک رنگ استفاده می کنند. برای مثال رنگ های خنثی ای مانند سفید، بژ، خاکستری، مشکی و پاستلی در این خانه ها زیاد دیده می شوند.

  • پلان طبقه باز

طراحان داخلی سبک مدرن برای تمایز فضا های یک خانه پلان باز مبلمان را به دیوار ترجیح می دهند. برای مثال برای جداسازی آشپزخانه از پذیرایی از یک جزیره بهره می برند. همچنین یک مبل سکشنال اتاق نشیمن باز را بهتر تعریف می کند و آن را ساختارمند جلوه می دهد.

در ادامه راه هایی را بررسی می کنیم که با به کار گیری آن ها می توانید خانه ای مدرن طراحی کنید.

نحوه گنجاندن عناصر طراحی سبک مدرن در خانه

گنجاندن عناصر طراحی سبک مدرن

برای مدرن کردن دکوراسیون پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و دیگر بخش های خانه بهتر است برخی از موارد را رعایت کنید. مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • انتخاب رنگ های مناسب

همان گونه که ذکر شد رنگ های مخصوص این سبک رنگ های خنثی هستند. برای طراحی داخل خانه مدرن بهتر است دیوار ها و بیشتر مبلمانتان را از این رنگ ها انتخاب کنید. البته در این صورت ممکن است خانه تان سرد، بی روح و کسل کننده به نظر برسد. در این صورت می توانید رنگ های دیگر را به آن بیافزایید.

 برای مثال در حالتی که رنگ مبل ها سفید، خاکستری یا بژ است، کوسن های با رنگ های تند تر روی آن ها قرار دهید. علاوه بر این استفاده از طرح های هندسی می تواند به خانه روح ببخشد. به کار بردن آکواریوم ماهی، پرده های بوهو، مبلمان باهاوس، دکور های هنری یا فضای سبز روشن نیز می تواند در شاداب تر کردن فضای خانه موثر واقع شود.

  • انتخاب کفپوش مدرن

مدرن ترین انواع کفپوش که می توانید در طراحی داخل خانه مدرن به کار برید، کاشی یا مرمر با خطوط تمیز و سطوح صاف است. شما جایز نیستید در این سبک از طراحی بافت زیادی به این سطوح اضافه کنید؛ زیرا ممکن است خطرناک باشد. لازم است برای کفپوش نیز رنگ های خنثی را برگزینید؛ رنگ هایی که با پالت رنگی مبلمان و دیوار ها هماهنگ اند و به نوعی مکمل آن ها هستند.

یکی دیگر از کفپوش های مناسب و زیبا، کفپوش های چوبی هستند. اما لازم است مطمئن شوید که پوشش روی چوب صاف است و با مبلمان، وسایل، کابینت ها، جزیره و … به خوبی ترکیب می شود. استفاده از کفپوش وینیل نیز می تواند ایده جذاب و متفاوتی باشد.

الگو های هندسی

  • افزودن الگو های هندسی

هرچند ویژگی ذاتی طراحی داخل خانه مدرن سادگی است، همچنان می توانید اندکی طرح های هندسی را به پالت رنگی خود اضافه کنید. به طور کلی مبلمان، کابینت ها، قاب های تخت و … در خانه های مدرن خطوط تمیز، لبه های تمیز و بافت مینیمالیستی دارند؛ اما هنوز هم جای اندکی خلاقیت باقی است و طراحان می توانند خطوط هندسی پر رنگ اما تمیز را به دیوار ها اضافه کنند.

 علاوه بر این می توان ظروف، وسایل تزئینی منزل، رومیزی، روتختی و طرح های کابینتی را به کار ببرید که در آن ها الگو های هندسی به کار رفته است. برای مثال در خانه های مدرن می توان بر میز قهوه خوری با لبه تمیز رومیزی ای از جنس کتان روشن به کار برد. از سوی دیگر از آنجایی که رنگ دیوار ها در این خانه ها خنثی و طرحشان ساده است، می توانید از رومیزی ها و روتختی هایی بهره ببرید که پارچه هایی با طرح های مربعی، مستطیلی یا دایره ای دارند.

جمع بندی

سبک مدرن سبکی است که در آن سادگی و در عین حال زیبایی مشاهده می شود. این سبک ریشه در جنبشی زیبایی شناختی در اوایل یا اواسط قرن بیستم دارد؛ برخلاف سبک معاصر که به طور کلی گرایش های مد امروزی را وصف می کند، از نقطه خاصی شروع نشده و مدام در حال تغییر و تکامل است. در سبک مدرن بهتر است از طرح های ساده و رنگ های خنثی بهره برد؛ اما ممکن است نتیجه اندکی کسل کننده و بی روح شود. برای پر رنگ تر کردن فضا می توان کوسن های با رنگ های تیره تر یا رومیزی های طرح دار را در طراحی داخل خانه مدرن گنجاند.