لطفا امتیاز بدهید

طراحی خانه ویلایی یکی از هیجان انگیز ترین کار هایی است که می توانید انجام دهید. بهتر است در هنگام انجام این کار، تمام نیاز ها و سبک زندگی خود را در حین طراحی در نظر بگیرید. اگر برای طراحی نقشه خانه ویلایی خود به یک متخصص نیاز دارید، می توانید از خدمات نقشه کشی سایت خانه معمار استفاده کنید. شما نیاز ها و درخواست های خود را به کارشناسان این مجموعه منتقل می کنید و آن ها با توجه به خواسته شما و محل قرارگیری ویلا، نقشه ساختمان ویلایی را به بهترین شکل ممکن طراحی خواهند کرد. اگر قصد ساخت خانه ویلایی دارید، بهتر است بعضی موارد را در نظر بگیرید. ما در این مقاله به مهم ترین نکات در طراحی خانه ویلایی اشاره می کنیم.

  1. بودجه

نیاز است که برای خرید زمین، هزینه های معماری، گرفتن مجوز ها و بازرسی ها، ساخت خانه ویلایی و مصالح موردنیاز، قاب بندی نمای داخلی و خارجی، لوله کشی و برق کشی، ملزومات اولیه آشپزخانه و توالت و … هزینه کنید. پس از همان ابتدا بودجه خود را مشخص کنید تا در طراحی خانه ویلایی به مشکلی برنخورید.

طراحی خانه ویلایی

  1. مکان ساخت خانه

مکان ساخت خانه در طراحی خانه ویلایی نقشی اساسی دارد. شما باید تصمیم بگیرید که کدام قسمت ها رو به آفتاب باشند و نور طبیعی در کدام قسمت خانه باید بیشتر باشد. البته پیش از همه این ها با قوانین شهرداری آن منطقه آشنا باشید. به فکر صرفه جویی در انرژی نیز باشید. در آب و هوای سرد، آفتاب مستقیم هزینه های گرمایشی را کم می کند و در مناطق گرم، قرار دادن خانه در سایه برای مصرف انرژی سودمندتر است.

یکی از عوامل مهم در خانه های ویلایی، باغ و محل قرارگیری آن است. اگر باغ شما درختان بلندی دارد، بهتر است میزان تاثیر درختان را در تابش آفتاب در نظر بگیرید. اگر فکر می کنید در آینده ساختمان های دیگری مانند پارکینگ یا انباری جداگانه برای خود می سازید، به موقعیت آن ها نسبت به ویلا فکر کنید. در نهایت مهم ترین عامل یعنی منظره یا ویو را در نظر بگیرید. دوست دارید در هر قسمت از خانه ویلایی با چه منظره ای روبرو شوید؟

  1. سبک خانه

لازم نیست که از همان ابتدا درمورد همه چیز تصمیم بگیرید؛ اما برای طراحی خانه ویلایی لازم است یک ایده کلی درباره سبک موردعلاقه خود داشته باشید. آیا طراحی سنتی را دوست دارید یا مدرن؟خانه های ویلایی سنتی شیروانی ها بلند و نوک تیز دارند، پنجره هایشان کوچک است و برای ساخت آن ها از مصالحی مانند آجر، چوب، گچ و سنگ استفاده می شود. خانه هایی با دکوراسیون مدرن شامل رنگ های خنثی و پنجره های بزرگ می شوند و با فولاد یا بتن ساخته می شوند.

در هنگام طراحی نقشه خانه ویلایی به صورت سنتی، اتاق ها از هم جدا هستند و دیوار ها نقش مهمی دارند. در نقشه خانه مدرن پلن ها باز هستند، دیوار های کمتری در نظر گرفته می شود و اتاق ها چند منظوره هستند. اگر نمی دانید سبک دلخواه شما چیست، تعدادی از عکس خانه های موردعلاقه خود را به معمار نشان دهید تا آن ها موارد مهم را در طراحی خانه ویلایی در نظر بگیرند. انواع سبک های دکوراسیون رایج عبارتند از:

  • سبک معاصر
  • سبک مدرن
  • سبک سنتی
  • سبک فرانسوی
  • سبک ویکتوریایی
  • سبک مینیمال
  • سبک مدیترانه ای

نمای بیرونی خانه ویلایی

  1. سبک زندگی

لازم است کار های روزمره خود را مرور کنید و سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • چند نفر در خانه زندگی می کنند؟
  • بیشتر روی آرامش تمرکز دارید یا سرگرمی؟
  • آیا به پارکینگ نیاز دارید؟
  • آیا مهمانان زیادی به خانه شما می آیند و می مانند؟
  • آب و هوای محل زندگی شما چگونه است؟
  • محیط زیست چقدر برای شما اهمیت دارد؟

و … .

  1. تعداد اتاق ها

تعداد اتاق ها در طراحی خانه ویلایی به تعداد اعضای خانواده و نیاز های شما بستگی دارد. اگر به اتاق مطالعه مجزا یا دیگر انواع اتاق مانند اتاق خواب مستر نیاز دارید، این موارد را در نظر بگیرید. همچنین بهتر است که اتاق خواب را در کنار اتاق نشیمن قرار ندهید؛ زیرا سر و صدا در اتاق نشمین زیاد است و شما در هنگام خوابیدن به آرامش نیاز دارید. در هنگام طراحی، به مسیر هر روزه خود فکر کنید. با خود تصور کنید که در خانه زندگی می کنید. بعد از پختن شام به کجا خواهید رفت؟اگر به اتاق ناهارخوری احتیاج دارید، بهتر است آشپزخانه و اتاق ناهارخوری را در کنار یکدیگر قرار دهید.

نقشه خانه ویلایی

  1. طراحی نقشه خانه

بهتر است با یکی از دو روش زیر نقشه خانه خود را طراحی کنید:

  • روش سنتی

شما می توانید با مداد و کاغذ یک طرح اولیه بکشید و آن را به معمار نشان دهید. آن ها با همان طرح اولیه نیاز های شما را درک می کنند. بهتر است پیش از کشیدن نقشه چند نمونه نقشه خانه ویلایی ببینید تا اصول طراحی خانه ویلایی دستتان بیاید.

  • طراحی با نرم افزار

نرم افزار های طراحی خانه امکانات متنوعی دارند و برای کار کردن با بعضی از آن ها به تخصص نیاز است. برای مثال نرم افزار اتوکد یکی از نرم افزار های طراحی نقشه و خانه است که کار با آن کمی پیچیده است. همچنین بعضی از نرم افزار ها مدل های سه بعدی ارائه می کنند و می توانید با آن ها از زوایای مختلف به طرح خود نگاه کنید. با این نرم افزار ها به راحتی مکان قرارگیری دیوار ها، در ها و پنجره ها را تغییر دهید.

جمع بندی

لازم است در هنگام طراحی خانه با یک متخصص معماری مشورت کنید تا از دید یک متخصص به طراحی خانه نگاه کنید. برای مثال آن ها ممکن است به مواردی اشاره کنند که قیمت خانه را در هنگام فروش افزایش یا کاهش می دهد. ما در این مقاله به مواردی اشاره کردیم که در هنگام طراحی خانه ویلایی بهتر است به آن ها دقت کنید. مواردی مانند بودجه، مکان دقیق خانه، سبک زندگی، انواع سبک و … . اگر خودتان این کار را انجام نمی دهید، باید این موارد را در هنگام سفارش نقشه به معمار بگویید.