سبک مدرن در حال حاضر یکی از شناخته شده ترین سبک ها در طراحی داخلی محسوب می شود. اولین نمونه از دکوراسیون های مدرن در دهه 20 ظهور کردند و به منبعی الهام بخش برای بسیاری از دکوراسیون های داخلی دیگر که از سبک مینیمال پیروی می کردند، تبدیل شدند. سبک مدرن به نوعی نقطه مقابل سبک سنتی و کلاسیک محسوب می شود. این سبک ویژگی های مخصوص به خود را دارد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما قصد داریم درمورد این که در طراحی داخلی آپارتمان مدرن باید به چه نکاتی توجه کنید، توضیح دهیم. شما نیز می توانید با ورود به سایت خانه معمار درمورد دکوراسیون داخلی اطلاعات بیشتری کسب کنید و از نمونه های ماهرانه این طراحی بهره مند شوید.

سبک مدرن چه نوع سبکی است؟

طراحی آپارتمان مدرن

فلسفه و معماری باهاوس منبع الهام طراحی مدرن است.

سبک مدرن در گذشته بیشتر در طراحی نما و فضای داخلی ساختمان های تجاری و سازمانی کاربرد داشت. اما امروزه در بسیاری از منازل و ساختمان های مسکونی نیز به کار برده می شود. در واقع فلسفه و معماری باهاوس منبع الهام این سبک از طراحی است. از مهم ترین ویژگی های طراحی مدرن می توان به استفاده از خطوط صاف، فرم های هندسی و استفاده از مواد طبیعی اشاره کرد. طراحی داخلی آپارتمان مدرن در واقع سبک زندگی ساده و در عین حال شیک را در افراد تداعی می کند.

عوامل تاثیر گذار بر طراحی مدرن

قدمت طراحی مدرن به عصر ماشینکاری بر می گردد. اولین نمونه های طراحی مدرن در نیمه اول قرن بیستم ظهور کردند و با گذر زمان محبوبیت این سبک از طراحی بیشتر شد. این سبک از طراحی در واقع بعد از جنبش آرت دکو ظهور کرد. هدف اصلی آن نیز پیروی از سادگی و الهام گرفتن از معماری آلمانی و اسکاندیناوی بود.

  • معماری و طراحی آلمان و اسکاندیناوی

معماری و طراحی داخلی آپارتمان مدرن بر اساس طراحی و معماری آلمانی و اسکاندیناوی پایه ریزی شده است. سبک معماری و طراحی آلمانی را با نام باهاوس نیز می شناسند. مکتب طراحی آلمانی تاثیرات عمیقی بر طراحی سبک مدرن گذاشت؛ به طوری که به عقیده بسیاری از افراد بسیاری از جنبه های تزئینی معماری مدرن از سبک آلمانی الهام گرفته شده است.

  • هنر مدرن

دومین عامل تاثیر گذار بر طراحی مدرن، هنر مدرن بود. هنر و طراحی مدرن در پاسخ به طراحی ماکسیمالیست ایجاد شد. طراحی سبک مدرن نقطه مقابل طراحی ماکسیمالیست بود. بین دهه های 20 تا 50 میلادی به لطف فناوری های جدید و صنعتی شدن دنیا، دسترسی به انواع مصالح ساختمانی بسیار آسان تر شد و همین دلیلی برای ایجاد طراحی داخلی آپارتمان مدرن دانسته شد. در این دوره تعداد ساختمان های با خطوط صاف و مفهوم باز و سقف های مسطح افزایش یافت.

مهم ترین ویژگی های سبک مدرن

ویژگی های سبک مدرن

خطوط صاف، رنگ های خنثی و نور طبیعی برخی از ویژگی های سبک مدرن هستند.

اگر قصد دارید از سبک طراحی داخلی مدرن در خانه خود استفاده کنید، باید به چند نکته کلیدی توجه داشته باشید. این نکات کلیدی مهم ترین ویژگی های طراحی سبک مدرن محسوب می شوند.

  • خطوط صاف

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که طراحی مدرن را در ذهن تداعی می کند، خطوط صاف است. خطوط صاف در طراحی، مفهوم سادگی را در ذهن ایجاد می کنند. مهم ترین ویژگی که در طراحی داخلی آپارتمان مدرن باید به آن توجه کنید، ساده و صاف نگه داشتن این خطوط و اضافه نکردن پیچیدگی و طراحی های خاص به آن ها است.

  • رنگ های خنثی

از دیگر ویژگی های طراحی سبک مدرن، استفاده از رنگ های خنثی است. به طور کلی رنگ های سفید، بژ و خاکی در این طراحی حاکم هستند. البته از رنگ های خنثی دیگر نیز می توان استفاده کرد. هدف از انتخاب رنگ ها تاکید بر طبیعی بودن مواد استفاده شده در طراحی و ساده و تمیز نگه داشتن فضا است. در طراحی داخلی آپارتمان مدرن حتما باید از پالت های رنگ سبک طراحی مدرن استفاده شود.

  • نور طبیعی

یکی از اجزای ثابت طراحی های سبک مدرن ، نور طبیعی در خانه است. نور طبیعی فضای دلباز تری ایجاد می کند و در طراحی مدرن همیشه دیده می شود.

  • طراحی پلان طبقه

یکی از کلید های اصلی برای طراحی پلان طبقه یک خانه مدرن، ساده نگه داشت آن است. هر چه یک خانه مدرن دیوار های کمتری داشته باشد، بهتر است. این سبک مفهوم پلان طبقه باز را تداعی می کند. همچنین در طراحی داخلی آپارتمان مدرن حتما باید از مبلمان و لوازم جانبی مناسب استفاده شود.

  • مواد طبیعی

فضا های مدرن همیشه با مواد طبیعی و بدون کمترین تغییر مانند سنگ، چوب و چرم ساخته می شوند.

  • راحتی

راحتی یکی از ویژگی های کلیدی سبک طراحی مدرن است. در فضا های داخلی هر وسیله تزئینی در خانه دارای هدفی برای راحت تر کردن زندگی هستند. برای مثال مبلمان اکثر خانه های مدرن از نوع راحتی است.

تفاوت بین سبک مدرن و معاصر

مدرن و معاصر

سبک مدرن با سبک معاصر متفاوت است.

یکی از نکاتی که به آن اشاره کردیم، متفاوت و تا حدودی متضاد بودن سبک مدرن با معاصر است. برای طراحی داخلی آپارتمان مدرن از جنبه های سبک مدرن اوایل دوره قرن بیستم تا اواسط آن استفاده می شود. این در حالی است که طراحی سبک معاصر دوره خاصی ندارد و با تغییر مردم، فرهنگ ها و زمانه دائما در حال تغییر است. سبک معاصر با توجه به حال و هوا و فضای حاکم بر فرهنگ مردم آن زمان انتخاب می شود. به همین دلیل می توان گفت که سبک معاصر ویژگی های کلیدی ندارد و منبع الهام طراحی آن ترند های جدید جامعه هستند. این سبک می تواند با توجه به سبک و علاقه مردم بازه های زمانی مختلف دستخوش تغییر شود. درست برخلاف سبک معاصر، سبک مدرن یک سری ویژگی های ثابت دارد که باعث می شود از همان آغاز یعنی اوایل دهه 20 قرن بیستم تا کنون تغییر خاصی نکرده باشد.

جمع بندی

یکی از سبک های محبوب طراحی داخلی، سبک مدرن است. سابقه استفاده از سبک مدرن به اوایل دهه 20 در قرن بیستم باز می گردد. سبک مدرن از ویژگی های مهمی مانند سادگی و خطوط صاف پیروی می کند و منبع الهام آن نیز معماری آلمانی و هنر مدرن است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد طراحی داخلی آپارتمان مدرن و ویژگی های این سبک مطالبی گردآوری کردیم.